הטכנולוגיה שתמנע את התאונה הבאה

למרות שהסובסידיה למתקינים מערכת בסיסית נכנסה לתוקף בחודש ספטמבר, רק 10,000 בעלי רכב התקינו אותה, וכנראה שמשרד התחבורה יצטרך לחייב את התקנתן כדי להפחית את מספר התאונות

מערכת בטיחות למניעת תאונות //  ,
מערכת בטיחות למניעת תאונות //

לפי התקנות שנכנסו לתוקף ב-1 בינואר, כל רכב חדש חייב להיות מצויד במערכת בטיחות למניעת תאונות, המתריעה מפני סטייה מהנתיב ומפני התנגשות מלפנים. כדי להפחית את מספר התאונות בכלי רכב שכבר נעים בכבישים, הצליח משרד התחבורה לקבל מהאוצר הקצבה לסובסידיה של 1,500 שקלים עבור 120 אלף כלי רכב שיתקינו מערכת כזו. 

כל המחקרים העלו כי מערכות אלו מסייעות לנהגים ומפחיתות את מספר התאונות או לפחות מקטינות את הנזקים בתאונות. הסובסידיה ניתנת בהפחתה של 500 שקלים של אגרת הרכב השנתית במשך שלוש שנים. מאז אישור הסובסידיה, התקינו את המערכת 10,000 בעלי רכב, ויתרת ההקצבה עברה לשנת 2018.

מערכות פסיביות

מערכות ההתראה הדרושות לפי התקנה החדשה הן הבסיסיות ביותר. אלו מערכות פסיביות, שאינן משפיעות על פעולת הרכב. הן מתריעות באיתות של אורות וצלילים על מצב שעלול להיות מסוכן, כך שהנהג יכול לעצור או לחזור לנתיב. הנהג צריך ללחוץ על הבלמים בעצמו ולהאט או לעצור כדי למנוע תאונה או לסובב את ההגה כדי לחזור לנתיב. מערכת TSR, שנמצאת במערכת של מובילאיי, גם מזהה תמרורי דרך על הגבלת מהירות ומציגה לנהג את המהירות המותרת ואת הסטייה של הרכב ממהירות זו.

מערכות בסיסיות אלו אינן מתערבות ואינן בולמות את הרכב, אלא רק מודיעות על הסכנה. ניתן להרכיב אותן על מכוניות משנת ייצור 2010 ואילך. הן אינן מחוברות למחשב הרכב, אלא מקבלות את המידע מהחוטים המובילים את האותות החשמליים, על ידי השראה חשמלית, כשהחוטים של המערכת מוצמדים לחוטי המחשב מבחוץ. לפי התקנות, אסור למערכות חיצוניות להתחבר למחשב הרכב ישירות, חיבור כזה מותר רק ליצרני הרכב. 

מערכות אקטיביות

המכוניות החדשות כבר הלכו צעד נוסף קדימה עם מערכות אקטיביות שמהוות תחילת הדרך לרכב אוטונומי. מערכות אלו מחוברות למחשב הרכב ונוקטות פעולה ללא התערבות הנהג. מערכות AEB היא מערכת בלימת חירום אוטומטית מזהה את ההתנגשות הקרבה ומבצעת בלימה בעצמה.

עד לפני שנתיים, מערכות אקטיביות היו מותקנות רק ברכבי יוקרה, אולם היום לא צריך לקנות רכב יקר כדי לקבל מערכות אוטומטיות להצלת חיים. הטכנולוגיות כבר זולגות יותר ויותר למכוניות "עממיות". 

בדיקת עירנות

עוד מערכת שמותקנת ברכבי יונדאי היא  DAA- מערכת התראת קשב לנהג. מערכת חדשנית זו מזהה סימני עייפות של הנהג לפי חיישן הגה ושינוי סגנון נהיגה, ומתריעה בעזרת צלצול ברקע כמו גם בהדלקת התרעה בלוח השעונים הכוללת הצעת הפסקת הנהיגה להתרעננות. את רמת הרגישות של המערכת ניתן לכוון. 

BSD – היא מערכת לזיהוי רכבים בשטח מת. בעת הפעלת האיתות המערכת יודעת לזהות ולהתריע בצורה ויזואלית וקולית, על ידי חיווי מהבהב במראות הצד או צפצוף חזק על רכבים הנעים במהירות בנתיב המקביל ונמצאים "בשטחים המתים" של הרכב. 

עלייה בדו"חות

למרות שהסובסידיה למתקינים מערכת בסיסית נכנסה לתוקף בחודש ספטמבר, רק 10,000 בעלי רכב התקינו אותה, וכנראה משרד התחבורה יצטרך בסופו של דבר לחייב את התקנתן, כדי שיגיעו לכמה שיותר כלי רכב ויפחיתו את מספר התאונות. זאת לאור המספרים הגדולים שפורסמו השבוע על דו"חות של "נהיגה בלתי זהירה" שנרשמו לנהגים שנתפסו מסמסים בזמן נסיעה. 

החברה היחידה שהביעה שביעות רצון מקצב ההתקנות של מערכות הבטיחות היא מובילאיי. לפי החברה, הם "הופתעה מהלחץ על עמדות השירות ותגברה את המערך בהתאם. בזמן הקצר (כ-3 שבועות) הותקנו אלפי יחידות ולחברה צבר הזמנות גדול שיבוצע בשבועות הקרובים. קצב הדרישות וההתקנות מעיד שהמכסה שהוקצבה – 120,000 יחידות לשנת 2017/8 תסתיים הרבה לפני הזמן שהוקצב לה. על פי ההיענות להצעת מובילאיי, אין ספק שיוזמת משרד התחבורה למאבק בתאונות הדרכים נענית בצורה נלהבת על ידי הציבור הרחב".

לא כך סבורות שתי המתחרות. לדברי מנכ"לית איווקס, אורלי יוסף, היה "פיק" קצר כשיצאה התקנה על הסבסוד, כי היו כאלה שהתכוונו להתקין, ו"חיכו על הגדר" לתקנה שתוזיל את המערכת. אבל לדבריה, התקנות גם הגיעו עם חסמים, כמו למשל ביטול האפשרות להעביר את המערכת מרכב לרכב. "אם מישהו מתכוון למכור את הרכב בשנתיים הקרובות, וגם במקרה של טוטאל לוס, לא ממשיכים לקבל את הזיכוי. לקוחות אמרו שהסיבסוד בשלוש פעימות מקשה עליהם לממן היום את ההתקנה". 

לדבריה, משרד התחבורה לא יצא עם קמפיין פרסומי ורק סמך על הכתבות בעיתונות, שיקדמו את הנושא. "מי שנדפק כאן זה גם החברות. גרמו לנו לקצץ במחיר. במקום 2,800 שקלים נאלצנו להוריד ל-2,100. מצד שני לא הגיעו כמויות שיפצו על הירידה ברווח לכל יחידה. מצידנו, עדיף שלא הייתה יוצאת התקנה הזו בכלל. המצב עשוי להשתנות, רק אם משרד התחבורה יצא בקמפיין פרסומי, כשהמטרה היא להגביר את הבטיחות בכבישים ולהפחית את מספר התאונות". 

לדברי סמנכ"ל א.ד.י מערכות ומנהל תחום MOVON , מוטי קוסובסקי, "הסובסידיה זו יוזמה מבורכת של משרד התחבורה לעודד התקנת מערכות בטיחות למניעת תאונות דרכים ברכבים, אך לצערנו, זה לא לווה בקמפיין פרסומי חזק מספיק בכדי להביא את זה לידיעת הציבור. עדיין לא מאוחר מדי לבצע קמפיין שכזה. בינתיים הציבור לא נוהר להתקין מערכות בטיחות לרכב".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה, כי המספרים הולכים וגדלים מיום ליום ובקצב הזה ההקצאה לסובסידיה תסתיים עוד לפני סוף השנה וייאלצו לבקש הקצאה נוספת. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר