מאות מותגים מוכרים מימנו ללא ידיעתם ערוצים קיצוניים ביוטיוב

תחקיר רשת CNN מגלה כי פרסומות של מאות מותגים מוכרים כמו אדידס, הילטון, נטפליקס ואחרים, שודרו בערוצי יוטיוב של פדופילים, גזענים, ניאו נאצים ואחרים, והניבו לגוגל וליוצרים השנויים במחלוקת רווחים מבלי שהחברות אישרו זאת - ביניהן גם גופים ציוניים כמו ה-JNF

סרט סימון משטרתי מתחת לסמליל יוטיוב, אחרי הירי במטה החברה בתחילת החודש // צילום: AP

 תחקיר של CNN  חשף אמש (ששי), כי חברות כמו אמזון, סיסקו, הילטון, נטפליקס ואנדר ארמור חלקו את תקציבי הפרסום שלהם ברשת הווידאו הגדולה בעולם עם ערוצים המעודדים גזענות, פדופיליה ותכנים אחרים השנויים במחלוקת, זאת מבלי לדעת כי הפרסומות שלהם מוצגות בערוצים כאלה, ולמרות שיוטיוב היו אמורים למנוע זאת ולא מנעו.  

אין זו הפעם הראשונה שיוטיוב שמה פרסומות של גופים גדולים בערוצים המקדמים תכנים קיצוניים, זאת, על אף מנגנונים שהיו אמורים להגן על האינטרסים של המפרסמים. המקרה הנוכחי, והקודמים לו מעלים את השאלה האם בכלל יוטיוב עושה מספיק כדי להגן על לקוחותיה וגם על הצופים כמו תלונה שהוגשה לפני כשבועיים לנציבות הסחר הפדרלית על כך שיוטיוב, בניגוד להצהרתה, פונה, משדרת ומרוויחה מהצגת תכנים לילדים מתחת לגיל 13 באתר ובאפליקציה שלה. יש להזכיר כי יוטיוב נמצאת כיום בבעלות מלאה של גוגל. 

"שורת הרווח של יוטיוב לא נפגעה", אמרה ל-CNN ניקול פרין, נתחית בכירה בחברת eMarketer, המתמחה בפרסום ובטכנולוגיות שיווק. "אם מותגים רוצים לוודא שזה ייפסק, הדרך היחידה היא לעצור את תקציבי הפרסום (ליוטיוב) עד שזה יתוקן", אומרת פרין. 

כמה דוגמאות: על אף שיוטיוב כבר נתקלה בעבר בביקורת על כך שהיא למשל ממשיכה להקרין מודעות בסרטונים בערוץ InfoWars הידוע לשמצה בכך שהוא מפיץ תיאוריות קשר, כך מציגה המסדת (פלטפורמה) פרסומות של מוזילה וחברת הקולנוע "פוקס המאה ה-20" בערוצים נאציים. כך למשל, פרסמה הרשת בערוץ של בריאן רוהי, שהדגיש בפני CNN שהוא איננו רוצה להיקרא "ניאו נאצי", זאת ומאחר והוא רואה את עצמו כ-"נאצי אמיתי, כן ואותנטי", ואף אישר כי הערוץ שלו הרוויח כסף מפרסומות שהוצגו בו טרם מחיקתו. "יוטיוב שוב כשלו בסינון הערוצים מתוך הרכש שלנו", הגיב דובר "פוקס המאה ה-20" לתקרית. 
 

ציונים תומכים בנאצים 

באופן דומה, מודעות לארגונים ציוניים כמו ידידי מוזיאון ציון הירושלמי, והקרן היהודית הלאומית (JNF),  הוקרנו לפני הסרטון שנשא את השם "דיוויד דיוק על הארווי ויינשטיין חושף את השליטה היהודית". בסרטון אחר של דיוק, לשעבר "המכשף הגדול" בארגון ה-KKK, בערוץ של רוהי הוא דן בהבדלים הגזעיים והגנטיים בין שחורים ללבנים כשבאופן מקברי, בסרטון שובצה פרסומת משותפת של חברת הרכב ניסאן ושל דיסני, עם מסר מסגן נשיא בדיסני המדבר על מגוון אתני בתעשיית הסרטים... עוד הוצגו פרסומות של מותג צעצועים בערוץ המעודד פדופיליה שמאוחר יותר הוסר מיוטיוב כליל.

איך זה עובד?  אמנם, כל אחד יכול לפתוח לעצמו חשבון ביוטיוב ולהעלות סרטונים, אבל החברה היא זו שמחליטה לאיזה תכנים להצמיד פרסומות.  

ערוצים עם למעלה מאלף מנויים, וארבעת אלפים שעות צפייה מצטברות בשנה יכולים להגיש בקשה לתוכנית שיתוף הרווחים של יוטיוב ולהרוויח כסף מפרסומות שהחברה מוכרת. בתחילת השנה, הגבילה יוטיוב את הערוצים שיכולים להרוויח מפרסומות במסגרת המאמץ הכולל "למנוע מסרטונים לא הולמים להרוויח כסף".  

מפרסמים שמים מבטחם ביוטיוב להחליט ולהגדיר איזה תוכן הוא רגיש, או קיצוני ואינו הולם עבור הפרסומות שלהם. החברות יכולות להכניס באופן פעיל ערוצים מסויימים ל-"רשימה שחורה" שתכניהן הממומנים לא יופיעו בהן, או להפעיל מסנן "תוכן רגיש" שאמור למנוע מהפרסומות שלהן להופיע בערוצים לא הולמים. רבות מהחברות שהופיעו בתחקיר של CNN, טענו כי השתמשו במסנן וציפו שהתוכן שלהם יופיע רק בערוצים "בטוחים", אבל כאמור, הפרסומות שלהם הופיעו גם בערוצים בעלי תוכן בוטה וקיצוני. 

"אנחנו המומים שפרסום של ניסאן הוגש לצד תוכן לא הולם ומטריד על ידי אחד משותפינו. אנחנו מפעילים אמצעי הגנה כדי לדאוג שפרסום דיגיטלי שלנו לא יופיע לצד תוכן פוגעני ויש לנו הסכמים עם שותפינו לציית לכללי הבטיחות המותגית שלנו", הגיב דובר של ניסאן בשם ניסאן ודיסני על הממצאים של CNN. "אנחנו מקפיאים מיידית את כל הפרסום שלנו ביוטיוב עד שנפתור את הבעיה", הודיע הדובר.  

באופן דומה, הודיעה חברת אנדר ארמור שגם היא מקפיאה את הפרסום ביוטיוב עד למציאת פיתרון לבעיה.  

רבות מהחברות אחרות הודיעו כי לא היו מודעות לכך שהפרסומות שלהן מופיעות בערוצים שכאלה, והן חוקרות את הדיווח. 

תגובת גוגל 

"חברנו למפרסמים שלנו על מנת לעשות שינויים משמעותיים בגישה שלנו להפקת רווחים ביוטיוב, עם מדיניות נוקשה יותר, שליטה טובה יותר ושקיפות גדולה יותר", השיבה דוברת יוטיוב לממצאי התחקיר של רשת החדשות. "כאשר אנו מוצאים פרסומת שבטעות הופיעה לצד תוכן שאינו עונה על הכללים שלנו, אנחנו מיד מסירים את הפרסומת. אנחנו יודעים שאפילו כאשר סרטונים עומדים בכללי הידידותיות למפרסמים שלנו, לא כל הסרטונים יהיו הולמים לכל המותגים. אבל אנחנו מחויבים לעבוד עם המפרסמים שלנו כדי לתקן זאת", הוסיפה הדוברת. 

ברם, מציינים ב-CNN, הדוברת לא השיבה מדוע התופעה ממשיכה להתרחש. 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר