אקזיט ענק: חברת פרוטרום הישראלית, המייצרת תמציות טעם וריח לתעשיית המזון, תימכר לחברת IFF בסכום של 7.1 מיליארד דולרים. מדובר בעסקת האקזיט השנייה בגדולה בישראל: העסקה הראשונה בוצעה עם מכירת מובילאיי לאינטל ב-15.2 מיליארד דולר.
חברת IFF, שהוקמה לפני 129 שנים, היא יצרנית גלובלית מובילה של תמציות טעם וריח, המעסיקה יותר מ-7,000 עובדים. לחברה יש כ-3,000 לקוחות ביותר מ-160 מדינות. זוהי החברה השניה בגודלה בעולם בתחום אחרי ג'יוודאן השוייצרית, ולאחר הרכישה היא תהפוך לחברה הגדולה בעולם בתחומה.
פרוטרום, שנוסדה ב-1934, יצאה להנפקה ב-1997 בבורסה בתל אביב. מאז, מנייתה ייצרה תשואה של 11,000%.
לאחר השלמת הסכם המיזוג תרשום IFF את מניותיה למסחר בתל אביב, במקביל למסחר בניו יורק. IFF תרכוש את מניות פרוטרום, שרכשה בשנים האחרונות עשרות חברות מסביב לעולם, לפי שווי של כ-6.5 מיליארד דולר.
במסגרת העסקה, IFF תשלם 71.19 דולר במזומן ו-0.249 מניות שלה, עבור כל מניית פרוטרום. השלמת המיזוג, שלאחריו תהפוך פרוטרום לחברה בת בבעלות מלאה של IFF, צפויה בתוך 6-9 חודשים ממועד החתימה עליו, בכפוף להשלמת תנאים מתלים שונים. הגוף שייצג את פרוטארום בעסקה הוא חטיבת ניהול ההון של בנק אוף אמריקה, מריל לינץ'.
בכוונת IFF לשמר את פעילות המחקר, הפיתוח והייצור של פרוטרום בישראל, לתקופה של לפחות שלוש שנים ממועד סגירת העסקה, בהיקף דומה לפעילות הנוכחית של פרוטרום בתחומים אלו טרם השלמת המיזוג.
יו"ר ומנכ"ל IFF, אנדריאס פיביג, אמר כי העסקה היא "ניצחון ותוצאה נהדרת עבור בעלי המניות, הלקוחות ועובדי שתי החברות. לפרוטרום יש סל מוצרים אטרקטיבי, הכולל מומחיות רבה במוצרי טבעיים ובמגוון תחומים נלווים המרחיבים את פעילויות הליבה של IFF בתחום הטעם והריח. מיזוג המומחיות העמוקה שלנו במחקר ובפיתוח עם זו של פרוטרום, תאפשר לנו להציע ללקוחותינו מגוון רחב יותר של פתרונות, ולהאיץ את אסטרטגיית הצמיחה שלנו".
"מימוש חזון של עשרות שנים". אורי יהודאי // צילום: עדי לם
פיביג הוסיף כי "יש לנו הערכה רבת שנים לפרוטרום ולעובדיה המסורים והמוכשרים ברחבי העולם, ואנו מצפים לקדם בברכה את פרוטרום ועובדיה ולהפכם לחלק בלי נפרד ממשפחת IFF".
נשיא ומנהל העסקים הראשי של פרוטרום, אורי יהודאי, אמר: "הובלנו מסע מרתק של צמיחה מהירה ורווחית בקצב גבוה משמעותית מקצב צמיחת השווקים שבהם אנו פועלים, תוך המשך השקעה בטכנולוגיות ייחודיות ומיקוד במוצרים טבעיים בעולמות הצומחים של הטעם והבריאות. המהלך שעליו אנו מכריזים היום הוא מימוש חזון של עשרות שנים ליצירת מובילות שוק בתחומי הטעם והבריאות. השילוב בין החברות מעניק אפשרויות רבות לעובדינו וללקוחות שלנו, שייהנו מיכולות טכנולוגיות מתקדמות ומפריסה גיאוגרפית רחבה, וממקסם את הערך עבור בעלי מניותינו. פרוטרום ו-IFF תשמרנה נוכחות משמעותית בישראל, ואני מצפה לעבוד בשיתוף פעולה עם אנדריאס וצוותו ולהבטיח שילוב מוצלח של שתי החברות הנהדרות הללו".
פרוטרום מחזיקה במרכזי ייצור ופיתוח בשש יבשות. היא משווקת ומוכרת מעל 70,000 מוצרים ליותר מ-30,000 לקוחות, ביותר מ-150 מדינות. החברה מתמקדת בעיקר במוצרים טבעיים, שהם יותר מ-75% ממחזור המכירות שלה.
כמו כן, פרוטרום מחזיקה ברקורד מרשים של צמיחה מהירה ועקבית, עם צפי מכירות של מעל ל-1.6 מיליארד דולר בשנת 2018, ויעד מכירות של 2.25 מיליארד דולר עד לשנת 2020.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו