שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.

ישראל שוקלת למתג מוצרי מזון לפי אזור גידול

משרד החקלאות בוחן מיתוג מוצרי חקלאות מייצור מקומי לפי אזורי גידול גיאוגרפיים • השיטה המקובלת באירופה, מספקת הגנה משפטית על מוצרי המזון על בסיס אזור ייצורם או על בסיס שיטות הייצור/גידול

צילום: דודו גרינשפן // שדה בנגב ,
צילום: דודו גרינשפן // שדה בנגב

משרד החקלאות בוחן את אימוץ השיטה המקובלת באירופה, של מיתוג מוצרי מזון מייצור מקומי לפי אזורי גידול גיאוגרפיים - כך נודע הבוקר (רביעי) ל"ישראל היום".

בכנס "מותג אזורי מנצח" שיערך היום (ד') במשרד, בשיתוף מומחים מהאיגוד האירופי יבחנו כלי הסיוע של מדינות אירופה עבור מגדליהן וסוגיית ההגנה המשפטית של רשם הפטנטים בישראל. 

כולם כבר שמעו על השמפניה הייחודית המגיעה ישירות מחבל "שמפיין" שבצרפת,  או על גבינת הרוקפור המקורית המיוצרת בעיר רוקפור סולזון שבצרפת. אלה רק שתי דוגמאות למיתוג האזורי המקובל כבר למעלה ממאה שנים במדינות אירופה, במסגרתו המדינה מסייעת למנף חקלאות אזורית ולשמר דפוסי ייצור ייחודיים באמצעות מיתוג מוצרי המזון בשם האזור בו יוצרו. 

תכנית "שמות המזון המוגנים" של האיחוד האירופי מספקת הגנה על מוצרי חקלאות (מזון) על בסיס אזור ייצורם הגיאוגרפי או על בסיס שיטות הייצור/גידול המסורתיות, בדומה לזו הנהוגה בענף היין.

הסיוע הממשלתי מספק הגנה משפטית מפני חיקויים על מוצרי מזון טריים ומעובדים המיוצרים באזורים ספציפיים ומוגדרים. התכנית מדגישה את המותגים באמצעות הייחודיות שלהם: מבחינה גיאוגרפית ייחודית (תנאי אקלים, גובה, סוג הקרקע וכו'), מבחינת שיטת הייצור.

 

צילום: רפאל בן ארי

 

יתר על כן, התכנית מסייעת לצרכנים לעמוד על האיכות והייחודית של המוצר, מעודדת ייצור חקלאי מגוון המשמר שיטות גידול מסורתיות, משפרת את הכנסות החקלאים ומסייעת בפרנסת החקלאים באזורים כפריים, בעיקר בפריפריה.

בצורה זו, ובהתחשב בפוטנציאל הכלכלי והחברתי הטמון בהן, הפכו אזורים חקלאיים רבים ליעדי תמיכה משמעותיים במסגרת המדיניות החקלאית המשותפת באירופה. המימון המשותף של התכניות לתמיכה בפרויקטים מסייע בשימור ובקידום של מוצרים ממותגים ושל משאבי טבע, ידע, מסורות, זהויות ותרבותיות.

 

"הגנה משפטית מפני חיקויים"

גם בישראל קיימים מוצרים הנושאים שם מקום של ייצור גיאוגרפי, כמו: גבינה צפתית, פרי פסגות, דבש יד מרדכי, אבטיח חצבה ועוד. אולם, בניגוד להתנהלות האירופית, מהלך שיווקי זה אינו מגובה בחקיקה ישראלית, או מוגן על ידי רשם הפטנטים שבמשרד המשפטים.

וכן, אינו כולל הגדרות ברורות ומחייבות בנוגע לאיכותה הפנימית של התוצרת, הקשר שבין האיכות לבין מקום הגידול, תנאי גידולה ועיבודה. 

שר החקלאות, אורי אריאל, אמר ל"ישראל היום" כי "לראשונה מדינת ישראל תמתג את מוצרי החקלאות לפי אזורים גאוגרפיים, ובכך תעניק לחקלאים הגנה משפטית מפני חיקויים על מוצרי מזון טריים ומעובדים המיוצרים באזורים מוגדרים. התוצרת החקלאית הישראלית היא מן האיכותיות בעולם והמהלך צפוי לחזק את פרנסת החקלאים באזורים כפריים בדגש על הפריפריה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר