"הסכם הסחר החדש בין ישראל לקנדה- היסטורי"

כך הגדיר חבר פרלמנט קנדי את ההסכם שיביא לביטול מכסים על אלפי מוצרים ביבוא וביצוא • הסחר בין המדינות: 1.7 מילארד דולר • השר אלי כהן: "ההסכם יוזיל את המחירים"

סופרמרקט בטורונטו // צילום ארכיון: רויטרס

הסכם הסחר החופשי המחודש בין ישראל לקנדה נחתם אמש, סוקר על ידי כלי התקשורת בקנדה והוגדר על ידי חבר הפרלמנט הקנדי, אנטוני האוספאד'ר, "הסכם היסטורי" וכך גם על ידי התקשורת המקומית. ההסכם המעודכן יאפשר יבוא ויצוא של אלפי מוצרים שעד כה שולם בגינם מכס, למרות ההסכם שהיה. כך למשל יבוטל מכס של 20% על יבוא פירות טריים; 12% על יבוא שימורים ו־12% בתוספת 6.5 שקלים לק"ג בשר.

במסגרת ההסכם יבוטל גם מס על יצוא סחורות ישראליות לקנדה, דוגמת מכס של 4.68 סנט לק"ג עגבניות שרי; 1.88 סנט לק"ג גזר גמדי ו־12.5% על שורה של מוצרי מזון משומר.

ענפי היצוא העיקרי מישראל לקנדה הם מכונות (22.7%) וכימיקלים (22.6%). ענפי יבוא הסחורות העיקריים מקנדה לישראל הם מכונות (25.1%), תחבורה (23.2%) וכימיקלים (13.4%). 

חבר הפרלמנט האוספאד'ר הוא משפטן ממוצא יהודי שעומד בראש "הוועדה למשפט וזכויות אדם" בפרלמנט, והוא ציין בדבריו בערב החתימה על ההסכם כי הנאום הראשון שנשא בפרלמנט עסק בתגובה שלו נגד ארגוני ה־BDS. את שר המסחר הקנדי, פרנסואה פיליפ שמפיין, הוא הגדיר "ידיד ישראל ידוע", ועל שר הכלכלה אלי כהן הוא אמר: "כמו שמפיין הוא יודע לקדם משימות".

 

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

הוא עצמו למד באחד ממוסדות "תלמוד תורה" במונטריאול והוא הפגין את כישוריו גם בשפה העברית כשאמר: "במונטריאול יש אפשרות לבחור בבתי הספר גם בלימוד השפה העברית". הקהילה היהודית בקנדה מונה כ־400 אלף יהודים. חשיבות הקהילה לנבחרים גדולה מאוד, גם בשל שיעורי ההצבעה הגבוהים בקהילה היהודית ובעיקר בגלל עמדות המפתח שרבים מהם תופסים בעולם העסקי ובכלל. רבים מהיושבים באולם, כמו איש העסקים מייק יובל, אינם מוכרים בתקשורת, אך יובל הוא בעלים של 15 בתי מלון יוקרתיים בקנדה ולאחרונה הוא רכש את מלון מריוט במונטריאול - מלון יוקרתי בן 610 חדרים. יובל מחזיק גם בנדל"ן בישראל, כולל בית מלון קטן. כמוהו עוד עשרות מהמשתתפים באירוע הם עשירים בעלי השפעה, אוהבי ישראל. 

ההסכם המקורי לאזור סחר חופשי בין ישראל לקנדה נחתם ב־1997 וכלל הפחתות מכס על כלל המוצרים התעשייתיים, אך הוא הותיר מכסים על מוצרי מזון וחקלאות רבים. 

השר אלי כהן ציין שכיום "65% מהמסחר הבינלאומי של מדינת ישראל מתבצע במסגרת הסכמי סחר חופשי. קנדה היא מידידותיה הטובות ביותר של ישראל, והידוק היחסים הכלכליים עימה הוא צעד מתבקש. ההסכם יביא גם להגברת התחרות והוזלת יוקר המחיה".

ההסכם ייכנס לתוקף לאחר אשרורו בכנסת ובפרלמנט הקנדי כשהיעד הוא הכפלת היקף המסחר בין המדינות.

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר