לא עוצר באדום: בדרך להתנחלות על המאדים

השיגור המוצלח לכוכב האדום הוא ניצחון נוסף של אילון מאסק • מאדים הוא המועמד המועדף להפוך את האנושות לגזע רב-כוכבי

השיגור המוצלח של טיל Falcon Heavy , רויטרס
השיגור המוצלח של טיל Falcon Heavy, צילום: רויטרס

השיגור המוצלח ביום שלישי של טיל Falcon Heavy אל המאדים הוא ניצחון נוסף של היזם הסידרתי אילון מאסק, בדרך להגשים את חזונו למשימה מאוישת אל המאדים בתוך חמש שנים.

המטען היחיד בחללית של חברת SpaceX הוא מכונית Roadster האדומה שלו מתוצרת טסלה, יצרנית הרכב החשמלי הנמצאת גם היא בבעלותו.

במושב הנהג של המכונית הפתוחה יושבת בובה בחליפת חלל, שאמורה לשמש את האסטרונאוטים על המאדים. לפי התוכנית, החללית תגיע למסלול הקפה סביב כוכב הלכת האדום ותישאר בו כמיליארד שנים. 

 

 

מדעני נאס"א סבורים, שעדיין לא ברור כל מה שנחוץ לדעת כדי לשלוח אסטרונאוטים בצורה בטוחה אל המאדים, אבל מאסק איננו רוצה להמתין. הוא ממוקד מטרה להפוך את האנושות לגזע רב-כוכבי, למקרה שיתרחש אסון שישמיד את כדור הארץ.

"אין לי נבואה על יום הדין", אמר מאסק אשתקד, "אבל ההיסטוריה מלמדת שאירוע יום דין כלשהו אכן יתרחש".

הפיזיקאי התיאורטי, סטיבן הוקינג, הזהיר בסרט דוקומנטרי בשם "מסע לכדור ארץ חדש", שיצרה BBC, כי האנושות צריכה להגיע במאה הבאה לכוכב לכת נוסף, אם אנו רוצים להימנע מהכחדת המין האנושי. מאסק אינו חולק עליו. 

המאדים הוא המועמד המועדף על מאסק, מכיוון שממדיו דומים לאלה של כדור הארץ, היממה שלו נמשכת קצת יותר מ-24 שעות, ובזכות העובדה שיש בו אטמוספרה דלילה, מים במצבים שונים, והוא גם קרוב אלינו יחסית.

"יכולנו להגיע לירח, ואין לי דבר נגד טיסה לירח, אבל אני חושב שזה מאתגר להקים עליו התיישבות כי הוא קטן בהרבה מכדור הארץ. אין לו אטמוספרה, אין בו מקורות עשירים כמו במאדים. היממה עליו נמשכת 28 שעות ואילו במאדים היא נמשכת 24 וחצי שעות. כללית, מאדים מתאים הרבה יותר להקמה של אוכלוסייה שתוכל להיות עצמאית" אמר מאסק.

 

מכוניתו של מאסק בחלל // צילום: AP

 

"יש הרבה משותף לשני כוכבי הלכת הללו. למעשה, אנו מאמינים שמאדים הקדום היה דומה יותר לכדור הארץ של היום. אם נוכל לחמם את המאדים, נוכל שוב לקבל אטמוספרה פחות דלילה ואוקיינוסים במצב נוזלי" הוסיף. 

מאסק סבור כי מאדים היא האופציה היחידה שלנו להפוך לתרבות שיוצאת מכוכב הלכת המקורי שלה. מערכת התעבורה הבין כוכבית שהוא יוזם תונע באמצעות מנוע Raptor, הנמצא עדיין בשלבי פיתוח.

טיל Falcon Heavy דומה מאוד לטיל פלקון 9, גובהו זהה, וההבדל הכמעט יחיד הוא שבמקום מאיץ אחד יש בו שלושה מאיצים, האמורים לאפשר לו להעלות לחלל מטען במשקל של 70 טונות. הוא גם בנוי לתידלוק מחדש בחלל.

לדבריו, מנוע הפלקון שישמש להטסת אדם למאדים יהיה חזק פי שלושה ממנועי מרלין המניעים את טיל פלקון 9 שבו משתמשת היום החברה כדי להכניס לוויינים וחלליות למסלול סביב כדור הארץ או להגיע לתחנת החלל הבינלאומית.

מנוע זה יוכל להעלות לחלל טיל במשקל של 550 טונות, לעומת 150 טונות שהעלה לחלל טיל סאטורן 5 של נאס"א, ששימש למסעות לירח. ההמראה השבוע של Falcon Heavy הייתה מכן השיגור 39A במרכז החלל ע"ש קנדי בפלורידה, משם המריאו חלליות אפולו ששוגרו למשימות הירח. 

טיל השיגור פלקון, לדורותיו, כולל חידוש מרענן שמוזיל את העלות של תוכניות החלל ומאפשר למעשה את הוזלת המימון של הטיסות למאדים: השלב הראשון של הטיל איננו נופל וטובע במעמקי האוקיינוס, אלא חוזר לנחיתה אנכית על הקרקע או על אסדה ימית ייעודית, וניתן להשתמש בו לשיגורים נוספים.

עכשיו מפתחת SpaceX תהליך למיחזור השלב השני של הטיל, כדי להוזיל עוד יותר את עלות השיגורים. היום SpaceX היא החברה הפרטית היחידה המשגרת חלליות מטען לתחנת החלל הבינלאומית.

בקרוב היא גם תסיע אסטרונאוטים לתחנה, שהיום מגיעים אליה רק באמצעות חללית סויוז הרוסית. השיגור השבוע מעלה את spaceX לליגה של המעצמות, שניסו להגיע אל המאדים. אגב, עד היום רק כמחצית השיגורים הצליחו. 

בתחילת אוקטובר חשף מאסק את תוכנית מאדים המשודרגת שלו, לאחר שהתוכנית החלקית שפירסם לפני כשנתיים קיבלה משובים מכל העולם של אנשים שרוצים לסייע לו במשימה, ומבחינתם התוכנית הקודמת לקתה בחסר.

אילון מאסק איננו מתייאש מהביקורות, והוא רואה כמעט כל אחת כביקורת בונה. השגיאות, התקלות, הן חלק מהתהליך, והוא איננו מתכוון לעצור.

 

אילון מאסק // צילום: AP

 

מאסק קיבל את ההערות באהבה, יישם את המידע המדעי העדכני והכין תוכנית חדשה, שכנראה גם היא לא תהיה האחרונה, לפני היישום בפועל. גם עליה כבר התקבלו אלפי הערות. 

בכנס החלל העולמי בעיר אדלייד שבאוסטרליה משכה המצגת של מאסק את מירב תשומת הלב של ראשי סוכנויות החלל בעולם, עם אנימציה מושקעת, על גבול מדע בדיוני, שהראתה שלב אחרי שלב את ההמראה מכדור הארץ עד הנחיתה על המאדים ובניית המאחז על הקרקע.

"אפשר לדחוס חמישה אנשים לכל תא בחללית, אבל אני חושב שנסתפק בשלושה", אמר. אלה יהיו החלוצים שיקימו את העיר הראשונה על כוכב הלכת האדום.

לפי התוכנית, בשלב הראשון יבנו האסטרונאוטים את העיר במיתחם מקושר במנהרות, ובמקביל יבנו תחנת כוח סולארית ויתחילו לייצר חמצן מהמים, שכבר הוכח שהם נמצאים קרוב לפני הקרקע על כוכב הלכת.

 


מאדים (אילוסטרציה של נאס"א) // צילום: AP

 

בדרך אל המאדים מאסק חווה גם כישלונות רבים, שאחד מהן כאב לנו במיוחד, כאשר ב-1 בספטמבר 2016 התפוצץ על כן השיגור טיל פלקון-9, שנשא את לוויין התקשורת הישראלי עמוס-6.

ההתפוצצות הייתה בגלל תקלה במיכל החמצן בזמן ניסוי הצתה, יום לפני השיגור עצמו. מאז ההתפוצצות ביצעה החברה עוד 22 שיגורים לחלל ללא כל תקלה, כולל השיגור השבוע.

"התוכנית שלנו היא להנחית אדם על המאדים בתוך חמש שנים, וחמש שנים זה הרבה זמן", אמר מאסק.

לפי התוכנית, החלליות למאדים ישוגרו תחילה בחלקים למסלול סביב כדור הארץ, וטיסות מטען לא מאוישות יביאו את כל החלקים להרכבה במסלול ההקפה שיהיה מנותק מכוח המשיכה. לאחר מכן ימלאו אותן בדלק ובאספקה. כשיתמלאו החלליות הן יתנתקו מכוח המשיכה של כדור הארץ וינועו לכיוון מסלול ההקפה של המאדים. 

גם המאדים איננו החזית האחרונה שלו בחלל. בכל מקרה, הוא כבר נכנס להיכל הכבוד בפנתיאון פורצי הדרך לכיבוש החלל של סידרת המדע הבדיוני "מסע בין כוכבים" כשבאחד הפרקים בעונה החדשה מוזכר שמו בנשימה אחת עם שמו של ג'ון קוקרון, המפתח הבידיוני של מנוע העל-חלל, שפרץ את מחסום מהירות האור. חובבי המדע הבדיוני מעריצים את מאסק, שמגשים להם צעד אחר צעד את כיבוש החלל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר