יש לך את מסי להחלפה?

למרות גרסת הדיגיטל, מיליוני אוהדים עדיין ממשיכים לאסוף את קלפי גביע העולם • אתמול הושק האלבום ה־14 לקראת רוסיה, ובכדי להשלימו תידרשו לכ־4,504 מדבקות בממוצע, בעלות של 5,000 שקלים • "ערך האלבומים עולה מדי שנה"

חברת המדבקות פאניני חשפה את האלבום הרשמי של רוסיה 2018 // חברת המדבקות פאניני חשפה את האלבום הרשמי של רוסיה 2018

עבור לא מעט אנשים ברחבי העולם, אתמול פורסמו הסגלים הסופיים למונדיאל 2018 ברוסיה. והם חייבים להדביק את כולם!

נכון שהמאמנים צריכים לקבל את ההחלטה הסופית רק ב־4 ביוני, אבל ככה זה כשהתנ"ך של האספנים מוציא לאור את הגרסה ה־14 של אלבום המדבקות הרשמי של הגביע העולמי, הדמויות הדביקות שיופיעו בו, ולא בהכרח את ה־23 שישחקו בסופו של דבר בטורניר. 

ג'ון חאירו טרז'ס הקולומביאני צייץ השבוע תיאור מדויק של המצב: "חחח, לא שיחקתי בשום מונדיאל, אבל לפחות הופעתי פעמיים באלבום המדבקות!". ואכן, חאירו טרז'ס נופה ברגע האחרון מהסגלים לאיטליה 1990 ולארה"ב 1994, אבל עצם קבלת מדבקה עם שמו ודיוקנו הכניסה אותו לעולמו המופלא של פאניני. 

הציפייה של אספני המדבקות, ולא רק הם, לאתמול - 22 במארס – היתה עצומה. חברת המדבקות פאניני (PANINI) האיטלקית חשפה את האלבום הרשמי של רוסיה 2018 ובנוסף השיקה לראשונה אי פעם אלבום דיגיטלי, שבו אפשר לאסוף ולהחליף עם אנשים ברחבי העולם. החדשות הרעידו את אמות הסיפים של ילדים, מבוגרים וזקנים, בייחוד באירופה, באפריקה ובאמריקה הלטינית, כאלה שבכל ארבע שנים שמים להם למטרה להשלים את אלבום התמונות של הגביע העולמי. 

הגרסה הנוכחית כוללת 682 מדבקות - סגלים, אצטדיונים, מאמנים, כדורים, לוגואים וכו' - ועל פי מחקר שנערך לאחרונה, כדי להשלים אותו נדרשות בממוצע 4,504 מדבקות. מבחינת מחיר, מדובר בהשקעה שנעה סביב 5,000 שקלים.  

סוד הקסם הוא בפשטות

מדובר, אם כן, בתעשייה משגשגת. האלבום של פאניני משווק ביותר מ־110 מדינות, והחברה עצמה מוכרת יותר ממיליארד חבילות של חמש מדבקות ביום. 

בסקר שנערך השבוע ב"דיילי מייל" הבריטי, 96 אחוזים מהמשיבים ענו שהם מתכוונים לרכוש מדבקות ולנסות להשלים את האלבום. המחיר, 80 פני לחבילה, הוא לא נמוך בכלל וגבוה בכ־50 אחוזים מהמונדיאל בברזיל 2014, אבל למרות הביקורות הרבות נדמה שזה לא מרתיע את האספנים. "אנחנו קצת מופתעים מכך שאנשים ממשיכים עם זה", הודה מנהל השיווק של החברה, אנטוניו אלגרה, "הרי בסופו של דבר מדובר במשהו פשוט מאוד". 

זה כנראה סוד הקסם של פאניני. החברה האיטלקית הצליחה לחבר בצורה אלגנטית ומושקעת בין תחביב האספנות לאהבת הכדורגל. המכורים לדבר מייחסים להצלחה של האלבום את הפן הנוסטלגי, המוחשיות והעיסוק בידיים. הרי זה לא עניין של מה בכך שבעידן הרשתות החברתיות והדיגיטל, רבים כל כך נמשכים לפיסת נייר. 

הכל התחיל במקסיקו 70'

משפחת פאניני ממודנה לא שיערה לעצמה שכך יהיה כשנכנסה לעסק די במקרה ב־1960. האחים בניטו וג'וספה ניהלו אז בית דפוס כשקיבלו הצעה לרכוש כמה מדבקות מחברה מילאנזית שנתקעה עם המלאי. 

הם רכשו ולאחר מכן עלה במוחם רעיון מבריק: לחלק את המדבקות לחבילות סגורות ובכך להוסיף את ממד ההפתעה. לאחר מכן הוסיפו את האלבום ובכך נתנו למדבקות חיים ומשמעות. בשנה הראשונה מכרו 3 מיליון חבילות, וכך נולדה חברת פאניני. 

היום, החברה מחזיקה יותר מ־1,000 עובדים ברחבי העולם וב־12 חברות בת. היא מוציאה לאור חוברות, קומיקסים, ספרים, נובלות ולא מעט אלבומי מדבקות ספורט בענפים שונים ובטורנירים גדולים, לרבות המשחקים האולימפיים ואליפויות אירופה בכדורגל. ואולם, שום דבר לא מתקרב לעניין שמייצר אלבום המונדיאל. 

השידוך עם הגביע העולמי החל כאמור במקסיקו 1970, והוא היה הצלחה מסחררת. האלבום כלל 52 עמודים ו־271 מדבקות, ב־1994 מספר המדבקות כבר עמד על 444, ב־2002 על 576, וברוסיה הוא יעמוד כאמור על 682. 

לא כל המדבקות היו מדויקות. הדחף להוציא את האלבום לאור בשלהי חודש מארס הוביל לכמה טעויות היסטוריות של שחקנים שהופיעו באלבום, אך לא בגביע העולמי. לא רק חאירו טרז'ס הקולומביאני, אלא גם חאבייר סאנטי בגביע העולמי ב־2010, פפ גווארדיולה ב־1998, דיוויד בקהאם גם כן בדרום אפריקה 2010 ורדאמל פלקאו בטורניר האחרון בברזיל. 

פאניני, שרוצים להימנע מסיטואציות כאלה, מנצלים את הכבוד שרוחשים להם ואת המעמד שיצרו לעצמם וכמה חודשים לפני הטורניר דורשים מהנבחרות המשתתפות רשימה של 18 שחקנים שקרוב לוודאי יהיו בסגל. השבוע, כששחקני פרו פתחו בהתרגשות את חבילות הקלפים של עצמם, דווח שאחד מהם דרש שיחה צפופה עם המאמן ריקרדו גארקה לאחר שגילה לתדהמתו שלא יוצרה מדבקה בדמותו. על פי אותו דיווח, הוא נרגע כשהובהר לו שהכל עדיין פתוח.

כמה שווה חתימה של פלה?

השחקנים מבינים את החשיבות העצומה בעצם הפיכתם למלבן דביק. אלבומי פאניני הפכו לנדבך משמעותי בהיסטוריה של הגביעים העולמיים, הם נחשבים לפריטי אספנות יוקרתיים ונאספים על ידי מיליונים. 

"הערך של האלבומים האלה עולה מדי שנה", אמר בראיון ל"דיילי מירור" וואוטר וייחרס ההולנדי, שמוגדר כמומחה פאניני. את הראיון העניק בשנה שעברה, לאחר שאלבום מונדיאל 1970 שעליו חתימה של כוכב הטורניר, פלה, נמכר בלא פחות מ־10,450 ליש"ט - 52,000 שקלים. גם היום, חיפוש זריז באיביי ובאתרי מכירות אחרים הוביל למדבקות בודדות הנמכרות באלפי שקלים האחת ובאלבומים ישנים גם לעשרות אלפים. 

אתמול, בהשקת האלבום החדש, החלו ברחבי העולם תורים ארוכים של אנשים שמחכים למדבקות יותר מאשר למשחק. בסרט התיעודי "Stuck With It" שבחן את התופעה, ניסו הבמאים לענות על השאלה כיצד הטירוף הזה ייתכן. על פי התשובות של המכורים, התשובה ברורה: "להשיג את הקלף האחרון באלבום זה דבר ששווה ערך רק לגול בגמר המונדיאל".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר