דו"ח מהירות. צמד מילים שמצמרר כל נהג. אם לומר את האמת זה לא מפתיע בהתחשב בנתוני הדו"חות שמשטרת ישראל חילקה לנהגים בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2017. בשורה התחתונה אנחנו רואים עליה של 38% במתן הדו"חות, כאשר המהירות מככבת וזה גרם לנו לחשוב שכדאי לכם לדעת כמה דברים על דו"חות ומהירות.
1. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2016 נהיגה ב"מהירות מופרזת" הייתה הגורם ל-0.114% מהתאונות. עם נקודת הפתיחה הזו נעבור לנקודה הבאה.
בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2017 נרשמה עליה של 134% במספר דו"חות המהירות // צילום: דוברות משטרת ישראל
2. למרות שהמהירות היא גורם שולי בסטטיסטיקה של תאונות הדרכים המשטרה מתמקדת באכיפת מהירות ע"י מצלמות (היא אף הורידה את רף האכיפה לא מזמן) ושלל אמצעים טכנולוגים שונים, כך שבעשרת החודשים הראשונים של שנת 2017 נרשמה עליה של 134% במספר דו"חות המהירות שחולקו לנהגים (יותר מ-300,000 דו"חות). זה אומר הכנסה של למעלה מ-300 מיליון שקל למדינה מדו"חות מהירות בלבד. העבירה שאחראית לשבריר מתאונות הדרכים בישראל. הגיוני.
רוצים לדעת יותר? כנסו לאתר אוברדרייב
3. אז מה כן גורם לתאונות? אי ציות לרמזור אדום אחראי לכ-12.72% מהתאונות, אי מתן זכות קדימה להולך רגל ל-9.82% מהתאונות, אי ציות לתמרורים אחראי ל-7.02% מהתאונות ואי שמירה על המרחק ל-4.58% מהתאונות, למשל. הירדמות נהגים גורמת לפי 2 יותר תאונות מהמהירות ונסיעה נגד כיוון התנועה ליותר מפי 3. לפי ההיגיון הזה אנחנו אמורים לראות על כל מצלמת מהירות שתי עמדות רענון לנהגים ושלוש מצלמות שמתעדות נסיעה נגד כיוון התנועה. אבל זה לא קורה.
אי ציות לרמזור אדום אחראי לכ-12.72% מהתאונות // צילום: דוברות משטרת ישראל
מה המסקנות? המגמה הלא הגיונית הזו ממשיכה. יותר קל לאכוף מהירות בכבישים ישרים, מוארים ורחבים מאשר לחנך את האוכלוסייה לנהיגה נכונה, לאכוף תקנות נסיעה ברכב כבד (לא צריך להזכיר את התאונות המחרידות האלו ואת מצעד הגשרים מהחודשים האחרונים נכון?) ובאופן כללי לטפל בגורמים שנוטלים משקל כבד יותר בסטטיסטיקת תאונות הדרכים העגומה שלנו.
העומס על בתי המשפט עשוי להחזיר את הגלגל לאחור // צילום: דוברות משטרת ישראל
אז מה עושים? אם בדיוק הניחו בידכם דו"ח מהירות חדש אל תמהרו לרוץ ולשלם אותו. בקשו להישפט. זה יגזול מכם זמן אבל גם מבתי המשפט, שכבר היום מתקשים לעמוד בעומס הגובר של נהגים שמגיעים למפתנם בניסיון לערער על הדו"ח שקיבלו. אם זה לא יגרום לביטול, זה לפחות ירחיק (מאוד) את תשלום הקנס. העומס על בתי המשפט עשוי להחזיר את הגלגל לאחור ולייצר החלטה הפוכה של העלאת רף האכיפה.
למהירות יש זמן ויש מקום, וברור שישנם דו"חות שמקומם מוצדק, אבל התחושה היא שמשטרת ישראל סימנה לעצמה כמטרה לחלוב את נהגי ישראל באמצעי הקל, הפשוט והכי לא רלוונטי. מה חדש בעצם…
תחושה שמשטרת ישראל סימנה לעצמה כמטרה לחלוב את נהגי ישראל באמצעי הקל // צילום: דוברות משטרת ישראל
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו