משימה אפשרית: 10 הפעלולים הגדולים של טום קרוז

אפשר לחשוב עליו מה שרוצים, אבל אי אפשר שלא להעריך את העובדה שטום קרוז מבצע את כל הפעלולים המטורפים בסרטי "משימה בלתי אפשרית" בעצמו • לרגל עליית "משימת בלתי אפשרית: התרסקות", קבלו את מצעד עשרת הפעלולים הכי טובים שלו מכל הסרטים

מתוך "משימה בלתי אפשרית: התרסקות", הסרט השישי בסדרה

השנים האחרונות לא היו נדיבות במיוחד כלפי טום קרוז. הסיינטולוג בן ה-56 אמנם עדיין מצליח לשמור על מעמדו כאחד מכוכבי הקולנוע הגדולים בעולם, אך ניסיונותיו להשיק סדרות סרטים חדשות ("ג'ק ריצ'ר", "המומיה") לא עלו יפה, ובעשור הנוכחי, הפרויקטים היחידים שלו שעדיין מעוררים עניין גלובלי הם סרטי "משימה בלתי אפשרית".

 

הסרטים הללו הפכו בשנים האחרונות למופע פעלולים מושקע ומרהיב שמזכיר לא פעם את מעלליו של הרולד לויד - הקומיקאי שנתלה ממחוגיו של שעון ענק תוך כדי שהוא מסכן את חייו בסרט האילם הקלאסי "לעזאזל הבטיחות".

 

החדשות הטובות עבור קרוז ומעריציו הן שהפרק השישי בסדרה, "משימה בלתי אפשרית: התרסקות", שעולה למסכים היום, הוא ככל הנראה אחד משוברי הקופות ההוליוודיים הטובים ביותר (והדחוסים ביותר) שראיתם בשנים האחרונות, והפעלולים השאפתניים ומסכני החיים שקרוז מבצע בו מהווים מעין סיכום ביניים מסעיר לפועלו בתחום עד כה.

לכבוד עליית הסרט, הנה מבט לאחור על עשרת הפעלולים המופרעים ביותר שהסוכן המיוחד אית'ן האנט, דמותו של קרוז בסדרה, ביצע בסדרה עד כה.

10. מטפס על הר בשביל הכיף ("משימה בלתי אפשרית 2")

מה אית'ן האנט עושה כשהוא בחופש? מטפס על הרים במואב, יוטה, ללא חבלים וללא רתמת בטיחות, כמובן. הפעלול הבאמת מטורף הראשון בסדרת "משימה בלתי אפשרית", שמתרחש ממש בפתיחת הסרט השני על רקע הקרדיטים, מוצא את קרוז מנתר באוויר אל סלע אחר, מחליק, כמעט נופל למותו, נאחז מהמצוק בקצות אצבעותיו, נתלה באוויר בעזרת יד אחת (בגובה של 600 מטר), מחייך חיוך אידיוטי, עובר לתנוחת צלב (שנותנת לצופים הזדמנות להתרשם משריריו), לוקח נשימה עמוקה, וממשיך לטפס כאילו כלום. למרות שקרוז נעזר בכבל דקיק (שהורד בעריכה), הבמאי ההונג קונגי ג'ון וו לא יכול היה להסתכל. אחרי שבעה טייקים מורטי עצבים (ואחרי שקרע את כתפו) קרוז סוף סוף התרצה והסכים להמשיך הלאה.

9. מקפיץ את עצמו במעלה צינור בעודו אזוק ("משימה בלתי אפשרית 5")

במערכה הראשונה של "משימה בלתי אפשרית 5", שאותו ביים כריסטופר מקווארי, האנט נלכד, נכלא ונאזק סביב צינור פלדה בידי ארגון "הסינדיקט", שמתכוון להעביר אותו מסכת עינויים קשה. אלא שלגיבורנו חסר החולצה והנעליים יש תוכניות אחרות. לאחר שהוא מפלרטט קצת עם אחת משוביו (שמתבררת כסוכנת בריטית מעט מאוחר יותר) ומחמיא לה על נעלי העקב שלה, האנט מנצל המולה פתאומית שפורצת בחדר כדי להושיט את גופו קדימה באוויר בתנוחה מאוזנת, ולקפץ במעלה הצינור, עד שהוא מחליק מעל לחלקו העליון לרצפה. כל העסק נמשך שתי שניות בסך הכל. אבל תודו שמדובר במהלך מגניב.

8. מתעופף ממסוק מתפוצץ אל גג של רכבת דוהרת ("משימה בלתי אפשרית")

האפקטים המיושנים שמעטרים (ומאפשרים) את סצינת השיא המופרכת של הסרט הראשון בסדרה אמנם לא הזדקנו בכבוד, ובת'כלס גם בזמן אמת הם לא נראו משהו, אבל את ההתעופפות המטורפת של קרוז – שבוצעה בעזרת מכונות רוח שנשבו במהירות של 225 קמ"ש – ואת ההשפעות של הרוחות העזות האלה על הפרצוף ועל הגוף שלו, אי אפשר לזייף.

7. עושה אומגה מהקומה הרביעית של בית חולים במוסקבה, ומתרסק על גג של טנדר ("משימה בלתי אפשרית 4")

לאחר שפצצה מחריבה את הקרמלין, האנט מתעורר בבית חולים ומגלה שהוא אזוק למיטה, בחשד שהוא אחראי לפיצוץ הקטלני. מפה לשם, האנט (שוב ללא חולצה ונעליים) חומק לשוטרים שממתינים לו, יוצא מהחלון, מבין שהתוכנית שלו – לקפוץ אל תוך צפרדע זבל שנמצאת מתחתיו – אינה מוצלחת במיוחד, מחליט להיכנע, אך משנה את דעתו כשהוא רואה שטנדר עומד לעבור מתחתיו. תוך רגע הוא שולף את חגורת מכנסיו וקופץ על חוט חשמל סמוך. האופן המקוטע שבו הבמאי בראד בירד מציג את הקפיצה הנועזת מבהיר שקרוז לא באמת עשה את הכל בעצמו. ובכל זאת, הבריחה המאולתרת הזאת לוכדת את המהות של האנט. הוא לא ממש חושב לפני שהוא קופץ.

6. בורח מטיל שרודף אחריו ומתעופף הצידה על רכב ("משימה בלתי אפשרית 3")

מלבד סצנת הפתיחה המסעירה והופעתו המבדרת של פיליפ סימור הופמן בתפקיד הנבל, הסרט השלישי בסדרה, שאותו ביים ג'יי.ג'יי אברמס, הוא ככל הנראה גם הסתמי ביותר. ובכל זאת, הקטע הזה, שבו הדף של פיצוץ מעיף את קרוז אל תוך רכב בעוצמה אדירה (הודות לכבלים שמשכו אותו בפתאומיות תוך כדי ריצה) מיטיב להדגים את ההבדל המהותי בין שלושת הסרטים הראשונים בסדרה (שנסמכו על לא מעט מסכים ירוקים ואפקטים מסוגים אחרים) לבין שלושת הסרטים שבאו אחריהם (שהלכו יותר לכיוון שלPractical Effects ). למרות שהרכב שאל תוכו הועף קרוז היה מרופד, הוא סדק כמה מצלעותיו בניסיון להשיג את השוט הדרוש. כואב להיות פרפקציוניסט.

5. קופץ מגג לגג, שובר את הקרסול, אבל ממשיך לרוץ ("משימה בלתי אפשרית 6")

אם לדבר בכנות, "משימה בלתי אפשרית 6" מכיל כל כך הרבה אקשן פסיכי שצפייה אחת פשוט אינה מספיקה כדי לקלוט ולעכל את הכל, ולא נראה לי רציני להכניס את ההיי-לייטס שלו (שכוללים ארבעה פעלולים מסמרי שיער, ועוד כמות גדושה של קטעי פעולה סתם מדהימים) לדירוג הזה. אבל הפעלול הנ"ל – שבו קרוז קופץ מגג לגג, שובר את הקרסול בנחיתה, ומדדה הלאה על-מנת להשלים את הטייק – מזקק בתמציתיות את כל מה שהסופרסטאר הזה הפך להיות בשנים האחרונות. כלומר, מקצוען לא שפוי.

4. דולק אחרי חברי "הסינדיקט" בקזבלנקה, תחילה ברכב, ואחר כך על אופנוע ("משימה בלתי אפשרית 5")

למרות שגם החלק השישי בסדרה מכיל יופי של מרדף מכוניות/אופנועים, הביצועים של קרוז בסיקוונס עתיר האדרנלין הזה (בחולצת הוואי ובלי קסדה כמובן) נותרים מרשימים במיוחד. הבמאי כריסטופר מקווארי מצלם ועורך את האקשן באופן שמאפשר לעקוב אחר האירועים בקלות, וקרוז, שלוקח כאן כמה פניות חדות במיוחד (ומשפשף את הברכיים תוך כדי), הולך על זה עד הסוף. נקודות בונוס למהלך הסיבובי המבריק שקרוז מבצע בתחילת הסיקוונס, בו הוא מטאטא את האופנועים שמקיפים אותו באופן אלגנטי בעזרת הרכב שלו.

3. נתלה על צדו של מטוס ממריא ("משימה בלתי אפשרית 5")

אני לא באמת יודע אם קרוז עצר נשימתו לשש דקות כדי לצלם את הסיקוונס התת-מימי המיוחצ"ן שממוקם במרכז הפרק החמישי בסדרה. אבל אני כן יודע שזה באמת הוא שנאחז בדלת האחורית של מטוס משא ממריא, בלי CGI ובלי מסכים ירוקים. "I was scared shitless", סיכם קרוז את החוויה כשהסרט יצא לאקרנים לפני שלוש שנים. זה לא מנע ממנו לבצע את הפעלול לא פחות משמונה פעמים.

2. מטפס על הבניין הגבוה ביותר בעולם ("משימה בלתי אפשרית 4")

זהו הרגע שבו סדרת "משימה בלתי אפשרית" הפכה מסדרת אקשן חביבה המבוססת על סדרת טלוויזיה משנות ה-60 לסדרת ריאליטי מלהיבה ששמה "איזה דברים מטורפים טום קרוז יעשה הפעם כדי להוכיח לנו שהוא עדיין רלוונטי?". בסיקוונס זה, שמתרחש במרומי הבורג' ח'ליפה, גורד השחקים הגבוה ביותר בעולם, קרוז נדרש לטפס 11 קומות (אל הקומה ה-130) כדי להגיע לחדר שרתים כלשהו (שאין אליו כניסה משום מקום אחר!), ואם צפיתם בסרט באיימקס, רוב הסיכויים הם שהרגע שבו קרוז הוציא את גופו מהחלון בפעם הראשונה - גרם לכם לסחרחורת ולקוצר נשימה. ועוד לא התחלנו לדבר על כפפות הספיידרמן הנדבקות שמפסיקות לפעול, או על הדרך למטה (שנעשית בספרינט).

1. תלוי על חוט, סנטימטרים מהרצפה ("משימה בלתי אפשרית")

אמנם לא הפעלול הכי מסוכן שקרוז ביצע בסדרה, אך ללא ספק האייקוני מכולם. במהלך פריצה סופר-דופר מסובכת למפקדת ה-CIA, במאמץ נואש להשיג רשימת סוכנים כלשהי, האנט מורד בחבל אל תוך משרד מאובטח במיוחד, שכולל את כל סוגי האזעקות. לכן אסור להוציא הגה, אסור לגעת ברצפה ואסור לתת לטמפרטורה להשתנות באפילו חצי מעלה. בריאן דה פאלמה, שביים, מנווט את הסיקוונס בשקט מוחלט וביעילות מקסימלית, תוך כדי שהוא סוחט את הסיטואציה האבסורדית עד טיפת המתח (והזיעה) האחרונה. קלאסיקה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר