המשטרה: "אנו עדיין לא מגובשים איך לטפל בסכנת הרחפנים"

בדיון שהתקיים השבוע בכנסת בוועדת המדע והטכנולוגיה דנו בסכנת הרחפנים • על אף תקנות קיימות, נראה כי התחום עדיין פרוץ ונדרשת אסדרה נמרצת יותר

העין בשמיים. רחפן // צילום: Getty Images

ועדת המדע של הכנסת עסקה השבוע בתחום אסדרת הרחפנים בישראל. העיסוק מדובר בתחום שבו יש כבר תקנות ופיקוח של רשות התעופה האזרחית (רת"א),  אך נראה כי למרות הוראות החוק עדיין האכיפה בעניין מועטה לעומת שטף הרחפנים שנכנסים ארצה, כך שלמעשה התחום בארץ פרוץ, וסוגיות כמו אכיפה על שימוש המסכן את הציבור או סוגיות קשות של פרטיות, השגת גבול וחדירה של רחפנים לרשות הפרט – אינן נענות.

 

הדיון נערך בראשות ח"כ חיים ילין, ומטרתו היתה לעקוב אחר התהליכים הנעשים למניעת הסכנה לציבור ולמתקנים ביטחוניים בישראל מסוגי הכטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) והרחפנים שמיובאים לארץ. ח"כ אורי מקלב הסביר את חשיבות הדיון בכך ש"מספר הרחפנים בישראל הולך וגדל בצורה משמעותית מיום ליום. ולכן על הכנסת לבצע מעקב שבוחן את טיפול הרשויות בתחום".

 

ח"כ חיים ילין הסביר כי "כאחד שגר על הגבול עם עזה וראה כבר לפני שנים רבות את הרחפנים, נושא זה מטריד אותי ואני בטוח שעל כל הגופים לא לעסוק בחיפוש האחראים, אלא לתת את המקסימום כדי שיחד נביא פתרון מהיר. אם חלילה מושבת מטוס, כיון שכלי כזה שטרם יש לגביו הסדר ברור, נכנס פנימה, הרי ברור לכולנו שבתוך שבועיים הממשלה תדרוש אכיפה ברורה בנושא והגדרות מדויקות לרישיון להטיס רחפנים. למה אנו צריכים לחכות לכך? המטרה שלי כאן בוועדה שכולנו נעמוד נגד האיום הזה ולהבין שאם לא נטפל בזה בהקדם, התוצאות יהיו הרות אסון".

 

עו"ד אבישי פדהצור, מרשות התעופה האזרחית אמר כי " בתוך כחצי שנה יהיה כבר נוסח של תיקון לחוק כלי הטיס, ואז נוכל גם לדעת כיצד לטפל בחריגים".

 

רפ"ק אמיר ליפשיץ, יועץ משפטי לאגף הטכנולוגי במשטרת ישראל, אמר ש-"אנו עדיין לא מגובשים איך לטפל בסכנת הרחפנים – יש כאן מגוון התמודדויות, פלילי, בטחוני. אין למשטרה תפיסה סדורה בנושא".

 

יואב זקס, מהמועצה לביטחון לאומי ציין כי "המטרה שלנו היא לגרום שחלק מרכזי מהאחריות על הניהול הנכון בשמיים של הרחפנים, יהיה על היצרנים".

 

אורי וולבסקי מהמכללה למינהל, חוקר המתמחה בתחום הרחפנים, העלה בוועדה נושאים נוספים, הקשורים לגבי שאלות של השגת גבול בהטסת רחפן מעל שטח פרטי.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר