עסקים בפריפריה מתקשים לפרוץ את גבולות השוק המקומי, ולכן במיוחד בעבורם החיבור לאינטרנט הוא כלי קסם שבו המקום הפיזי לא רלוונטי. כך נולד הרעיון לסייע לעסקים קטנים בפריפריה ובאזורי עדיפות לאומית במיזם לימוד והדרכה למסחר מקוון.
הפרויקט מופעל על ידי מעוף, מערך השטח של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, הפרוס בכל רחבי הארץ.
זו השנה השלישית שהתוכנית מופעלת בפריסה ארצית לקידום המסחר המקוון בקרב עסקים קטנים ובינוניים. במסגרת התוכנית מתבצע בשלב הראשון מיפוי צרכים לעסק, ואחריו מוקצות לו מכסת שעות ייעוץ אישי בתחומי השיווק והקמת חנויות מקוונות, הדרכות בקבוצות קטנות והומוגניות בנושאי דיגיטל, ולבסוף ניתנים לעסק החזרים כספיים על השקעות בהקמת הפלטפורמה למסחר מקוון ולקידום השיווק באינטרנט.
מאז השקת התוכנית נקלטו 1,860 בעלי עסקים, המיועדים לקבל סיוע בהיקף כולל של כ־25 מיליון שקלים. הוקמו כ־700 פלטפורמות או חנויות מקוונות על ידי בעלי העסקים שנקלטו עד כה לתוכנית, והן כבר עלו לאוויר ומשמשות בעבור בעליהן ערוץ מכירות דיגיטלי.
כך, למשל, "כריך בוטיק" הוקמה בשנת 2014 כדי לתת מענה לצורך בכיבוד ובאירוח באירועי בוטיק, בישיבות, בפגישות עסקים וכדומה. השף שי סבח בנה תפריט מגוון המשלב את טעמו האישי המשובח, הקפדה על פרטים קטנים והגשה מכובדת. הקייטרינג נותן מענה לאירועים חלביים או פרווה, עם תפריט שכולל כריכי ביס, סלטים טריים, טורטיות ממולאות, פלטות פירות וירקות, לחמים מיוחדים ועוד.
בשנתיים הראשונות של הפעילות "כריך בוטיק" סיפקה מגשי אירוח וכיבוד לאירועים, אך נפח הפעילות היה נמוך מאוד ורוב הלקוחות היו מהמעגל הקרוב. הם הרגישו קושי בשיווק המוצרים, בזמן שלוקח לסגור עסקה וביצירת שפה משותפת עם הלקוחות השונים.
יונתן בן סלומון, הבעלים של העסק, הגיע למעוף באר שבע במסגרת פרויקט "ישראל דיגיטלית", כדי להגיע ללקוחות חדשים ולהגדיל מכירות באמצעות הרשת, מחוץ לקהילה הקרובה שלו. לדבריו, הסיוע של מעוף ניתן בשני תחומים עיקריים: סיוע במימון הקמת האתר שבאמצעותו מתבצעת כיום רוב עבודת השיווק והמכירות של הקייטרינג, וכן בייעוץ עסקי של מומחה הדיגיטל שליווה את כל התהליך וסייע בהקמת האתר ובהתפתחות החברה במהלך הגידול המשמעותי במכירות.
"כחצי שנה לאחר שהאתר עלה לאוויר הלקוחות החדשים החלו להגיע והמכירות גדלו באופן משמעותי מאוד. בזכות הייעוץ המקצועי ההשקעה היתה מינימלית אך מדויקת, מה שהביא לפריצה בשיווק העסק. כיום הקייטרינג עובד באופן קבוע עם לקוחות רבים כמו בנקים, רשויות מקומיות, משרדי ממשלה וחברות פרטיות", אומר יהונתן ל"ישראל היום" ומוסיף כי הקורס נתן לו "ליווי מקצועי של אנשי מקצוע לאורך כל הדרך. הליווי פתח אצלי אפיקי חשיבה נוספים ברבדים שלא חשבתי עליהם. סיעור מוחות של אנשים מהתחום הביא אותנו לקבל החלטות טובות יותר בכל שלבי הפיתוח והאפיון, והודות לכך, וכמובן לבורא עולם, האתר נבנה ברמה הגבוהה ביותר, נגיש ונוח להזמנות".
לדברי רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, "המסחר המקוון בעולם צומח והוא ממשיך לחולל שינוי דרמטי בכללי המשחק בעולם העסקי. עסקים קטנים כגדולים לא יכולים להרשות לעצמם לא להיות נוכחים ברשת. הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים רואה עצמה מחויבת לסייע למגזר העסקי הזה בכניסה לזירה הדיגיטלית, כי זו האפשרות לפריצה העסקית. זהו תפקידנו להצעיד וללוות עסקים נוספים, המעוניינים להגדיל את פוטנציאל החשיפה העסקית שלהם. אנחנו כאן בשבילם".
למידע נוסף אפשר לפנות לסניף מעוף הקרוב דרך האתר: www.sba.org.il
הטור בשיתוף הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו