לבנות בגדול: סין מתכוננת השבוע להשקתו החגיגית של הגשר הבין יבשתי הארוך אי פעם שיחבר את הונג קונג, חצי האי מקאו וסין עצמה. הגשר שנבנה במשך 7 שנים סלול לאורכם של 55 קילומטרים שיעברו ב-6 נתיבים רחבים, 4 מנהרות ו-4 איים מלאכותיים.
הפרויקט עתיר התקציב שיצא לפועל בזכות יוזמה בינלאומית, נבנה לפי הדיווחים בכמות פלדה גדולה יותר מ-60 מגדלי אייפל. "אנחנו שיתפנו הרבה מומחים זרים מבריטניה, ארצות הברית, דנמרק, שווייץ, יפן והולנד" אמר גאו קסינגלין, ראש אחד הצוותים בפרויקט, "למעשה היו מומחים מ-14 מדינות בערך."
הגשר באורך 55 קילומטר עתיד לקצר את זמן הנסיעה של הנהג הסיני במחצית מהזמן הנוכחי. זאת כשנסיעה ממרכז סין למקאו או להונג קונג תארך כשעת נסיעה אחת בלבד. אומנם הפרויקט גרר ביקורת חריפה בשל עלויותיו הגבוהות ומספר תאונות קטלניות שהתרחשו במהלך בנייתו, אך הרשויות הסיניות השלימו את הפרויקט והזמינו השבוע את התקשורת הזרה לבחון את הגשר שתאריך פתיחתו עוד לא נמסר לשעה זו.
"אנחנו מקווים שהחברים מהעיתונות יוכלו לנצל את ההזדמנות כדי לחזות בהישג החדש של סין הנכנסת לעידן חדש." אמר השבוע בכיר במשרד החוץ הסיני.
כזכור, הונג קונג, קולניה בריטית לשעבר, חזרה לידי סין רק בשנת 1997 בחסות הסכם של "שתי מערכות – מדינה אחת" שמבטיח אוטונומיה מסוימת להונג קונג. עם זאת, השליטה של בייג'ין הולכת ומעמיקה. לכן מפגינים פרו-דמוקרטים בהונג קונג מוחאים שוב ושוב נוכח השחיקה המתמדת בזכויות האזרח בעיר.
אחד משני פרויקטים שיאחדו את סין
מספר מוערך של 40 אלף רכבים ביום צפוי להשתמש בגשר החדש. כולל אוטובוסים שיעברו בו בכל 10 דקות.
הגשר האדיר הוא אחד משני פרויקטים גדולים שבנייתם מושלמת השנה. הפרויקט השני הוא מסילת רכבת מהירה שתחבר את כל סין. שני הפרויקטים צפויים להיות בשורה תחבורתית שתחבר בין מרכז סין והונג קונג, אבל המבקרים אומרים שמדובר בניסיון נוסף של סין לטשטש את הגבולות עם העיר האוטונומית.
הביקורת המרכזית נגד הרכבת היא כי תאפשר הגירה של גורמים סינים להונג קונג, מה שכביכול חותר תחת הריבונות המצומצמת של העיר וההסכם של "שתי מערכות, מדינה אחת."
"המפעל הזה בעצם אומר לאנשי הונג קונג או לאנשים במרכז סין שהונג קונג וסין אינם עוד שני מקומות שונים" אמר אחד המחוקקים הסינים.
על אף הכול, סין אומרת ששני הפרויקטים התחבורתיים ועתירי התקציב יקדמו את הונג קונג מבחינת רווחים בגלל האינטגרציה עם שאר המדינה, כשגשר אחד מחבר בין שלושה מרכזים כלכליים במזרח אסיה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו