התגרשתם? זה הסיכוי שתחזרו שוב

מחקר שנערך ב-42 מדינות מצא כי רק 6% מהזוגות שהתגרשו חוזרים אחד לשני. 72 אחוזים מאלה שחוזרים - נשארים ביחד

אם כבר חזרתם, רוב הסיכויים שתישארו יחד // צילום: GETTY

הגעתם למסקנה שאתם לא מתאימים. הוא עולה לך על העצבים, היא כבר לא מעניינת אותך יותר. אתם רבים, המצב מתדרדר, אתם נמצאים במדרון חלקלק שמוביל אתכם למטה, עד הפרידה. 

אם אתם נשואים – כרוכים בכך גם גירושים, לרוב לא נעימים, ילדים שנקרעים בין שני בתים, סכסוכים משפטיים. והנה, אחרי כמה חודשים, לעתים שנים רבות, אתם מחליטים לחזור. לכמה אנשים זה קורה ומדוע?

על פי מחקר של הפסיכולוגית פרופ' ננסי קאליש מאוניברסיטת קליפורניה בסקרמנטו, שנערך ב-42 מדינות, שישה אחוזים מהזוגות שהתגרשו חוזרים אחד אל השני. שליש מהזוגות שחוזרים להיות ביחד גם נישאים בשנית.

כמה מהם מחזיקים מעמד? על פי המחקר, 72 אחוזים מאלה שחוזרים נשארים ביחד, ורק 2 אחוזים מאלה שגם נישאו שוב – מתגרשים. על פי המחקר, רבים מהזוגות שחוזרים חושבים שהאקס השתנה לטובה, וכי הזוגיות שלהם טובה יותר. 

בסיבוב השני, רבים מהם מספרים, הם רואים אחד את השני באור אחר, באותו מבט שבו ראו זה את זו כשרק הכירו. הם מספרים על נישואים נהדרים ועל מחוות רומנטיות מרגשות. עם זאת, המחקרים גם מזהירים שאם בני הזוג לא עושים עבודה רגשית לאחר החזרה, ואינם דנים בסיבות שבגללן נפרדו – הבעיות הקודמות עלולות לחזור.

אז מה הן הסיבות לחזרה לאקס או לאקסית אחרי הפרידה? בראש ובראשונה, זה ברור, פחד מהבדידות. אנשים לא תמיד חושבים על התוצאות הקשות של פרידה מבן זוג שהיו רגילים אליו, שמילא את חייהם בתוכן ובמשמעות. 

פרספקטיבת הזמן, לפי המחקרים, והמרחק מבן הזוג מסייעים לאנשים רבים להתגבר על הכעסים שהיו בעבר, ולפתח געגועים. תורמים לכך היסטורית החיים המשותפת והחוויות הרבות שצברו, כמו גם כמובן הילדים המשותפים.

רבים מנסים לצוד בשדות האינטרנט ומתייאשים משוק הפנויים פנויות שעלול להיות אכזרי. הם נוכחים לדעת שאינם יכולים למצוא תחליף לבן זוגם הקודם. לעתים, כשהם מתנסים בזוגיות חדשה, הם מבינים שהם נוטים ותמיד ייטו לחזור על תבנית ודפוס דומים של בחירת בן זוג והתנהלות זוגית, וכי היחסים החדשים נעשים בסופו של דבר דומים לקודמים. 

בתקופה הראשונה אחרי הפרידה יחוו רבים תחושה של אופוריה, של השתחררות מעול הזוגיות ומהצדדים הפחות טובים שבה. במשך כמה ימים, שבועות וחודשים הם עשויים להיראות מאושרים אפילו מהפרידה, מהחופש והזמן שנוצרו, והם מסתערים על החיים בתקווה לממש את החלומות שהוחמצו.

אבל עם הזמן האופוריה הזו עלולה לפנות את מקומה לתחושה של דיכאון וחרדה, ולחשבון נפש שבו הם מגיעים למסקנה שלמרות הכל – היה להם יותר טוב ונעים בזוגיות הקודמת.

ובתוך כל אלה, כשחוזרים יש גם את תופעת הזוגות שנפרדים וחוזרים כמה פעמים. מהם יש גם שנישאים, מתגרשים, נישאים שוב וחוזר חלילה. וישנה גם תופעה לא פחות מעניינת – אנשים שהיו בזוגיות בשנות העשרה או העשרים לחייהם, כשהיו צעירים, ונפרדו מסיבות שונות. הם נישאו למישהו אחר, הביאו אתו ילדים, והאהוב הקודם תמיד נמצא להם בראש. 

ייאוש משוק הפנויים פנויות // צילום: GETTY

הם זוכרים את הנשיקה הראשונה, את ההתאהבות הסוחפת, את תחושת הראשוניות, והם מתגעגעים אליה. לאחר שנים רבות, באמצע החיים או אפילו לקראת סופם, הם מתגרשים או מתאלמנים, וחוזרים לאהוב הישן מלפני עשרות שנים.

לעתים המרחק והחיים לא מאפשרים להם לחזור לחיות ביחד, אז הם שומרים על קשר במייל ובטלפון, ויש אחרים שחוצים ארצות ויבשות כדי לשוב ולהתאחד. ויש גם את אלה שעדיין נשואים לבן זוגם, וכשהם פוגשים את אהוב נעוריהם – הם נקרעים ביניהם.

יש לזכור כי על פי ההלכה היהודית זוגות שהתגרשו יכולים לחזור להיות ביחד בתנאי שהאישה לא נישאה לגבר אחר ושהגרוש שלה אינו כהן. בכל מקרה אחר – "מחזיר גרושתו" נחשב כמקיים מצווה.

הכותבת הינה דוקטור לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, מרצה בכירה במכללה האקדמית הדסה, מחברת הרומן החדש, "ימי האהבה", וכן הספרים "זוגיות: מדריך למשתמש" ו"הורות ללא מסכות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר