לרגל יום העצמאות ה־70 ביקשנו לדרג את 70 האלבומים הגדולים בכל הזמנים במוזיקה הישראלית. מה שאמור היה לכלול מספר מרואיינים תפח עד מהרה ל־70 מומחים, שני מצעדים (בחירת מומחים לצד בחירת קוראים וגולשים), הצבעת קהל בשלושה מקצים ועשרות אלפי מצביעים.
המומחים בחרו 73 אלבומים, משום שהתקשו להכריע ולצמצם. אלבומים אלה עברו בשלב זה לדירוג קהל קוראי "ישראל היום" בעיתון המודפס ובאתר האינטרנט, שהעדפותיו נבדלו לרוב מבחירת המומחים.
התוצאה הסופית שהתקבלה היא מצעד אולטימטיבי, שמתפרסם במוסף זה ובמקביל באתר "ישראל היום".
רשימת האלבומים שבחרו המומחים היא מגוונת ומרכיבה קשת רחבה של ז'אנרים. אלבומים פורצי דרך לצד אלבומים רבי מכר, אלבומים ש"חייבים" להיכלל ברשימה לצד כמה הפתעות, אלבומים ליודעי ח"ן לצד כאלה שכולם אוהבים. גם התקופות מגוונות: החל באלבומים משנות השישים וכלה באלבומים מהמילניום החדש. "מצעד ה־70", כמשתמע מאופיו, הוא, לפיכך, ספקטרום רב־גוני מרהיב של כור ההיתוך המוזיקלי הישראלי.
• כנסו לראות את "מצעד המומחים"
• לדף הבית של "מצעד ה-70"
חשוב לציין שהמומחים לא שוחחו ולא התייעצו ביניהם בעת איסוף הנתונים. ועוד הבהרה: מאחר שהבחירה התמקדה באלבומים שלמים, יצירות מורכבות בנות 40 דקות ויותר, אמנים חשובים רבים לא מצאו את מקומם במצעד, אף שמקומם במוזיקה הישראלית נותר יציב ללא עוררין.
תודות למומחים שנידבו מזמנם וממרצם לפרויקט; לחברת APESTER, פלטפורמת התוכן הויזואלי והאינטרקטיבי, ששדרגה את חווית ההצבעה למצעד עם פורמט הסטורי החדש שלה; לחברי הדסק הדיגיטלי ודסק התרבות של "ישראל היום", ולכל המצביעים שנטלו חלק בהרכבת המצעד שמוגש לפניכם.
1"בלעדייך" אייל גולן, 1997
אלבומו השלישי של אייל גולן, והראשון שכתבו והפיקו עבורו חברי להקת אתניקס זאב נחמה ותמיר קליסקי, מייצג את אחת המהפכות הגדולות ביותר שעברו על המוזיקה הישראלית ברבע המאה האחרונה.
• "אסיר תודה לכל המצביעים": ריאיון מיוחד עם אייל גולן
הסגנון הים־תיכוני, שהודר זמן רב (מדי) מהשמעות ברדיו הממלכתי, הפך לפתע - הרבה בזכותו - למיינסטרים מבוקש. "בלעדייך" הביא את הז'אנר הים־תיכוני לקדמת הבמה, ובהשפעתו אמנים ים־תיכוניים רבים כבשו את הפלייליסט ואת לבבות הקהל - גם מצד אלה שלא נחשפו לסוגה הזאת קודם.
הנוסחה האתניקסית, השילוב המנצח של מזרח ומערב, הוכיחה את עצמה גם הפעם - בסיוע קול הדבש המלטף של גולן הצעיר, שסחף את המדינה עם "לב של גבר", "צאי אל החלון" וכמובן שיר הנושא שהפך להמנון חתונות נצחי. בתוך חודשים אחדים זכה האלבום בתואר "הנמכר ביותר בכל הזמנים בישראל", כשהוא מדיח מהפסגה את שלמה ארצי ואת "האוסף המשולש" שלו. גולן מחזיק בתואר הרם עד עצם היום הזה.
אייל גולן על הבחירה: "התרגשתי מאוד לשמוע ש׳בלעדייך׳ נבחר על ידי המומחים וקוראי 'ישראל היום' לטוב בכל הזמנים. זהו אלבומי השלישי, והוא היווה ללא ספק אבן דרך משמעותית בקריירה המוזיקלית שלי. מדובר בגאווה גדולה ובהישג מדהים שלא מובן מאליו בתחום זה, כשיש המון אמנים, זמרים ויוצרים מוכשרים כל כך.
"אני מודה לקהל הישראלי שמלווה אותי לאורך השנים ומאמין במוזיקה וביצירה שלי. תודה על הפרגון הרב ועל התגובות החמות שעוטפות לי את הלב בכל רגע ורגע".
מקום 29 במצעד המומחים.
2 "שבלול" אריק איינשטיין ושלום חנוך, 1970
נדמה שנכתב ונאמר כבר הכל על יצירת המופת הזאת, שהתקבעה הן כנקודת ההיתוך והן כנקודת האל־חזור של הרוק הישראלי.
הסאונד הפרחוני האנלוגי, הטקסטים הנאיביים על גבול הפסיכדליה, ריבוי הלהיטים שהפכו זה מכבר לקלאסיקות, והתחושה הכללית שהשירים הענקיים נושאים עימם ריחות, צבעים וטעמים של ישראל של סוף הסיקסטיז, בפסיעתה בדיוק באמצע הדרך בין האופוריה למחדל.
די לקרוא את רשימת השירים של "שבלול" כדי לקבל סחרחורת גבהים: "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר", "אבשלום", "למה לי לקחת ללב", "קח לך אישה", "לילה של כוכבים", "מה שיותר עמוק יותר כחול", "הבלדה על יואל משה סלומון", "אני שר". יהלומים.
מקום 6 במצעד המומחים
.
3 "בדשא אצל אביגדור" אריק איינשטיין ומיקי גבריאלוב, 1971
בלי האלבום הזה, הארצי מאוד ועם זאת השמימי כל כך, סופי השבוע העבריים ברדיו היו כמעט דוממים. איך אפשר לדמיין את המוזיקה הישראלית בלי הרצף של "אני ואתה", "אני רואה אותה בדרך לגימנסיה", "קפה טורקי", "צא מזה", "היא תבוא", "לשרוק בחושך", "אני אוהב לישון" ו"שיר מספר שמונה". ישראל לא היתה מה שהיא בלעדיהם.
זה מה שקורה כשאריק איינשטיין, בתקופה שבה קולו היה הצלול והחם ביותר, פוגש את מיקי גבריאלוב הצעיר, שהביא לעולם מעיין של כישרון - בשיא הנביעה שלו.
הצריף של אביגדור נהרס זה מכבר, ואת הדשא החליף פרויקט נדל"ן, כמיטב המסורת התל־אביבית העכשווית. אבל שירי האלבום הזה ימשיכו לרחף קרוב לחוף "מציצים", ואנחנו נאזין - ונמשיך לשרוק בחושך.
מקום 25 במצעד המומחים.
4 "הכבש השישה־עשר" הכבש השישה־עשר, 1978
"מעטים יחלקו על המשמעות האמנותית, המוזיקלית, התרבותית והחינוכית של גדול אלבומי הילדים שיצאו בישראל", מסביר גיא טנא, מחבר הספר "ילד, כבש, זנב ושירים".
יהונתן גפן כתב את שירי הספר 'הכבש השישה־עשר' בפריז ב־1977, ורק כעבור שנה, בעקבות רעיון של דודו אלהרר, קובצו יחד יוני רכטר, יהודית רביץ, דויד ברוזה, גידי גוב, שם טוב לוי, אלון הלל, שלמה יידוב, ארנון פלטי - וכמובן גפן עצמו - ללהקה שהפכה ל"סופר גרופ" הראשון של שירי הילדים.
"'הכבש השישה־עשר' שינה לחלוטין את מוזיקת הילדים בישראל, וקבע לה סטנדרט גבוה, עד בלתי אפשרי, למעבר", מסביר טנא. ואכן, בזכות האלבום חי בכל אחד מאיתנו ילד שנהנה לא להתבגר: "הילדה הכי יפה בגן", "אני אוהב", "גן סגור", "מי שמביט בי", "ברקים ורעמים" ו"איך שיר נולד".
יוני רכטר: "משמח לשמוע שאלבום מלפני 40 שנה עדיין נוגע ומרגש את קהל הילדים וההורים היום. הטקסטים של יהונתן גפן תמיד רלבנטיים, והם מדברים לילדים שמביטים על העולם סביבם ברגישות ולעיתים בכאב, וגם בשמחה והומור".
מקום 7 במצעד המומחים.
5 "חום יולי אוגוסט" שלמה ארצי, 1988
דודי פטימר, עיתונאי ומבקר מוזיקה: "עשור אחרי ששלמה ארצי 'התגלה' מחדש באלבום 'גבר הולך לאיבוד' וגיבש את סגנונו המוזיקלי האישי והעמוק, הוא הגיע, מבחינתי, לשיא יצירתו המוזיקלית.
"באלבום 'חום יולי אוגוסט', שהפך אותו למעשה לאייקון, מתגלה ארצי כרוקר מורכב עם קול מחוספס, שמעז לראשונה לפתוח את הצלקות הכואבות ולעסוק בנושאים נפיצים כמו שואה ('בגרמניה לפני המלחמה'), פוליטיקה ('ארץ חדשה'), היחס לערבים ('עבד הממהר'), מחאה חברתית ('תחת שמי ים התיכון') וענייני משפחה ('ימים כאלה'). הוא מיזג, לראשונה ביצירתו, בין הקולקטיב לאינדיבידואל בצורה מוקפדת ומהפנטת, שהתעטפה בעיבודים זועמים ומלודיים של לואי להב. בכך הוא רקח רלוונטיות בלתי נדלית שרק מתגברת עם חלוף השנים".
מקום 60 במצעד המומחים.
6 "אדם בתוך עצמו" שלום חנוך, 1977
ללא כל תחרות, שלום חנוך הוא המנצח הגדול של "מצעד ה־70", עם שלושה אלבומים בעשירייה הפותחת.
אף שבסוף שנות השבעים כבר מיצב עצמו חנוך כקול מוערך וככותב שירים מחונן - אחרי שיתופי הפעולה האלמותיים עם אריק איינשטיין ומאיר אריאל, ובמסגרת להקת תמוז - באלבום הסולו הראשון שלו התגלה הפן המהורהר של היוצר, בביטוי הכי אישי ומופנם שלו עד אותה עת.
הכישלון שנחל חנוך בניסיונות להצליח בחו"ל, וגירושיו מאשתו דאז, הובילו אותו לכתוב כמעט בגפו אלבום אינטימי מאוד, שכל שבעת שיריו חוצים את טווח חמש הדקות (זמן שמעבר לו תחנות רדיו לא ששו לשדר). האלבום כולו נשמע כיצירה סגפנית וקשה לעיכול, כשלמעשה, גם השירים הארוכים ביותר בו סוחפים את המאזין ללא מאמץ. אלבום מכונן, שלימים יקדם את הגעת בשורת הרוק לרדיו הישראלי.
מקום 26 במצעד המומחים.
7 "מחכים למשיח" שלום חנוך, 1985
אלבום הסולו החמישי של מלך הרוק הישראלי, עם הלהיטים "זה לא נח", "לא עוצר באדום", "Déja vu", "קרן שמש מאוחרת" וכמובן שיר הנושא, הוא המצליח ביותר בקריירה של שלום חנוך - וזאת אף שהופק בדרכים לא דרכים, התגרה בקהל ומחה כנגד הלך הרוח בישראל של אחרי מלחמת לבנון הראשונה.
הוא הוקלט באולפן שטרם הסתיימה בנייתו בשל מחסור בכסף, התריס במעריצים שציפו לעוד שלום של "מאיה" והביע מחאה ישירה נגד המצב החברתי־הפוליטי בישראל.
אלבומי מחאה נחשבו מאז ומתמיד לז'אנר־על במוזיקה, ו"מחכים למשיח" הוא דוגמה מובהקת לאלבום שכזה.
מקום 43 במצעד המומחים.
8 "כמו צמח בר" חוה אלברשטיין, 1975
נפנה את הבמה להסבריה של אלברשטיין עצמה: "'כמו צמח בר' הוא תקליט של הזדככות. של רצון להפוך את התסכול, העלבון, האבל והכאב שעברו על כולנו אחרי מלחמת יום הכיפורים, למשהו חיובי, לשינוי, לתקווה. היה בי צורך לנחם, לא לצעוק ולא להאשים.
"השירים בתקליט הזה מצאו זה את זה כמו אנשים שמוצאים נשמות תאומות בתוך המון אדם. אחר כך מצאו השירים את האנשים שהיו זקוקים להם באותו רגע נתון בחייהם. עם הזמן הפכו השירים לחלק מטקסים חילוניים רבים שמלווים את חיינו. אולי עכשיו, אחרי יותר מ־40 שנה, נוכל לנסות להקשיב להם כמו בפעם הראשונה".
מקום 11 במצעד המומחים.
9 "רוצי שמוליק" אריאל זילבר, 1976
גיל רוביו: בשנת 1976 ארז אריאל זילבר את להיטו ״רוצי שמוליק״, נטש את חבריו ללהקת תמוז ופסע בצעדים בוטחים אל ראשיתה של קריירת סולו של מי שלימים יהפוך לאחד היוצרים החשובים, המשפיעים וגם מעוררי המחלוקת במוזיקה הישראלית. אלבום הבכורה של זילבר היה ונותר בלילה מתוקה ומייצגת של כל מה ששכן בגבולות שבין הרוק לפופ של המחצית השנייה של שנות השבעים, והציב את גבולות הגזרה של ה״מיינסטרים״ הרדיופוני דאז. בתווך שבין ״בטי בם״ הלהיטי לבין ״תני לי מכסה״ הבועט, נכנסו גם ״ברוש״ ו״שמש שמש״, ומעל כולם החידוש המושלם של זילבר ל״אגדה יפנית״ שהלחין, ושהבהיר חד־משמעית כי מדובר בגאון מוזיקלי חד־פעמי, אם למישהו היה בכלל ספק.
מקום 16 במצעד המומחים.
10 "שירי חג ומועד ונופל" מאיר אריאל, 1978
אם יש אלבום אחד ברשימה שקידש את המילה הכתובה מעל הכל, על אף היותו יצירה מוזיקלית - זהו אלבום הבכורה של אחד מגודלי המשוררים במוזיקה הישראלית הפופולרית.
מאיר אריאל היה בן 36 כשעבד על אלבומו הראשון, אחרי שעשה לעצמו שם ככותב שירים מבוקש עם הצלחת "אגדת דשא", שזכה לאינספור ביצועים של מיטב הזמרים, ו"הולך בטל" ו"סוף עונת התפוזים", שביצעה להקת תמוז.
אריאל למד את רזי התעשייה וספג השפעות מכל עבר, בדגש על בוב דילן, מושא הערצתו הגדול. אין פלא שאלבום הבכורה שלו נשמע גם היום בשל, רענן, מקורי וחצוף.
חיצי הביקורת ששיגר אריאל ב־1978 עדיין פוגעים ורלוונטיים, הטקסטים הסיפוריים ומרובי הפרשנויות שלו מרתקים גם מאזינים צעירים היום, והמוזיקה הפולקית באווירת הקיבוץ, שייחודית כל כך למשורר־העל שהלך לעולמו בטרם עת, תמשיך להדהד לנצח כחלק בלתי נפרד מהפסקול הישראלי.
אגב, אריאל עצמו טען בעבר באוזני חבר שההגייה הנכונה של שם האלבום, שאליה התכוון בפועל, היא "שִירִי חג ומועד ונופל". תודו שהניקוד החדש מעניק פרספטקיבה נוספת לגאונותו המילולית.
מקום 13 במצעד המומחים.
11 "צליל מכוון" יצחק קלפטר, שם טוב לוי, שלמה ידוב, 1979
לא מעט דובר על "סופר גרופ" במצעד הזה. במקום ה־11 ניצבת אחת הלהקות שההגדרה המחייבת הכי הולמת אותה בתולדות המוזיקה בישראל.
יצחק קלפטר, שם טוב לוי ושלמה ידוב, שלושה מוזיקאים עצמאיים, פעילים, מצליחים ופופולריים, התאגדו כדי ליצור אלבום משותף שעד היום שירים מתוכו מושמעים בתחנות הרדיו ומתקבלים בהערכה רבה.
המיוחד באלבום הוא שכל שיר בו הולחן בידי צלע אחת של הטריו החד־פעמי, והוא גם הזמר שלקח את המושכות בשיר שהלחין - למילים של לאה גולדברג, יהונתן גפן, אברהם חלפי, יענקלה רוטבליט ועוד.
על אף הפרדת הכוחות, כביכול, האלבום נשמע שלם, מהודק ואחיד. שיר הנושא שכתב קלפטר נחשב עד היום לאחד האהובים במוזיקה הישראלית, ואין כל צורך להסביר את סוד הקסם. הוא פשוט עובד בכל פעם מחדש.
מקום 41 במצעד המומחים.
12 "שינויים בהרגלי הצריחה" החברים של נטאשה, 1991
"אלבום מופתי של כמה מהיוצרים המוכשרים ביותר שיש במדינתנו", מגדיר יהל דורון (מהצמד גיא ויהל) את היצירה הכבירה הזאת של הנטאשות.
ואכן, באלבומם השני המשיכו החברים של נטאשה לפצח את ההוויה הישראלית, כשאת הטקסטים המושחזים - לרוב של מיכה שטרית - מלווה הפעם סאונד בשל ובוטח יותר. המתופף ז'אן פול זימבריס, שהצטרף להקלטות באולפן, הוסיף משלו לדופק הייחודי שפועם בעורקי השירים.
"בדקה אחת שפויה", "אל תתפשטי לי", "עשי לי את המוות", "על קו הזינוק", לא שבר, משבר" ו"אם כבר לבד" היו הלהיטים שהפכו את האלבום לקולו של דור.
השירה של ארקדי דוכין, והחיבור הקסום שלו לחברו שטרית, שתואר על ידי אחדים כ"לנון־מקרטני" המקומי, הבטיחו שהצריחה תישאר לנצח בפנתיאון.
מקום 5 במצעד המומחים.
13 "החברים של נטאשה" החברים של נטאשה, 1989
גיל רוביו: "לדור המתבגר של סוף שנות השמונים בארץ היה טרנד אחד ברור: 'דיכי'. מתוך אותו מצב מבולבל וחסר כיוון, צמחו חברי 'החברים של נטאשה' וכהרף עין הפכו להיות הסמן המזוהה של רוח התקופה.
"כשסינגל הבכורה הביא לרדיו תיאורי זונות הנשפכות לים והשיר הפותח של האלבום שקל זמן טוב להתאבדות, לא פלא שארקדי דוכין ומיכה שטרית הוכתרו כמלכי המלנכוליה של הדור.
"האלבום זכה לביקורות נלהבות ולהשמעות תכופות, לא מעט בזכות הפקה מוזיקלית מבריקה שלה אחראי יזהר אשדות, שידע לעטוף את האפל והמעיק בצלילים שנעים משנסון צרפתי ועד לניו ווייב בריטי עדכני.
"מי שצלח את האלבום זכה בסופו לדובדבן מתוק בדמות 'נאמר כבר הכל', שיר אהבה והשלמה מר־מתוק, מהיפים שנכתבו כאן אי פעם".
מקום 49 במצעד המומחים.
14 "האישה שאיתי" דויד ברוזה, 1983
הרגע שבו דויד ברוזה הפך לכוכב־על בלתי מעורער, והמוזיקה הספרדית היתה הבונטון ברדיו. יהונתן גפן תרגם קלאסיקות משם, וברוזה גנח אותן היישר אל הלבבות של כולנו.
במשך שנים רבות החזיק האלבום הזה בתואר "הנמכר ביותר בישראל", ולא בכדי. שיר הנושא, שבאותם ימים הושמע לא פחות מלהיט של סטטיק ובן־אל, עורר שערורייה רבתי ברדיו הממלכתי, בשל האזכור המפורש הכלול למילה הגסה "זיונים". הרגע שבו הוסר רשמית "פיפס" הצנזורה מעל המילה האסורה הזו (בגלי צה"ל, איך לא) נחשב עד היום למכונן בתולדות החופש האמנותי בארץ.
גם שאר השירים הותירו שדות חרוכים בתחנות הרדיו: "בנהר של סביליה", "טיו אלברטו", "כמו שאת", "סיגליות" ו"הרומבה".
דויד ברוזה: "האלבום נוצר עם הרבה אהבה, החל מהתרגומים והעיבודים המופלאים לעברית, שעשה יהונתן גפן, וכלה בהפקה המוזיקלית והאמנותית של לואי להב.
"עד היום ההקלטות מרגשות אותי. לא הייתי משנה דבר באלבום הרומנטי הזה, שהופק בזמן כל כך קשה במדינה, תקופת מלחמת לבנון הראשונה.
"האלבום נתן רוח של רומנטיקה ואהבה למאזינים, כאשר המציאות בחוץ לא הקלה על אף אחד בארץ".
מקום 39 במצעד המומחים.
15 ?1900 פורטיסחרוף, 1990
סער גמזו: "אחת לכמה שנים ומפגשים יצירתיים, החיבור בין רמי פורטיס לברי סחרוף מייצר פיצוץ אדיר שמהבהב שנים ארוכות קדימה. '?1900' הוא בלי שום ספק אחד הפיצוצים המרהיבים בסדרת הסופרנובות האלה.
"הם יוצרים מדהים בנפרד, מחדשים וסוללים דרכים חדשות, אבל נדמה שרק יחד מתאפשר לשניהם לשחרר איזה כפתור חבוי ולהוליד מאסטרפיס בסדר גודל כזה – אלבום שמתעלה מעל לזמן ורלוונטי לצעירים של היום בדיוק כמו שהיה לצעירים של 1990.
"מאות טורים וביקורות שנכתבו בעבר ניסו לפענח את סוד הקסם שבעזרתו הוא עושה את זה, אבל ההוכחה לנצחיות שלו מתגלה בצורה חד־משמעית בהופעות החיות של השניים, יחד ונפרד.
"השירים של '?1900', שבדרך כלל נשמרים להדרן, הם רגעי השיא של החוויה המשותפת, הם ההבהוב היפהפה של '?1900' עמוק בתוך המאה ה־21".
מקום 27 במצעד המומחים.
16. נגיעות ברי סחרוף, 1998
17. קרוב אהוד בנאי, 1989
18. רדיו בלה בלה החברים של נטאשה, 1994
19. צלצולי פעמונים אהובה עוזרי, 1999
20. מאחורי הצלילים מתי כספי ושלמה גרוניך, 1973
21. קצת אחרת קצת אחרת (שלמה גרוניך, שם טוב לוי ושלמה ידוב), 1975
22. רואה לך בעיניים אתי אנקרי, 1990
23. החלונות הגבוהים החלונות הגבוהים, 1967
24. נכון להיום זהר ארגוב, 1982
25. ריטה ריטה, 1986
26. מוסיקה צביקה פיק, 1978
27. סיפורי פוגי כוורת, 1973
28. 40:06 גידי גוב, 1983
29. השני מתי כספי, 1976
30. זה רק אור הירח אביב גפן, 1992
31. רק את עמיר בניון, 1999
32. אפר ואבק יהודה פוליקר, 1988
33. אחרית הימים אחרית הימים, 1972
34. התכנית הראשונה התרנגולים, 1961
35. פצעים ונשיקות מוניקה סקס, 1995
36. היכן החייל אהובה עוזרי, 1975
37. סוף עונת התפוזים תמוז, 1976
38. בזכרי ימים ימימה צלילי הכרם, 1975
39. דרכים שלמה ארצי, 1979
40. גשם מאיר בנאי, 1987
41. אהבת חיי חיים משה, 1983
42. משירי אברהם חלפי אריק איינשטיין ויוני רכטר, 1988
43. מסמרים ונוצות מיכה שטרית, 1998
44. אביתר בנאי אביתר בנאי, 1997
45. אהוד בנאי והפליטים אהוד בנאי והפליטים, 1987
46. מנועים שקטים אסף אמדורסקי, 1999
47. שיר טיול אביתר בנאי, 1999
48. חתונה לבנה שלום חנוך, 1981
49. מפלצות התהילה משינה, 1992
50. לנשום בספירה לאחור רונה קינן, 2004
51. דודו טסה והכוויתים דודו טסה והכוויתים, 2011
52. קורין אלאל קורין אלאל, 1984
53. סימנים של חולשה ברי סחרוף, 1993
54. בעטיפה של ממתק שבק ס', 1997
55. עולם צפוף הקליק, 1983
56. טיפת מזל זהבה בן, 1989
57. סיפורים מהקופסא רמי פורטיס, 1988
58. מנועים קדימה אלג'יר, 2004
59. מי רצח את אגנתה פאלסקוג נושאי המגבעת, 1991
60. שעשועי כאילו אלון אולארצ'יק, 1987
61. עד העונג הבא המכשפות, 1994
62. אהבה מוסיקה דיקלה, 2001
63. האיש שראה הכל רוקפור, 1995
64. זמן סוכר איפה הילד, 1993
65. שכול וכישלון הבילויים, 2007
66. מציאות נפרדת היהודים, 1995
67. בשדות גבריאל בלחסן, 2006
68. ריקי גל ריקי גל 1987
69. צ'רצ'ילים הצ'רצ'ילים, 1969
70. הלילה ארז הלוי, 1984
פוליאנה פרנק אין לבחור, 1990
כרמלה גרוס ואגנר פרח שחור, 1991
אילן ויצברג ושמעון גלבץ בציר טוב 1982