טיל Falcon Heavy, הגדול בטילי השיגור של SpaceX ישוגר למאדים ב-6 בפברואר ויסיים את תפקידו כשיתחיל להקיף את כוכב הלכת האדום - כך הודיע אתמול היזם אילון מאסק.
המטען היחיד שיהיה על סיפון הטיל הענק יהיה מכוניתו הפרטית האדומה של מאסק, טסלה ספורט. "היא תמתין לי במסלול סביב המאדים", צייץ מאסק בטוויטר.
השיגור יתבצע מכן השיגור 39A בקייפ קנדי, משם שוגרו חלליות אפולו שהגיעו לירח.
לפי התוכנית של מאסק, בשנת 2020 תשוגר למאדים חללית מטען בלתי מאוישת, ועליה ציוד לבניית תחנת חלל על המאדים ובשנת 2022 ישוגרו למאדים 100 אנשים בטיל נוסף עם ציוד נלווה, והם שיקימו את התחנה הראשונה על המאדים.
בשנים האחרונות פיתחה SpaceX טכנולוגיה לשימוש חוזר של טילי שיגור, ולהנחתה רכה על הקרקע. עדיין לא ברור, אם יש כוונה להחזיר את האסטרונאוטים לכדור הארץ לאחר שיסיימו את המשימה על המאדים.
האדם ראשון על המאדים יונחת עליו לא על ידי נאס"א או סוכנות החלל האירופית, אלא על ידי אילון מאסק.
המיליארדר הכריזמטי, יזם סידרתי שכבר הנפיק קבלות בכמה תחומים פורצי דרך, ממוקד מטרה להפוך את האנושות לגזע רב-כוכבי, למקרה שיתרחש אסון שישמיד את כדור הארץ.
אילון מאסק // צילום: AP
"אין לי נבואה על יום הדין", אמר מאסק אשתקד, "אבל ההיסטוריה מלמדת שאירוע יום דין כלשהו אכן יתרחש". הפיזיקאי התיאורטי סטיבן הוקינג הזהיר בסרט דוקומנטרי בשם "מסע לכדור ארץ חדש", שיצרה BBC, כי האנושות צריכה להגיע במאה הבאה לכוכב לכת נוסף, אם אנו רוצים להימנע מהכחדת המין האנושי. מאסק אינו חולק עליו.
המאדים הוא המועמד המועדף על מאסק, מכיוון שממדיו דומים לאלה של כדור הארץ, היממה שלו נמשכת קצת יותר מ-24 שעות, ובזכות העובדה שיש בו אטמוספרה דלילה, מים במצבים שונים, והוא גם קרוב אלינו יחסית.
"יש הרבה משותף לשני כוכבי הלכת"
"יכולנו להגיע לירח, ואין לי דבר נגד טיסה לירח, אבל אני חושב שזה מאתגר להקים עליו התיישבות כי הוא קטן בהרבה מכדור הארץ. אין לו אטמוספרה, אין בו מקורות עשירים כמו במאדים. היממה עליו נמשכת 28 שעות ואילו במאדים היא נמשכת 24 וחצי שעות. כללית, מאדים מתאים הרבה יותר להקמה של אוכלוסיה שתוכל להיות עצמאית" אמר מאסק.
"יש הרבה משותף לשני כוכבי הלכת הללו. למעשה, אנו מאמינים שמאדים הקדום היה דומה יותר לכדור הארץ של היום. אם נוכל לחמם את המאדים, נוכל שוב לקבל אטמוספרה סמיכה ואוקיינוסים נוזליים" הוסיף.
מאסק סבור, כי מאדים היא האופציה היחידה שלנו להפוך לתרבות שיוצאת מכוכב הלכת המקורי שלה. מערכת התעבורה הבין כוכבית שהוא יוזם תונע באמצעות מנוע Raptor, הנמצא עדיין בשלבי פיתוח.
לדבריו, מנוע זה יהיה חזק פי שלושה ממנועי מרלין המניעים את טיל פלקון 9, שבו משתמשת היום החברה כדי להכניס לוויינים וחלליות למסלול סביב כדור הארץ.
מנוע זה יוכל להעלות לחלל טיל במשקל של 550 טונות, לעומת 150 טונות שהעלה לחלל טיל סאטורן 5 של נאס"א, ששימש למסעות לירח.
בדרך אל המאדים מאסק חווה גם כשלונות רבים, שאחד מהן כאב לנו במיוחד, כאשר ב-1 בספטמבר 2016 התפוצץ על כן השיגור טיל פלקון-9, שנשא את לוויין התקשורת הישראלי עמוס-6. ההתפוצצות הייתה בגלל תקלה במיכל החמצן בזמן ניסוי הצתה, יום לפני השיגור עצמו. מאז ההתפוצצות ביצעה החברה עוד 19 שיגורים לחלל ללא כל תקלה.
שיגור טיל של SpaceX // צילום: AP
טיל השיגור פלקון, לדורותיו, כולל חידוש מרענן שמוזיל את העלות של תוכניות החלל: השלב הראשון של הטיל איננו נופל וטובע במעמקי האוקיינוס, אלא חוזר לנחיתה אנכית על אסדה ייעודית, וניתן להשתמש בו לשיגורים נוספים.
עכשיו עובדת SpaceX על פיתוח מיחזור השלב השני של הטיל, כדי להוזיל עוד יותר את עלות השיגורים. היום SpaceX היא החברה הפרטית היחידה המשגרת חלליות מטען לתחנת החלל הבינלאומית.
בקרוב היא גם תסיע אסטרונאוטים לתחנה, שהיום מגיעים אליה רק באמצעות סויוז הרוסית.
השימוש בטיל פלקון 9 הרב פעמי הוא שמאפשר לחברה להגיע למודל ריווחי, בעוד שהמתחרים אינם ממחזרים את חלקי הטיל והחללית, ולקראת כל שיגור נבנים מהיסוד כל השלבים של הטיל.
בנובמבר תשגר SpaceX לראשונה את Falcon Heavy, גרסה חזקה יותר של פלקון 9, שגם הוא יהיה טיל לשימוש חוזר. פלקון 9 יכול לשאת 25 טון למסלול מסביב לכדור הארץ, ואילו פלקון הכבד יוכל להעלות כ-70 טון למסלול בחלל.
זה יהיה הטיל החזק ביותר מאז טילי סאטורן 5 שבהם השתמשה נאס"א לשיגור חלליות אפולו אל הירח. הטיל ה"כבד" מתוכנן גם לתידלוק בחלל, הנחוץ למשימות כמו טיסה למאדים.
"להנחית אדם על המאדים בתוך חמש שנים"
בתחילת אוקטובר חשף מאסק את תוכנית מאדים המשודרגת שלו, לאחר שהתוכנית החלקית שפירסם לפני כשנתיים קיבלה משובים מכל העולם של אנשים שרוצים לסייע לו במשימה, ומבחינתם התוכנית הקודמת לקתה בחסר.
מאסק לא התבלבל. הוא קיבל את ההערות באהבה, יישם את המידע המדעי העדכני והכין תוכנית חדשה, שכנראה גם היא לא תהיה האחרונה, לפני היישום בפועל. גם עליה כבר התקבלו אלפי הערות, כשעוד לא עבר חודש מאז שהוצגה לציבור.
בכנס החלל העולמי בעיר אדלייד שבאוסטרליה משכה המצגת של מאסק את מירב תשומת הלב, עם אנימציה מושקעת, על גבול מדע בדיוני, שהראתה שלב אחרי שלב את ההמראה מכדור הארץ עד הנחיתה על המאדים.
"התוכנית שלנו היא להנחית אדם על המאדים בתוך חמש שנים, וחמש שנים זה הרבה זמן", אמר מאסק.
לפי התוכנית, החלליות למאדים ישוגרו תחילה בחלקים למסלול סביב כדור הארץ, וטיסות מטען לא מאוישות יביאו את כל החלקים להרכבה במסלול ההקפה. לאחר מכן ימלאו אותן בדלק ובאספקה. כשיתמלאו החלליות הן יתנתקו מכוח המשיכה של כדור הארץ וינועו אל המאדים.
בשלב ראשון מאסק מתכנן לשגר למאדים בשנת 2022 שתי חלליות מטען ענקיות, ובהן ציוד להקמת עיר קטנה על הכוכב האדום. שנתיים לאחר מכן, כאשר המאדים וכדור הארץ יהיו שוב קרובים זה לזה במסלול ההקפה סביב השמש, יטוסו למאדים שתי חלליות מאוישות, עם כ-100 נוסעים בכל אחת.
"אפשר לדחוס חמישה אנשים לכל תא בחללית, אבל אני חושב שנסתפק בשלושה", אמר מאסק. אלה יהיו החלוצים שיקימו את העיר הראשונה על כוכב הלכת האדום.
לפי התוכנית, בשלב הראשון יבנו האסטרונאוטים את העיר במיתחם מקושר במנהרות, ובמקביל יבנו תחנת כוח ויתחילו לייצר חמצן מהמים, שכבר הוכח שישנם על כוכב הלכת.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו