"הקלטתי זמרת מלבנון שאסור לי אפילו לספר איך תקשרנו"

כל אחד בנפרד חיבר ביצירתו החדשה מוזיקאים מעשרות מדינות, וביחד הם מהווים את חוד החנית של המוזיקה האתנית הישראלית החדשה • "ישבו איתי אנשים שאין לנו אפילו שפה משותפת, אבל ברגע שמוזיקאים נפגשים - היצירה מתחילה לזרום", מגלה צפריר יפרח

צילום: משה נחומוביץ // צפריר יפתח

שלוש יבשות, עשרות ערים ומאות מוזיקאים בשני אלבומים. זאת לא התחלה של בדיחה. זה סיפור מסע בעולם שהשפה המדוברת בו היא מוזיקה, שמאז ומעולם פורצת גבולות, חוצה לאומים ודתות. עידן האינטרנט יצר כפר גלובלי בו מוזיקאים מכל העולם יכולים לתקשר וליצור יחד בשלט רחוק, לעתים אפילו מבלי להיפגש, והמוזיקאים הישראלים שולטים בכיפה.

כעת יוצאים שני פרויקטים של שני אמנים ישראלים שונים, שכל אחד מהם בדרכו הצליח לאחד צלילים ממקומות שונים בעולם לכדי יצירה של אינספור צבעים וסגנונות.

אחד מהם הוא עומר קרינגל, שיצא למסע חובק עולם של חמישה שבועות בהם הקליט אנשים וכלי נגינה במקום הטבעי והמיוחד להם ויצר אלבום של חברויות וקשרים בין אנשים הפזורים ברחבי העולם, שאוחדו יחד כדי ליצור יצירה מיוחדת המחברת את הטבע, החופש, השמחה, העצב והיצירה. הסינגל הראשון מהפרויקט, "Sembrar Amor" (לזרוע אהבה), כתב חבר של עומר מקולומביה והוא מוקדש לסול, בתו הבכורה של עומר, כמדריך רוחני שמכוון ומלווה אותה לאורך הדרך. למען הסר ספק – בשיר שלפניכם, שמובא כאן בהשמעת בכורה, משתתפים לא פחות מ-13 נגנים מישראל ומקולומביה.

"רציתי לחבר את הדברים היפים והחשובים בפלנטה שלנו", מסביר קרינגל. "אני כותב על התבוננות פנימה, על להפסיק לחיות את השגרה ולחיות במירוץ ובמקום זה להתחיל להסתכל מסביב, לרקוד ולשמוח.

"זה בא לידי ביטוי בשירים שכתבתי ובעשייה. עבדתי בפרויקט עם חברים שהביעו את אותה שמחת חיים. כל האלמנטים כולל כל האנשים שזורים בפרויקט הזה. היה לי בראש איך זה יישמע ומי מהאנשים שהכרתי בארץ ובעולם יבצעו את זה".

מאיפה מגיע רעיון לפרויקט שאפתני כל כך?

"תמיד נמשכתי למוזיקה מעניינת והתחלתי לנגן ולכתוב שירים בגיל 7. בגיל 11 כבר נחשפתי לדברים שממש התחברתי אליהם כמו פט מתיני וצ'יק קוריאה, אבל לפולקלור במהותו התחברתי כשהכרתי את בת זוגי הארגנטינאית כשהיינו בני 17".

איך האהבה חיברה את הכל?

"זאת אהבה ממבט ראשון אבל כזאת שהלכה ונהייתה חזקה עם השנים. היא גם זרמה איתי בטירוף להגיע למלא מקומות משוגעים. הושפעתי דרכה מפולקלור לטיני ששמעו בבית שלה: מרסדס סוסה, קרלוס גרדל, פיצ׳וקו, אסטור פיאצולה, צ׳אקררה, סילביו רודריגס, חוליו איגלסיאס, סלסה ומוסיקה קובנית. 

"בהמשך נפתחתי למוזיקת עולם והתחלתי לנגן עם מוזיקאים מהתחום והתחברתי ליוצרים קולומביאניים ולמוזיקה קובנית, ברזילאית ואפרו-לטינית, ניגנתי עם הרכבים ברזילאיים וגם הפקתי דיסק ללילה מרקוס. בתוך כל זה, התחילו לעלות דברים שהתבשלו בי הרבה זמן. חיפשתי את הקול שלי ורציתי לכתוב ורציתי לעשות דברים בדרך שלי. ליצור סביבה שיהיה לי כיף ליצור בה בלי אגו, שאוכל לתת את עצמי מכל הלב".


11 טיסות, עשרות מוזיקאים, אלבום אחד // צילום: סאנשיין לוי

ואיך מוציאים דבר כזה לפועל?

"שלוש שנים הכל התבשל בראש. כתבתי את השירים עבור אנשים שידעתי שאני רוצה שיבצעו אותם ואז תוך שבועיים קבעתי איתם הקלטות, סגרתי 11 טיסות ויצאתי למסע של חמישה שבועות בהם הייתי בקובה, קולומביה, פרו, ניו יורק וספרד. יש גם הקלטה מאנגולה שהקליט חבר משם".

בעולם של היום אפשר לעשות הכל באמצעות מחשב.

"כל הפרויקט מדבר על הקשרים שלנו, החיבור למקומות, לאנשים. היה לי חשוב והרבה יותר נכון לנסוע ולהגיע למקומות ולפגוש את האנשים. הרבה דברים לא היו קורים אילולא הדבר הזה שקרה במסע וגם יש דברים שאי אפשר לקבל אותם במוזיקה בשלט רחוק".

הכל זה מלמעלה ומכל העולם

הדלתות נפתחו עבור צפריר יפרח, עילוי מוזיקלי ישראלי נוסף, כבר בתחילת דרכו, כאשר עבד עם אמנים כאישתאר ולוס ניניוס. לאחר מכן עוד ועוד אמנים זרמו לחלוק בכישרונו וליהנות מעיבודיו של מי שהחל לנגן בגיל חמש ובגיל 16 כבר היה בעל אולפן מקצועי ומבוקש. לאחרונה אפילו התארח אצלו האמן R.I.O. שמוכר בזכות הלהיט "Shine On".


מוזיקה ללא גבולות. צפריר יפרח // צילום: משה נחומוביץ

את האלבום הראשון שלו החליט להגיש יפרח "ללא מילה". הוא מסביר: "ברגע שהורדתי את הטקסט זה פתח עולם ללא גבולות. יכולתי לחבר בין סגנונות מוזיקליים רבים". צפריר רצה את המוזיקה בפרונט ונתן את הדגש לאמנים עם צבע קול מיוחד. "ידעתי שמה שצריך לקרות יקרה וזה ייגע באנשים. היעדר השפה יכול לגעת באנשים בכל העולם".

כעת משחרר יפרח את האלבום "Ethnic Electronic", שיושק בהופעה חגיגית ב-3.6.18 ברידינג 3, והוא אפילו הרפתקני יותר מקודמו. "לאלבום החדש לקח כמעט שבע שנים להתבשל. עוד לפני 'ללא מילה'. האלבום החדש הוא קיבוץ גלויות של ישראל. היה לי חשוב לשמור על אותנטיות, לחבר בין המבוגרים והדור הצעיר, וראיתי ממש איך הכל קורה לי בתוך הראש. אמנים ורקדנים הודים, פרסים, כורדים, מרוקאים, מוזיקה ללא גבולות.

"הגיעו אליי הביתה זמרות אפריקאיות, נגנים הודים, הקלטתי זמרת מלבנון שאסור לי אפילו לספר איך תקשרנו. ישבו איתי באולפן אנשים מארצות שאין לנו אפילו שפה משותפת, אבל ברגע שמוזיקאים נפגשים - היצירה מתחילה לזרום. השפה היא המוזיקה, מה שמעניין אותי זה נטו האמנות. אני לא מעגל פינות, אני רוצה אותנטיות מלאה".

אני מניחה שדבר כזה לא היה יכול לקרות לפני עידן האינטרנט והרשתות החברתיות.

"ברור שלפני 15 שנה זה לא היה קורה. התקשורת הזאת גורמת לדברים לקרות. אני מביא כל צבע וקול לאולפן שלי, לא משנה כמעט מאיפה בעולם".

יש לך מעל 16 מיליון צפיות ביוטיוב. איך אתה מסביר את ההצלחה הזאת?

"גם בגלל שעבדתי עם אמנים מוכרים וגם בזכות הדיג'יים הישראלים שמשתמשים בקטעים שלי במסיבות ומועדונים. אני ממוקד מטרה, כשאני רוצה משהו אני עושה הכל כדי שזה יקרה. לא מוותר. אני חולם רק בגדול וקרו לי הרבה דברים שהם לא הגיוניים כמו למשל ש'ריו' בא אליי שבוע הביתה. צריך להאמין בזה".

אתה בחור מאמין? 

"למדתי בישיבת הסדר, אבל בלי קשר, מוזיקה מבחינתי זה משהו רוחני וכל היצירות שעשיתי נוצרו ממפגשים שקורה בהם משהו שאי אפשר להסביר. זה הכל מכוון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר