שלל סלוגנים משעשעים מעטרים את הגיליון החדש של "פרה דוקס", כתב עת קומיקס סאטירי שנושך בפוליטיקה ובאורח החיים הישראלי מזה כחצי שנה. הגיליון החדש, שיושק בפאנל מיוחד בבית אריאלה בתאריך 30.1.18, מוקדש הפעם ל"טוקבקיזם", נושא שעל אף היותו ותיק בשיח הציבורי, נדמה שממדי השפעתו ומקומו בחיינו רק הולכים וגדלים. לצד כותרת המשנה של המגזין – "תגובה ציורית הולמת", תלמדו גם כי מדובר בדו ירחון מצויר שאינו מיועד לילדים, שהגיליון "מכיל חומרים הומוריסטיים", והמשפט שכנראה יתפוס את תשומת לבכם יותר מכל – "עלול להכיל חלקי שמאלנות ופשיזם", בין אם בשל ההלצה הביקורתית המשתמעת ממנו ובין אם בשל כעס על קישור הצד השמאלי של המפה הפוליטית לכל מה שסאטירי.
"הערת השער על ה'שמאלנות' היא תגובת נגד לביקורות המוטחות בתקשורת – שמן הסתם, עוסקת תמיד יותר בצד הנמצא בשלטון", מניח איתמר דאובה (42), מאייר, אנימטור וראש המסלול לאיור במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, שמתנגד בתוקף לקישור השחוק שבין סאטירה ישראלית לשמאל: "כל הכיף בקריקטורה הוא שהיא איננה מבדילה בין הצדדים, ולכן נוגעת בכל הקשת הפוליטית. יש קריקטוריסטים נשכנים משני הצדדים". בהתייחס למגזין "שרלי הבדו" הצרפתי, שידע שני פיגועים בעקבות עיסוקו הנשכני בימין הרדיקלי ובסמלי כל הדתות, הוא טוען כי "קריקטורה לא אוהבת שמגבילים אותה, וככל שמנסים היא רק מחריפה".
על אותן הגבלות, וגם על השיח המתלהם בישראל, בריונות המקלדת, השיימינג וגסות הוויכוח, ידונו בפאנל המיוחד בהנחיית עורך המגזין נסים חזקיהו (נוסקו), תחת הכותרת האירונית "למי קראת טוקבקיסט? יא אפס!".
בין דפי הגיליון החדש של "פרה דוקס", בולטת מאד עבודתו של דאובה המדמה את שרת התרבות מירי רגב כאותה דמות מפוחדת בציור המפורסם של הצייר הנורווגי אדוארד מונק "הצעקה".
"האיור, עליו מגיע קרדיט גם לנוסקו – עורך המגזין וקריקטוריסט מוכשר בפני עצמו, מנסה להציג דימוי סימבולי של ווליום גבוה, או צעקנות", הוא מסביר. "הרפרנס ל'הצעקה' של מונק עושה שימוש אסוציאטיבי בדימוי קלאסי החקוק בזיכרון החזותי של הצופה, כדי להדגיש את הפואנטה".
איך מתקשר הציור שלך לגיליון על טוקבקיזם?
"מבחינתי, טוקבקיזם זה סגנון ובעיקר ווליום, שבדרך כלל לא קיימים בשיחה פנים מול פנים. קצת כמו הדברים שאנו מרשים לעצמנו לסנן כשאנחנו לבד במכונית בזמן הנהיגה. האיור של מירי רגב מציג את התדמית שנוצרה לשרה בשל הסגנון והווליום של התבטאויותיה התקשורתיות".
השרה מירי רגב מסרה בתגובה: "השימוש ביצירת המופת של מונק, 'הצעקה' או בתרגום חופשי מנורבגית 'הצווחה', בגליון החדש של 'פרה דוקס', הוא דימוי יצירתי של הפחד, שזורעת תופעת 'הטוקבקיזם' ללא רחם בעולמנו והוא כשלעצמו יצירתי, מלא השראה ומבורך. אין ספק, שטוקבקים הם לעיתים 'שכירי חרב', במיוחד בעולמם של ילדים ובני נוער אך לא רק.
"הבחירה בי כפרזנטורית של הדמות 'המפוחדת' בחיקוי היצירתי של איתמר דאובה היא דמיון, שמנותק מכל מציאות. 'הזעקה' שלי היא לגמרי אחרת. היא זעקתם של מי שהודרו והפכו אילמים בתרבות ובחברה בישראל".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו