עובדות שלא ידעתם על התינוק שלכם

הידעתם? תינוק שזה עתה נולד מגיב לקולה של אמו ופחות לזה של אביו • זה מה שהתינוק שלכם יודע לעשות ולא שמתם לב

עובדות מפתיעות // צילום: Thinkstock

התנהגות תינוקות בני ימים ספורים מסקרנת ומעניינת, האם החושים שלו כבר מפותחים? ואיך התינוק מגיב לפי חמשת החושים הנמצאים אצל האדם? התשובות לשאלות שכולנו שואלים את עצמינו. 

חוש השמיעה

נתחיל עם עובדה מפתיעה: תינוק שאך זה עתה נולד נוטה להגיב יותר לקולות גבוהים של אמו או של נשים אחרות מאשר לקולות הנמוכים של אביו וגברים אחרים. תינוק בן שבוע יכול להבחין ולזהות את קולה של אמו מבין קולות של נשים אחרות.

כשהורים מדברים לתינוקות רכים, התינוקות נוטים לעתים להבין זאת בעזרת הנעת הזרועות והידיים. ככל הנראה, תינוק בן יומו מסוגל לשמוע, כשנשמע רעש שמבהיל אותו, הוא נוהג להקשיח את גופו ואת רגליו. התינוק נוהג לשלוח את זרועותיו כלפי חוץ ואז למשוך אותן חזרה קרוב אל החזה. לרוב, תנועות אלה מלוות בבכי.

נראה שתינוקות אוהבים לשמוע צלילים משתנים, כמו קולות דיבור או מוסיקה, הם גם מסוגלים להבחין בין צלילים. נראה שהם מגיבים טוב יותר לדיבור רגיל וקצבי מאשר לצלילים חסרי משמעות, ייתכן שזו תחילתה של התפתחות השפה עבורם ולכן שמיעת אנשים מדברים חשובה ביותר להתפתחות של התינוק.

תינוקות נולדים עם רפלקס יניקה // צילום: Getty

חוש המישוש

נראה כי שפתי התינוק רגישות במיוחד למגע, הם מגיבים למגע במצמוץ שפתיים ובתנועות מציצה.

תינוקות נולדים עם רפלקס האחיזה, הם יכולים לכרוך את אצבעותיהם מסביב לכל חפץ קטן שמניחים בכף ידם. כוחם יכול להיות מפתיע.

באופן טבעי, תינוקות חווים את התחושה של מרקמים שונים. אפשר להבחין בכך כשרוחצים אותם, מייבשים אותם, מלבישים אותם או עוטפים אותם בשמיכה. תינוקות שאוהבים להתכרבל נוטים להירגע ולהיצמד לאדם שמחזיק אותם.

רפלקס האחיזה // צילום: Thinkstock

חוש הטעם והריח

חוש הטעם והריח פעיל אצל התינוק מרגע הלידה. בניסויים שנערכו, תינוקות הרחיקו את ראשם כשהתנדפו ריחות חזקים. נראה שלתינוקות רכים יש ריחות שחביבים עליהם, מספר מחקרים הראו כי תינוקות רכים מעדיפים את הטעם והריח של חלב האם שהם יונקים על-פני חלב של אמהות אחרות. 

חוש הראייה 

גם חוש הראייה מפותח אצל התינוקות ונראה שהם מחבבים פנים אנושיים, ייתכן שהם מחבבים אותם בגלל שינויי ההבעות. תינוקות בני ימים ספורים בלבד נצפו מחקים הבעות פנים מסוימות. לדוגמה, הם עשויים להגיב לחיוך או מבט זועף של הורה בתנועות פנים דומות. תגובה זו מסייעת להתפתחות הטבעית של מערכות היחסים החברתיות של התינוקות 

תחום הראייה הטובה ביותר של התינוק מוגבל למרחק של 30 סנטימטרים מפניו. זהו המרחק מעיניו של התינוק לפניו של האדם המאכיל או מחזיק אותו. 

תינוק רך מבחין בניגודים קיצוניים כמו דוגמאות של פסים אלכסוניים בשחור ולבן. תינוק שאך זה נולד מביט בקצוות החיצוניים של תבניות החוזרות על עצמן, ורק מספר חודשים לאחר מכן נוטה להביט בפרטים הפנימיים

התינוק עלול להשתעמם מהתבוננות בדבר מסוים לאורך זמן. הוא נוהג להסיט את מבטו כשהוא רוצה לנוח. 

התינוק מגיב פחות לקולו של אביו // צילום: Thinkstock

עובדות שלא ידעתם

תינוק יכול לפהק כדי להגדיל את כמות האוויר שבריאות, הוא גם מתעטש כדי לנקות את אפו. התינוק מגיב פעמים רבות באופן אוטומטי, או מתוך רפלקס. תגובת הבהלה של תינוקות רכים לרעשים פתאומיים היא רק אחד מהם. 

רפלקס חשוב של התינוק הרך הוא זה שמסייע לו לפתוח את פיו ולמצוא את הפטמה לשם הנקה. רפלקס זה נקרא רפלקס היניקה. לפני ההנקה, האם יכולה לגעת בשפתי התינוק עם הפטמה כדי שיפתח את פיו לינוק. 

דפוסי השינה של תינוקות רכים אינם דומים לאלה של אנשים מבוגרים, והם ישנים בדרך כלל 16 עד 18 שעות ביממה. דמעות של בכי מופיעות לראשונה אצל תינוקות בגיל 4-3 שבועות. עד אז תינוקות בוכים ללא דמעות.

הכותבת היא מנהלת מדעית באבוט יצרנית סימילאק

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר