יצרני כלי רכב אוטונומיים יכולים החל מהיום לבחון כלי רכב אוטונומיים מלאים בכבישי קליפורניה. לפי משרד הרישוי המדינתי, תקנות שנכנסו לתוקפן היום (2 באפריל, שעון קליפורניה), מאפשרות שלושה סוגי רישיון לבחינת מכוניות בנהיגה עצמית.
הסוג הראשון, שכבר אושר לפני שנה, דורש את נוכחותו של מפעיל אנושי מאחורי ההגה, אבל שני הרישיונות האחרים סוללים את הדרך לנסיעה בכבישים ציבוריים של מכוניות אוטונומיות בדרגות 4 ו-5 – שהן דרגות הפעולה הגבוהות ביותר לכלי רכב אוטונומיים, וכוללות נהיגה של המכונית את עצמה באופן מלא. נזכיר שלמכוניות ברמה 5 אין אפילו הגה ודוושות. הרישיון השני הוא רישיון בחינה, ואילו הסוג השלישי הוא רישיון לחברות להפעיל כלי רכב אוטונומיים באופן מלא.
לכאורה, מדינת קליפורניה בחרה לעצמה תזמון גרוע להפעלת הרישיונות החדשים, לאחר שבשבועיים האחרונים, גם מכונית של אובר, וגם מכונית טסלה במצב נהיגה עצמי היו מעורבות בתאונות קטלניות – אולם הרישיונות הללו אושרו עוד בחודש פברואר, ורק כעת נכנסו לתוקפם.
עוד כוללים הרישיונות תנאים והגבלות שיצרני המכוניות האוטונומיות יצטרכו לעמוד בהם, טרם קבלת הרישיון, כמו למשל, הוכחה כי הרכב נבדק בהצלחה במסלול סגור, וכי כלי הרכב עומדים בהגדרות של אגודת מהנדסי הרכב לכלי רכב אוטונומיים בדרגות 4 ו-5. לרבות היכולת לבלימה עצמית ללא התערבות אנושית כלל. כלי הרכב בדרגה 5, שאינם כוללים דוושות או הגה המאפשרים התערבות ידנית במקום, נדרשים לכלול אפשרות התערבות מרחוק של מפעיל אנושי שיוכל להשתלט על המכונית בשעת הצורך.
אבל כנראה שלא תראו מכוניות נטולות נהג בכבישי קליפורניה בקרוב, מהסיבה הפשוטה שבינתיים קיבל משרד הרישוי רק בקשה אחת לרישיון ניסוי, ואפס בקשות לרישיון הפעלה על ידי חברה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו