לא רק "סברי מרנן": ירדן ברכה עושה תיאטרון

אתם אולי מזהים את ירדן ברכה מהסדרה "סברי מרנן", אבל ברכה היא שחקנית תיאטרון עסוקה • בקרוב היא תשחק בהצגה "אל נקמות" שמביים איתי טיראן, שתעלה בקאמרי ב־26 ביולי

צילום: קוקו // ירדן ברכה (משמאל) ב"אל נקמות"

את ירדן ברכה (31) אתם אולי מזהים בגלל הדמות שהיא משחקת בסדרה "סברי מרנן", אבל ברכה היא שחקנית עסוקה בתיאטרון. אחרי ששיחקה בכמה הפקות בתיאטרון הקאמרי (בהן "קרום", "אותלו" ו"תמונות מחיי נישואין"), היא נמצאת בימים אלה בחזרות להצגה "אל נקמות" שמביים איתי טיראן ושתעלה ב־26 ביולי בקאמרי.

מדובר בעיבוד מודרני למחזה של שלום אש המגולל את סיפורו של יענקל שפשוביץ' שמנסה להחזיק בקומת הקרקע שלו בית בושת, ובעת ובעונה אחת לגדל את בתו היחידה והאהובה לטוהר מידות. הוא משדך את בתו לתלמיד ישיבה, בעוד שהיא בכלל מפתחת קשר עם אחת מבנות הבורדל. שפשוביץ' רואה בקשר הזה ביטוי לנקמת האל על חטאיו. הקאסט כולל גם את אלון דהן, הלנה ירלובה, יואב לוי, מיה לנדסמן, ערן מור, אנסטסיה פיין, נטע פלוטניק, אורי רביץ, ג'וי ריגר וערן שראל. 

"אני מגלמת את הינדל, הזונה המבוגרת יותר בבית הזונות", מספרת ברכה. "היא בעצם בת זוגו של שלוימה, הסרסור של כל הזונות, שמגלם ערן מור. החלום שלה זה שהם יחזרו בתשובה, יתחתנו ויביאו ילדה. היא נכנסת להריון ממנו, והם לוקחים איתם את כל הזונות במטרה להקים בית זונות משלהם.

"זו פעם ראשונה שאיתי טיראן מביים אותי. הוא מדהים גם כבמאי, גם כשחקן וגם כבן אדם. זה לעבוד עם במאי שנותן לך חופש ובחירה. אין רגע אחד שאת אבודה. הוא יושב ופותר איתך הכל. נכנסים לעומקם של הדברים, חופרים ונוברים עד שהכל ברור".

ברכה סיימה את לימודיה בסטודיו למשחק של יורם לוינשטיין לפני שש שנים, ומאז היא בקאמרי. באחרונה היא גם החליפה בהתראה קצרה את אפרת בן צור בהצגה "תמונות מחיי נישואין" שמבוססת על סרטו של אינגמר ברגמן מ־1973 ושרצה בקאמרי. 

 "לאפרת היה קרע במיניסקוס והיא לא יכלה להופיע", מספרת ברכה על הנסיבות שבגללן נכנסה לנעליה של בן צור. "התקשרו אלי לבוא לקריאה כדי לבדוק אופציה שיומיים לאחר מכן אשחק במקום אפרת. הגעתי לקריאה עם גלעד קמחי הבמאי ועם איתי טיראן שמשחק לצד אפרת. נתנו לי כמה הערות ואמרו לי 'טוב לכי הביתה, רוב הסיכויים שזה לא יקרה'. אמרתי 'טוב' ועזבתי את זה. למחרת קיבלתי טלפון מהתיאטרון שאגיע למדידות, ושיש לי 48 שעות ללמוד את הטקסט. הצגה שבה שעה ו־45 דקות אני על הבמה. בהצגות הראשונות גלעד לחש לי באוזן את כל הטקסט. זה היה מטורף ומדהים. המון לחץ אבל לא היה לי זמן אפילו להיות בלחץ, התגייסתי כל כולי. היום אפרת משחקת בהצגה, ואני מדי פעם מחליפה אותה".

אני מניחה שרוב התגובות שאת מקבלת ברחוב מגיעות בעיקר בגלל "סברי מרנן".

"נכון. האמת שבתל אביב יש פחות תגובות, אבל כשיוצאים מהעיר אז יש המון תגובות".

הקהל מת על הסדרה אבל המבקרים שוחטים אותה בעקביות.  

"העובדה היא שסיימנו עכשיו לצלם את העונה החמישית (ברכה הצטרפה בעונה השלישית כבת הזוג של תום אבני - מ"כ). עם הצלחה כזאת אי אפשר להתווכח. יקטלו או לא יקטלו - בסופו של דבר זו סדרה עם רייטינג מאוד גבוה שרצה כבר חמש עונות. אני לא זוכרת איזו סדרה ישראלית בפריים טיים עשתה חמש עונות. אנשים אוהבים את זה, כיף להם לראות את זה אחרי ארוחת שישי. משהו לא כבד מדי. הם צוחקים, נהנים, מתחברים - וזה עובד. העבודה עם הקאסט המדהים זו פשוט חוויה. אנחנו קוראים לזה 'הקייטנה שלנו'. זה לבוא לעבודה וכל היום לצחוק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר