הקשיבו ותתרכזו: הקלות במתן ריטלין לחיילים

במקום לחדש בכל חצי שנה את המרשם לתרופה אצל נוירולוג צבאי - מעתה יעשה זאת הרופא בבסיס • בחיל הרפואה אומרים: "התגובות נלהבות, בעיקר מהרופאים"

צילום: עמי שומן // אילוסטרציה

שינויים בהרגלי הצריכה: בצה"ל הוחלט כי מעתה, חייל המאובחן כסובל מ־ADHD (הפרעות קשב וריכוז) לא יצטרך לבקר מדי חצי שנה אצל נוירולוג צבאי כדי לחדש את המרשם לכדורי הריטלין. תחת זאת, בתחילת שירותו יוכל כל חייל לבקר אצל הנוירולוג פעם אחת בלבד, והאישור לריטלין יחודש אחת לשלושה חודשים אצל רופא היחידה.

כיום, גם בקופות החולים וגם במערכת הצבאית, זמני ההמתנה לנוירולוג ילדים נחשבים לארוכים במיוחד. לפני השינוי הנוכחי, שעליו הוחלט בחיל הרפואה, נדרשו החיילים להגיע מדי חצי שנה למומחה תוך בזבוז זמן בדרכים, טרטור מיותר, הגברת העומס על הרופאים המומחים והמתנה ממושכת לתורים ולמרשם, לעיתים מבלי ליטול את הטיפול. 

כעת, בדומה להליך בקופות החולים באזרחות, חייל שנוטל תרופה להפרעת קשב וריכוז וזקוק למרשם יצטרך לבקר רק פעם אחת אצל נוירולוג. ביקורים נוספים ייעשו רק לפי צורך רפואי, כגון הופעת תופעות לוואי או שינוי מינון. את הארכת תוקף האישור הקיים יוכל לעשות גם רופא היחידה בבסיס.

"קצין רפואה ראשי מוביל את המהלך הזה כחלק מתהליכים נרחבים לשיפור השירות, לשיפור התהליכים הביורוקרטיים ולשיפור המענה שחיילים מקבלים", מסבירה סא"ל ד"ר לנה קורן, ראש ענף רפואה במיפקדת קצין רפואה ראשי. 

לדבריה, מהלך זה אינו קשור לוועדת המומחים שהמליצה להוציא את הטיפול השוטף בחיילים שאינם קרביים מחיל הרפואה לקופות החולים. "המהלך הזה חוסך תורים, חוסך טרטור של חיילים ונסיעות וחוסך את המערכת האדמיניסטרטיבית שמסביב לנושא", אומרת קורן, "החיילים רואים נוירולוג פעם בשירות, והרופא ביחידה מוסמך אחת לשלושה חודשים לאשר את המרשם החדש".

"זה התחיל לפני שבועות ספורים והתגובות נלהבות, בעיקר מהרופאים ששמחים שהם יכולים לתת מענה מיידי וטוב לחיילים שלהם. ההבדל בדרג השדה, במרפאות - הוא דרמטי", הוסיפה קורן.

בניגוד לעבר, אבחון הפרעת קשב וריכוז לא פוגע כיום בסיכויי חיילים להתקבל ליחידות קרביות, ובתנאים מסוימים אף מאפשר להם להתקבל לקורס טיס. לפי נתונים של קופת החולים כללית, כ־%14 מהילדים ומבני הנוער מאובחנים כסובלים מ־ADHD. לפי נתונים של משרד הבריאות, השיעור עומד על כ־10%. ד"ר קורן מעריכה שבשירות הצבאי השיעורים נמוכים יותר.

את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר