הרשתות יחויבו לפרסם מחירי המוצרים בעולם

מטרת היוזמה: לעורר מודעות ציבורית למחירים הגבוהים שבהם נמכרים מוצרי פארמה וטואלטיקה • הרשות להגנת הצרכן: "פערי המחירים פשוט לא הגיוניים"

צילום: יהושע יוסף // מוצרי פארמה ׁ(אילוסטרציה)

מיליוני ישראלים נוסעים לחו"ל מדי שנה ונחשפים להפרשים המדהימים במחירי מוצרי הפארמה בין ישראל למדינות אחרות. ישראל היא מעין אי מנותק, ללא מתחרות שכנות כמו באירופה, ולכן מיעוט המשווקים נהנים מהיעדר תחרות ומנצלים את כוחם עד תום. 

הרשות להגנת הצרכן במשרד הכלכלה פרסמה אתמול את רשימת המוצרים הראשונה, שעליהם תחול חובה להציג את פערי המחירים בין ישראל למדינות שונות בעולם, המגיעים עד ל־107%. שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן אמר אתמול בוועידת הקמעונאים כי "לא ייתכן שחברה כמו סופר־פארם תקנה מוצרים בחמישה שקלים ותמכור אותם לצרכן ברווח של עשרות אחוזים". אתמול הוא חתם על צו הצגת המחיר הממוצע של המוצר בחו"ל, שייכנס מייד לתוקפו.

הרשימה הראשונה כוללת שבעה מוצרים שבהם פערי המחירים הגבוהים ביותר: כך, למשל, דאודורנט "ספיד־סטיק" לגברים  נמכר בארץ בממוצע ב־17.73 שקלים, בעוד בארה"ב וברומניה הוא נמכר ב־8.58 שקלים, פער של 107%. משחת שיניים "קולגייט מקס פרש קול מינט" 100 מ"ל נמכרת בארץ בממוצע ב־16.04 שקלים, לעומת 8.25 שקלים במדינות דוגמת רומניה, בריטניה, צרפת, יוון, פורטוגל, גרמניה וארה"ב - פער של 95%.

כדי להקל על הרשתות וגם למנוע מהן תירוצים, מכין משרד הכלכלה שלטים אחידים עם הפרשי המחירים שיפורסמו באתר ייעודי של משרד הכלכלה. הרשתות יעודכנו בכך ויצטרכו רק להדפיס את השלטים ולהציגם. החובה היא על כל מי שמוגדר "קמעונאי גדול" על פי חוק המזון. לרשתות ניתנו 20 ימים כדי להיערך למצב החדש. אצל היבואנים והמשווקים שוקלים את צעדיהם בעקבות ההכרזה הזאת, שאותה הם מכנים פוליטית ופופוליסטית. בחברת שסטוביץ טוענים כי "ההשוואה נעשתה בין מוצרים שונים בגדלים שונים, ולעיתים אף במקומות שהיצרן אינו משווק".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר