נמל התעופה רמון על שם אילן ואסף רמון ז"ל, הוסמך הבוקר (שני) להפעלה, זאת לקראת פתיחתו בחורף הקרוב.
ראש רשות התעופה האזרחית, יואל פלדשו, העניק לשר התחבורה ישראל כ"ץ רישיון זמני להפעלת שדה התעופה, הממוקם ליד פארק תמנע. "כל רישיון שאנו מעניקים הוא זמני", אמר פלדשו, "אך משמעותו היא שהנמל ערוך ומוכן לפעולה סדירה".
רונה רמון, הרעיה והאם השכולה, אמרה כי בעבורה מדובר ב"רגע של מימוש והתעלות, רגע שבו חלומות מתגשמים". היא הוסיפה כי "אני נרגשת להיות פה, מדהים שתוך חמש שנים בנו כזה מקום. החברים של אילן ואסף ימריאו מפה ואני חושבת עליהם כשהם יגידו שהם ממריאים מ'רמון איירפורט', מיד הם מתחברים לאהבה הגדולה הזו". לדבריה, זהו השדה הרביעי שנקרא על שם חללי המעבורת קולומביה.
לאחר חשיפת השלט להנצחת אילן ואסף רמון נחתה בנמל טיסת הסמכה ראשונה. המטוס, מסוג 'אמברייר' של ארקיע, נחת על מסלול מס' 1 מדרום לכיוון צפון, ועליו 90 נוסעים.
זו נחיתה שנייה של מטוס בשדה, אך פעם ראשונה שהנחיתה וההמראה בוצעו דרך התשתיות המבצעיות של השדה החדש. "מגדל פיקוח: ארקיע 883 מגדל רמון, רוח 010, חמישה קשרים, רשאי לנחות על מסלול 19" – כך נשמעה טיסת ההסמכה הראשונה, שנחתה בשעה 10:58 בבוקר על המסלול החדש.
האירוע נערך כאמור בהשתתפות שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, מנכ"ל רשות שדות התעופה (רש"ת) יעקב גנות, מפקד מחוז דרום במשטרת ישראל מוטי כהן, רונה רמון ומשפחתה וכן כוחות הצלה רבים, בהם נציבות כבאות והצלה, משטרת ישראל ומד"א.
השקעה של 1.8 מיליארד שקל. השר כ"ץ ורונה רמון בטקס // צילום: יהודה בן יתח
השר כ"ץ ציין כי תרגיל ההסמכה הנערך בשדה התעופה "רמון" הוא צעד נוסף וחשוב לקראת פתיחתו בחורף הקרוב. "התרגיל מצטרף לשורה ארוכה של פעולות הנדרשות כדי לקבל את אישור רשות התעופה האזרחית לפתיחת השדה", אמר. "הערב תתבצע גם נחיתת לילה בשדה, כחלק מתרגיל ההסמכה".
נמל התעופה "רמון" מנוהל באופן ממוחשב ומרושת במערכות טכנולוגיות מהמתקדמות בעולם. שדה התעופה החדש יכלול מערכת בידוק ביטחוני עצמאי לטסים משדות התעופה הפנים ארציים מאילת, שדה דב ונתב"ג. הבידוק יתבצע באמצעות רישום וולונטרי למערכת, שבסיומו תנפיק המערכת כרטיס מעבר אישי, עמו יוכלו הנוסעים להזדהות על בסיס נתונים ביומטריים ולעבור הליך עצמי במקום הבידוק הביטחוני אצל הבודקים. לאחר הבידוק במערכת יוכלו הנוסעים לעבור ישר לרישום לטיסה, במעבר מהיר מהביטחון לצ'ק אין.
הנמל ישמש לתעופה בינלאומית וארצית, ויחליף את השדות הקיימים כיום באילת ובעובדה. עבור התיירים שנחתו עד היום בשדה עובדה, הנמל הוא בשורה של ממש, שכן היום נוסעים התיירים מרחק של שעה נסיעה משדה התעופה בעובדה כדי להגיע לחופי אילת. הנסיעה מנמל רמון לעיר אילת נמשכת כ-20 דקות, ובהמשך כאמור תוקם תחנת רכבת, כחלק מהרכבת המהירה ממרכז הארץ לאילת.
בשדה התעופה החדש הושקעו 1.8 מיליארד שקלים, מתקציבה הפנימי של רשות שדות התעופה וממכירת המקרקעין של שדה התעופה באילת. מסלול ההמראות והנחיתות הארוך של השדה מאפשר לכל סוגי המטוסים, כולל מטוסי ג'מבו גדולים להמריא ולנחות ברמון מכל שדה תעופה בעולם. שר התחבורה החליט להאריך את מסלול ההמראות והנחיתות של שדה התעופה רמון ל-3.6 קילומטרים, במקום 3.1 כפי שתוכנן, זאת בעקבות לקחי מבצע 'צוק איתן', וכדי לאפשר לכל סוגי המטוסים הקיימים היום לנחות ולהמריא ממנו.
במהלך הבנייה הוכפל מספר חניות המטוסים מ-30 לכ-60 רחבות מטוסים, המאפשרות חניה בשדה לכל צי המטוסים הישראלי הקיים. צורך זה עלול להידרש בשעת חירום. בנוסף, הוקמה גדר ביטחונית גבוהה בגבול עם ירדן, המגינה על הנמל הבינלאומי מפני ירי טילים.
טרמינל הנוסעים החדש ב"רמון" בנוי לשרת כשני מיליון נוסעים בשנה. כמו כן הוקדש של כ-3,320 מ"ר לצורך חניות דיוטי פרי ומתחמי מסחר קמעונאי. הנמל משתרע על שטח של כ-3,500 דונם, והטרמינל עצמו משתרע על כ-35 אלף מ"ר. בנמל הוקם מגדל פיקוח בגובה של כ-50 מטרים.
"שדה אלטרנטיבי נוסף של מדינת ישראל לשעת חירום" // צילום: יהודה בן יתח
מדובר בנמל האזרחי הראשון שנבנה מאז קום המדינה. השר כ"ץ החליט לזרז את הקמת שדה התעופה לאחר קיפאון של שנים באישור הפרויקט. השדה החדש שיחליף את נמל התעופה של אילת, ישמש כשדה תעופה בינלאומי נוסף של מדינת ישראל בעיקר לטיסות לאירופה וממנה, טיסות טרנס-אטלנטיות וכן לטיסות פנים ארציות. הטיסות הראשונות ליעדים באירופה יחלו בעונת החורף הקרובה.
השר כ"ץ ציין כי במסגרת השמיים הפתוחים החל משרד התחבורה להגדיל בהדרגה את מספר הטיסות של חברות התעופה הבינלאומיות לישראל: "שיווק שדה התעופה רמון ישולב עם שיווק טיסות מרפא מיוחדות לים המלח. בנוסף לכך, מתבצעת בדיקת היתכנות של ייצוא חלקי מדרום הארץ בטיסות 'קרגו' שימריאו משדה התעופה רמון לשווקים שונים באירופה".
לדברי כ"ץ, פינוי שדה התעופה הקיים באילת יאפשר את פיתוחה של העיר צפונה וישפר באופן משמעותי את איכות חייהם של תושבי העיר, בהיבטים של איכות הסביבה, ביטחון ובטיחות. "הפרויקט ייצר מאות מקומות עבודה חדשים עבור עובדים המועסקים בנמל באופן ישיר ועקיף". לדבריו, "עם הפעלת הנמל בתמנע יתפנה שטח בגודל כרבע מגודלה של העיר אילת לצורך פיתוח העיר".
שר התחבורה הוסיף כי הקמת נמל תעופה בינלאומי חדש חיונית לפיתוחם של נתיבי האוויר בישראל וממנה. "הצורך בשדה התעופה הבינלאומי החדש בדרום כתוצאה מהגידול במספר הנוסעים ומהפוטנציאל התיירותי הגבוה של מדינת ישראל ואזור הדרום ברור ושדה רמון, יהיה אבן שואבת ליצירת אלפי מקומות עבודה במישרין, בכללם בתעשיית התיירות והנופש, התחבורה והשירותים. השדה החדש ישמש כשדה אלטרנטיבי נוסף של מדינת ישראל לשעת חירום", אמר כ"ץ.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו