חברת ההזנק הישראלית פלייטרקס (Flytrex) פיתחה מערכת המאפשרת להפעיל ולנהל צי של רחפנים המיועדים לביצוע משלוחים, כאשר פעילות ראשונה הושקה כבר באיסלנד, בהמשך צפויה בקוסטה ריקה ובשאר העולם.
המערכת שפיתחה פלייטרקס, שהוקמה בשנת 2013 על ידי היזמים יריב בש ועמית רגב, כוללת רכיב תקשורת המותקן על גבי הרחפנים, המחבר אותו לרשת סלולרית, ומאפשר לקבל מידע בזמן אמת על מיקומו של כל רחפן, מהירותו, גובה הטיסה ומדדים נוספים.
בנוסף פיתחה החברה מערכת הפעלה ייעודית להטסה של הרחפנים, המאפשרת שליטה על צי הרחפנים וזיהוי שלהם, והכול ממסך בקרה אחד. חברת פלייטרקס תציג את המערכת שלה ואת אופני השימוש בה בענן באירוע השנתי של אמזון ווב סרוויסס ((AWS שיתקיים ב-14 במארס בגני התערוכה תל אביב.
ששה מדחפים. הרחפן של פלייטרקס // צילום: יחסי ציבור
הרחפן שבו משתמשת פלייטרקס הינו מתוצרת חברת DJI הסינית, אולי החברה הגדולה בתחום לרחפנים אזרחיים, רחפן הנחשב למאסיבי ומונע על ידי שישה רוטורים. כל רחפן הינו מסוגל לטוס בין 5 ל-10 קילומטרים, תלוי במספר תחנות השליטה והבקרה הנמצאות בדרך.
מהירות הטיסה היא 54 קמ"ש ויכולת הנשיאה עד שלושה קילוגרמים, סף משקל של כ-90 אחוזים מכלל המשלוחים בעולם. תחום המשלוחים באמצעות רחפנים בעולם צובר תאוצה, כאשר את המגמה מובילה אמזון עצמה, עם שירות אמזון Prime Air, שכבר השלים את שלב הניסוי ועוד כמה יוזמות באירופה, כמו חלוקת דואר באמצעות רחפנים במקומות כמו הממלכה המאוחדת ובשווייץ.
"שטח כמו תל אביב או מנהטן ניתן לכסות במלואו על ידי שתי תחנות עגינה בלבד שמשמשות כתחנות היציאה של הרחפנים", אומר יריב בש, מייסד-שותף בחברת פלייטרקס, שהיה אחד המייסדים והמובילים גם של מיזם SpaceIL, לשיגור והנחתה של החללית הישראלית הראשונה על הירח. הלקוח הפוטנציאלי של פלייטרקס לא יהיה הצרכן הביתי, אלא חברות לוגיסטיקה, חברות משלוחים, קמעונאים גדולים, וגופים גדולים דוגמתם", מסכם בש.
רחפני הצלה
במהלך 2017 פרצה פלייטרקס למודעות העולמית בעקבות שיתוף פעולה הראשון מסוגו עם חברת AHA האיסלנדית. החברה האיסלנדית, העוסקת בתחום של משלוחי מזון, בחרה בפלייטרקס לביצוע של קו משלוחים באמצעות הרחפנים שלה לשכונות שלמות בעיר רייקיאוויק, בירת איסלנד.
האישור של רשות התעופה האיסלנדית מתיר לרחפנים להעביר משלוחי מזון ממסעדות וחנויות בצידה האחד של העיר לנקודת איסוף קבועה בצידה השני של העיר, שם משלימים נציגי חברת המשלוחים את המשלוח ליעד הסופי.
לפי ממצאי חברת המשלוחים האיסלנדית, הרחפנים, המבצעים עד כ-20 משלוחים מדי יום, קיצרו את זמני אספקת המשלוחים בכ-20 דקות, והפחיתו כ-60 אחוזים בהוצאות המשלוחים המסורתיים. החיסכון נובע לא רק מביטול ההוצאות הגבוהות הכרוכות במשלוחים רגילים, אלא גם ממחיר אטרקטיבי שמציעה החברה למשלוח: 0.8 דולר למייל, על פי חישובי החברה.
"תוך מספר חודשים נציג גם פעילות בקוסטה ריקה", הוסיף בש. "הסוגיות הרגולטוריות שם נפתרו ואנחנו ממש בשלבים האחרונים לפני עלייה לאוויר עם שירות משלוחים מקומי במדינה המרכז אמריקאית."
חברת PwC מעריכה שהיקף הפעילות העתידי של תחום המשלוחים על ידי רחפנים יעמוד על כ-13 מיליארד דולר, מתוך היקף פעילות כולל לרחפנים עסקיים שיעמוד על כ-127 מיליארד דולר לשנה. פלייטרקס לוטשת עיניה לשוק העולמי, ולדברי בש, זהו שוק עם פוטנציאל של עשרות מיליארדי דולרים. "למרות המגבלות הרגולטוריות שמציבות רשויות התעופה במדינות רבות, אנחנו רואים את ההתקדמות בתחום. ככול שהענף יבשיל נראה יותר מדינות שיסדירו את פעילות הרחפנים. אף מדינה לא תרצה להישאר מאחור".
הדוור המוזר. רחפן מספק חבילה // צילום: יחסי ציבור
המערכת של פלייטרקס מבוססת על תשתיות אמזון ווב סרוויסס ,AWS, שירות מחשוב העננים רחב ההיקף של אמזון. "המוח של המערכת שלנו נמצא בענן של אמזון ווב סרוויסס ומחבר בין הרחפנים, למפעילי הצי ולרשויות המקומיות", אומר יריב בש, "וזה מאפשר לנו לפעול בצורה רציפה וגלובאלית, מסביב לשעון, ביתירות מלאה ובעלויות נמוכות מאוד. זה משמעותי במיוחד כאשר מדובר בגופי תעופה שלא יכולים לסבול נתק אפילו של שנייה אחת במערכות שלהן".
לדברי בש, החברה כלל לא שקלה לבנות תשתית פיזית של שרתים, כפי שהיה מקובל עד לפני שנים ספורות. "הבחירה בענן הייתה האופציה הראשונה והיחידה שלנו. כיום, בשנת 2018, אין כל סיבה להקים תשתיות פיסיות".
לדברי בש, "יש כאן פוטנציאל אמיתי לעזור גם לאנשים הנמצאים באזורים קשים יותר על פני הגלובוס. רחפנים יכולים לשמש צי לוגיסטי שיכול להוביל משלוחים לאזורים מוכי אסון, או לאזורים קשים אחרים. עזרה יכולה להיות מונגשת במשאיות, אך במקומות שחוו טראומה ניתן לפרוס במהירות צי של רחפנים שיכול לתת מענה ראשוני עד להגעתם של כוחות סיוע מתוגברים."
פתרונותיה של פלייטרקס אמנם משווקים לחברות, אך בש צופה כי תהיה להם השפעה משמעותית על צרכנים ברחבי העולם: "מערכת השילוח מבוססת הרחפנים הייחודית שלנו תגדיר ותעצב מחדש את עולם הצריכה המקוון. נגדיל את שביעות רצון הצרכנים ונהפוך את חוויית הצריכה למהירה יותר. מבחינתנו, השמים הם לא הגבול – אלא מרחב הפעילות הטבעי".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו