אילון מאסק הודיע כי הוא שוקל להפוך את טסלה לחברה פרטית – והמניה זינקה

מנכ"ל טסלה הודיע במפתיע כי הוא רוצה להפוך את החברה שלו לפרטית • הוא הבהיר כי משקיעים יוכלו למכור את המניות שלהם, או להישאר כמשקיעים

צילום: רויטרס // היו לו בחודשים האחרונים חיכוכים לא מעטים עם משקיעים ואנליסטים. מאסק ,
צילום: רויטרס // היו לו בחודשים האחרונים חיכוכים לא מעטים עם משקיעים ואנליסטים. מאסק

ציוץ של מייסד ומנכ"ל טסלה אילון מאסק, הפתיע את אנשי וול סטריט באמצע ארוחת הצהריים. "אני שוקל להפוך את טסלה לחברה פרטית, במחיר של 420 דולר למניה. קיים מימון", כתב איש החזון בטוויטר, וגרם למנייה של החברה להרקיע שחקים. 

מאסק רוצה להפוך את חברת המכוניות החשמליות והאוטונומיות שלו לפרטית, כדי להימנע מהפרעות, לדבריו. למאסק היו בחודשים האחרונים חיכוכים לא מעטים עם משקיעים ואנליסטים, בחלק מהמקרים אף התייחס אליהם כ-"משעממים", וכינה את השאלות שלהם "טיפשיות".

מאסק למעשה מתכוון לקנות את מניות החברה הנסחרות בבורסה, תמורת מחיר גבוה משמעותית מעל מחיר השוק, 420 דולר למניה וכ-20 אחוזים מעל שווי המסחר בה, מה שיביא את שווי החברה ל-70 מיליארד דולר. בכדי לבצע מהלך כזה, יש צורך בכיסים עמוקים, ולמאסק כנראה יש אותם – אך בימים האחרונים השקיעה קרן ההשקעות הציבורית הסעודית כשני מיליארד דולר בחברה. 

מאסק אולי הכניס את בעלי המניות לטלטלה, אך מיהר להסביר את דבריו מאוחר יותר – משקיעים יוכלו למכור חזרה את המניות שלהם ברווח נאה, או להישאר בחברה כמשקיעים, אלא שזו תחזור להיות בניהול פרטי של מאסק (על אף שהבהיר שאין בכוונתו לצבור שליטה נוספת במניות מעבר ל-20 אחוז שהוא כבר מחזיק בהן), בלי צורך לתת דין וחשבון לבורסה, כאשר ייתכן שהכוונה של מאסק היא גם להוציא את מניות טסלה מחוץ למסחר ציבורי. מאסק הביע תקווה כי המשקיעים יישארו. 

הבעיה בהצהרה של מאסק, היא המגבלות המוטלות על חברות הנסחרות בבורסה – הצהרה מטעם החברה (ולצורך העניין, חשבון הטוויטר של המייסד והפרסום בבלוג החברה נחשבים ככאלה), חייבת להיות אמיתית וכנה. אם מאחורי ההצהרה אין ממש, הרי שמאסק מסתכן בהפרת התקנות של נציבות הסחר בניירות ערך האמריקנית (SEC) ובעבירה על החוק. 

מאסק, שבעבר כבר ביקר את החשיבה המקובעת של משקיעים, הסביר בפוסט בבלוג של החברה כי הוא לא רוצה הפרעות והסחות דעת למי שעובד בטסלה – גם בשיטת העבודה שמחייבת להציג רווחים במחזור האכזרי של רבעון לרבעון, וגם כמניה הנסחרת ביותר כמניית חסר, כלומר שיש הרבה אנשים שמהמרים על כישלונה של החברה. מסאק רוצה להימנע מכל אלה, כדי להתמקד ביעדים ארוכי טווח של יצירת המכונית החשמלית שהיא חזונו. 

החזון הזה, יש לציין נתקל בחודשים האחרונים בקשיי ייצור מהותיים, ורק בשבועות האחרונים התגבר קצב הייצור של "מודל 3", שאמור להיות רכב "הלחם והחמאה" של טסלה. 

את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר