מהפכת המתמטיקה של בנט: היעד הושג - 18 אלף נבחנים ב-5 יחידות

תכנית "לתת חמש" של משרד החינוך עמדה ביעדים וכמות התלמידים ב-5 יחידות במקצוע עלתה בעשרות אחוזים משנת 2016 • בנט: "שינוי בלתי נתפס, יצרנו את התשתית להמשך קיומה של אומת הסטארט-אפ" • עם זאת כפי שפורסם ב"ישראל היום", עדיין ישנם פערים בין המרכז לפריפריה

"התפיסה שלפיה השכל מרוכז במספר מקומות וכל מי שגר בפריפריה מוכשר פחות, התנפצה". בנט // צילום: יוסי זליגר

שר החינוך נפתלי בנט הציג הבוקר (רביעי) את נתוני הקיץ האחרון בחמש יחידות לימוד במתמטיקה. מהנתונים עולה כי בשנת הלימודים האחרונה, תשע"ח, 18,050 תלמידים ניגשו לחמש יחידות לימוד במתמטיקה – 1,965 תלמידים יותר משנת הלימודים הקודמת, תשע"ז. במשרד החינוך אומרים כי בכך הושג היעד של התכנית הלאומית 'לתת חמש'. 

מאז יציאתה של התכנית לדרך, נאמר, נפתחו 751 מגמות ללימוד 5 יחידות מתמטיקה, מתוכן 107 מגמות בעשירונים הנמוכים 1-5.

צילום: פז בר

ממוצע הציונים נשאר כמו בשנים הקודמות ועומד על 83. עם זאת, כפי שפורסם בעבר ב"ישראל היום", הציונים בתל אביב ובמרכז גבוהים יותר מאשר בצפון הארץ ובדרומה.

 נת השפל של לימודי המתמטיקה הייתה 2012, אז ניגשו לבגרות חמש יחידות מתמטיקה 8,869 תלמידים בלבד. ב-2016, תשע"ו, ניגשו 12,787 תלמידים, ובשנה לאחר מכן ניגשו 16,086 תלמידים. במשרד החינוך ציינו כי גם בפריפריה נרשמה עליה במספר הניגשים לחמש יחידות, אך לצד זאת יש לציין כי עדיין קיימים פערים בין יישובים חזקים לחלשים. 

עוד נמסר ממשרד החינוך כי התכנית למתמטיקה חוללה "מהפך של ממש" בגישתם של כל המעורבים בה, מתפיסה שלפיה המתמטיקה מתאימה רק למי שנולד לכך, לתפיסה מטפחת הרואה כמעט בכל תלמיד פוטנציאל להצלחה בתחום לימוד זה. 

התכנית מתוכננת להימשך גם בשנת הלימודים הקרובה, תשע"ט, כשבין היתר יוקם מכון לאומי למורים מובילים בתחומי המדעים, וכן תוקם מנהלת "מהייטק להוראה" – שתכלול גיוס, הסבה, השמה וליווי לאנשי הייטק לקראת שילובם במערכת החינוך. בנוסף, ב-50 בתי ספר תיכוניים יתקיימו שיעורי המתמטיקה במתכונת חדשה, ותלמידי כיתות ט' יקבלו תוספת של שעתיים לימודיות, בסה"כ 7 שעות לימוד מתמטיקה שבועיות.

התכנית מתוכננת להימשך גם בשנת הלימודים הקרובה. בגרות המתמטיקה // צילום: יהושע יוסף

שר החינוך בנט אמר כי "השינוי הוא בלתי נתפס, למעשה יצרנו את התשתית להמשך קיומה של אומת הסטארט-אפ בשנים הבאות. הקריסה המתמשכת בלימודי המתמטיקה והמדעים היתה סכנה ממשית לעתיד המשק הישראלי: המספרים דעכו בעוד האוכלוסייה גדלה, עד שהגענו לשפל חסר תקדים של 8,800 בוגרים בלבד". 

עוד הוסיף בנט: "במשך שנים, תלמידים בפריפריה נאלצו לוותר מראש על ההזדמנות לפרוץ קדימה. בשלומי היו אפס תלמידים לחמש יחידות, בכפר חב"ד ובאור יהודה – אפס תלמידים, ברהט ובאופקים – בקושי שני אחוז. למה? מי החליט שמצוינות תלויה במיקום גיאוגרפי? התפיסה שלפיה השכל מרוכז במספר מקומות וכל מי שגר בפריפריה מוכשר פחות, התנפצה. הבאנו שינוי דרמטי בדיוק במקומות האלו, צמצמנו פערים והזנקנו את הפריפריה קדימה. זה ללא ספק המהלך החברתי ביותר בשנים האחרונות".

"עלינו לטפח את דור ההמשך"

לפני שלוש שנים הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס ז"ל,  היה הפרזנטור של קמפיין 'לתת חמש'. בנו, חמי פרס, יו"ר  מרכז פרס לשלום וחדשנות, השתתף גם הוא במסיבת העיתונאים. "כדי שישראל תמשיך להוביל כאומת החדשנות עלינו לטפח את דור ההמשך של הסטארטאפיסטים, המהנדסים ואנשי המדעים. יש חשיבות לאומית בלתת לילדים שלנו את היכולת והכלים להצטיין ולהצעיד אותנו קדימה, וזו בדיוק היוזמה שמוביל שר החינוך בהצלחה גדולה" אמר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר