רכבת ישראל | צילום: יהושע יוסף

איך להגיע לבית משלך? ברכבת!

נמאס לכם ממחירי הדיור הגבוהים? • כך, באמצעות שינויים בתנועת הרכבות יוכלו מחירי הדירות לרדת בצורה משמעותית

בעיית המגורים בערים המרכזיות בעולם בכלל, ובישראל בפרט, הפכה בשנים האחרונות לחמורה. מחירי הדירות נוסקים, בעלי הדירות כבר לא משקיעים בטיפוחן כי "יש מי שישלם", וכך נוצר מצב ששוכרים משלמים סכומים גבוהים כדי להתקרב לאזורי התעסוקה המרכזיים.

מחיר למשתכן, מס על דירה שלישית ועוד לא מעט חוקים ויוזמות נוסו בשנים האחרונות, אך אף אחד מהם לא הצליח באמת לגרום להורדת מחירים, וחלקם אף גרמו לנזקים חמורים. בשיחה עם מתווכים ובעלי מקצוע ברחבי הארץ נראית מגמה ברורה - מאז השיח על המס על דירה שלישית מחירי הדירות עלו בין 15% ל־20% בהשוואה למחירים שהכרנו עד לפני כשנה.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות? כלל ידוע הוא שככל שהביקוש גובר, המחירים עולים בהתאם. אם המחירים ימשיכו לעלות והביקוש יימשך, אז הם יעלו שוב, עד כדי כך פשוט. באזור המרכז הביקוש לדירות גבוה במיוחד, רוב אזורי התעסוקה נמצאים בתל אביב ובסביבתה, ומי שרוצה לעבוד בתל אביב ולחיות ברמת חיים סבירה ייאלץ להעתיק את מגוריו לאחת הערים הקרובות והיקרות.

לאחרונה פורסמה "ידיעה מרעישה" על כך שהתווספו שלוש רכבות מהירות מבאר שבע למרכז הארץ. בפועל הרכבות המדוברות יוצאות בשעות מסוימות בלבד ולא נותנות מענה בכל שעות היום, הן לא מהירות כמו שהן יכולות להיות, והמסע של היוממים בישראל עוד יותר מסויט משהיה בעבר. הפתרון היחיד הוא לעבור לגור קרוב יותר למקום העבודה - או לבלות שלוש-ארבע שעות בכל יום בדרכים, דבר שפוגע ברמת החיים.

כך, למשל, רכבת שיוצאת מאזור הדרום עוצרת בשש תחנות במרחק של 11 ק"מ בין ראשון לציון לתל אביב ההגנה, פחות משני קילומטרים לכל עצירה. מה הטעם בדבר? העצירות המרובות מאריכות את זמני הנסיעה ומקשות על תושבי הדרום שמגיעים למרכז.

פתרון אחד שיכול להקל את הבעיה ולהוביל באופן די מהיר להפחתת המחירים, והוא פשוט וקל הרבה יותר מלבנות לגובה, לשפץ בניינים ישנים או להטיל מסים על בעלי הדירות - פשוט לאפשר למי שמתגורר במרחק של כמה עשרות קילומטרים ממקום העבודה להגיע לשם בנוחות. 

לא מדובר כמובן בתרופת פלא, ויש עוד דרך ארוכה כדי להגיע למצב האופטימלי, אך פתרון שכזה יכול לשפר את דרכי ההגעה לעבודה של היוממים ובכך להפחית את רמת הביקוש הגבוהה באזור המרכז. אילו משרד התחבורה ורכבת ישראל היו מפעילים קווים מהירים שמגיעים בתוך זמן קצר לתל אביב בכל שעות היממה, ומבלי לבצע עצירות מיותרות, המצב היה טוב באופן ניכר.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "המשרד פועל כל העת לקידום ולפיתוח רשת רכבות ארצית במטרה לחבר בין הפריפריה למרכז הארץ. בשנים האחרונות הוקמו קווי רכבת רבים, ובהם רכבת הנגב, רכבת העמק והרכבת לכרמיאל. 

"בספטמבר 2017 הורה משרד התחבורה לבצע פיילוט, שבמסגרתו יפעלו רכבות מהירות לקיצור משך הנסיעה בקו רכבת הנגב בין אשקלון לתל אביב. לאור הצלחת הפיילוט, החל מ־14 בינואר 2018 תפעיל רכבת ישראל שש רכבות מהירות ביום, שלוש בכל כיוון, בין באר שבע לתל אביב והוד השרון.

"כמו כן, המסילה הרביעית באיילון תאפשר תוספת שירות משמעותית לכלל אזרחי ישראל, הכוללת 12 רכבות בשעה לכל כיוון והגדלה של מספר הרכבות המהירות היוצאות מהדרום".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו