למי קראתם לבנים?

הם חלק בלתי נפרד מהבית שלנו, הם כבר לא רועשים כל כך והם יעילים ומשתלבים • היצרנים למדו להתאים אותם לכל סוגי הבתים - בגודל ובעיצוב, אך יותר מכל ניכרת בהם המהפכה הטכנולוגית • המקרר, מכונת הכביסה והתנור יודעים להתחבר לנייד שלנו ולקבל הוראות מרחוק

הרבה יותר קשובים, ועונים גם לטלפון // צילום: יח"צ // הרבה יותר קשובים, ועונים גם לטלפון

מרבית המקררים כיום אינם לבנים אלא כסופים, עשויים נירוסטה ובעלי ציפויים צבעוניים. גם קטגוריית המדיחים מציעה פתרונות אופנתיים של צבעים ועיצובים. זאת מלבד המוצרים האינטגרליים, המשתלבים באופן הרמוני עם ארונות המטבח. ודאי שהתנורים, גם המשולבים - כיריים ותנור כיחידה אחת - אינם לבנים כיום. מכונת הכביסה ומייבש הכביסה עדיין מככבים בלבן. לכן זה מפתיע שלכל אלה אנשי המקצוע בתחום קוראים עדיין "מוצרים לבנים". או שלא ממש מפתיע - בהתחשב בעובדה שפח האשפה כבר מזמן אינו עשוי מפח. 

לדברי פיני כהן, מנכ"ל חברת ברימאג, יבואנית מוצרי חשמל לבית, "בעתיד הנראה לעין נוכל לפתוח את דלת המקרר של BEKO כששתי ידינו אוחזות בכלים או בסירים כי יספיק ליטוף אחד עם המרפק על ידית הדלת והיא תיפתח". למודאגים אומר כהן: "אל דאגה, הדלת תיסגר לבד". לדבריו, גם בארץ כיום יותר ויותר צרכנים רגישים יותר לאיכות ולקדמה של המכשירים מאשר למחיר. 

יאיר רוזן, מנכ"ל חברת BSH, יבואנית ומשווקת המותגים בוש, סימנס, קונסטרוקטה וגגנאו, מוסיף: "תחום מוצרי החשמל הביתיים ממשיך להתפתח ולהציג חידושים טכנולוגיים, החוסכים זמן ואנרגיה ומתאימים לשגרת החיים העמוסה של הצרכן המודרני. בחידושים אפשר למנות מכונת כביסה שבה ממלאים נוזל ומרכך רק פעם בחודש והיא מחשבת בעצמה את הכמות בכל כביסה, וכן מייבש כביסה עם מעבה בעל טכנולוגיה לניקוי עצמי אוטומטי. השנה השקנו מוצרים של בוש וסימנס הניתנים להפעלה מרחוק באמצעות יישומון בנייד - אפליקציית Home Connect. האפליקציה מאפשרת לשלוט במכשירי החשמל במכלול הפעולות - התאמה אישית של צליל האיתות, כיבוי והדלקה של המכשיר, שינוי טמפרטורה, בחירת תוכנית, אבחון צריכת אנרגיה ומים בכל רגע נתון, עצות וטיפים לבישול, תזכורת לרכישת נוזל הברקה למדיח, הוראות הפעלה למוצר ועוד".  
 

ההוזלות כבר כאן

לאחרונה הצהיר שר האוצר משה כחלון כי יבוטלו מס הקנייה והמכס על אלפי מוצרים. בתחום מוצרי החשמל הלבנים יבוטלו מכסים שעמדו על 12% בהיקף של כ־60 מיליון שקלים. מדובר במקררים, בטלוויזיות, בתנורי בישול, במסכים וברמקולים.

לדברי רמי שביט, בעלים ומנכ"ל רשת המשביר לצרכן, "מדובר בבשורה גדולה וזה המשך של תהליך הורדת מכסים בתחומים נוספים. אני מעריך שההוזלות אכן יעברו לצרכנים. היו הרבה מבחנים כאלה, המחירים יורדים כל הזמן והתחרות מייצרת ירידה נוספת במחירים. במוצרי חשמל נראה ירידת מחירים בלוח זמנים קצר, אני מעריך בשיעור ממוצע של 6%-5%".

גם יורם בדש, מנכ"ל משותף ברשת מחסני חשמל, התייחס להפחתת המכסים ואמר: "אנו מברכים על כל החלטה שמתקבלת בממשלה, שמטרתה להוריד את יוקר המחיה בישראל. כחלק מיישום האסטרטגיה של הרשת לספק לצרכן את התמורה הגבוהה לכספו, קיבלנו החלטה כי החל מכניסת הצו לתוקף נגלגל את מלוא ההוזלה במכס ובמס הקנייה ישירות לצרכן בטלוויזיות, במסכי תצוגה, בצגי LCD, ברמקולים ובמקרנים. כך, טלוויזיות 65 אינץ' שעלו כ־7,000 שקלים יוזלו ל־5,800 שקלים, רמקול שעלה 3,000 שקלים יוזל ל־2,700 שקלים, טלוויזיה 32 אינץ' שעלתה 1,000 שקלים תוזל ל־910 שקלים ועוד. 

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ


ארץ ייצור מעורפלת 

יבואנים ומשווקים מחויבים בסימון המכשירים בתווית בשפה העברית ועליה מידע חיוני לרוכש. הבעיה היא שהרוכשים לא תמיד שמים לב לכך, או לא לפני שהמכשיר מסופק להם. המידע הזה כולל את ארץ הייצור, שלעיתים מדווחת באופן רשלני, כמו "מיוצר באיחוד האירופי", בדרך כלל שם קוד לטורקיה. המידע כולל גם מידע על צריכת החשמל והיעילות האנרגטית של המכשיר, וכן את שנת הייצור שלו. משווקים שמציעים מכשירים משנים קודמות אמורים להציע אותם במחירים נמוכים יותר, ולא תמיד הם עושים זאת. 

הגיוון והעיצוב במכשירים האלה, שרובם מצויים בכל בית בארץ, אינו רק חיצוני. בעבר הלא רחוק הם נחשבו למוצרי חשמל וכיום הם הרבה יותר אלקטרוניים, היי־טקיים. יצאנו לאולמות התצוגה כדי לסרוק את ההיצע ולנסות להבין את שלל התארים הלועזיים המוצמדים למכשירים שהפכו לחלק משגרת יומנו. את מירב המידע בתחום קיבלנו משלושה מומחים בתחום מוצרי החשמל: שאול לאופר, ראש מדור מוצרים לבנים במכון התקנים הישראלי; ראובן גודלי, ראש ענף מערכות אנרגיה במכון התקנים הישראלי; ושלומי עמיצור, מנהל התוכן באתר zap להשוואת מחירים. 
 

מקררים שקטים ויעילים

קטגוריית המקררים זינקה והשתכללה בהיצע מגוון של עיצובים, גדלים, ובעיקר טכנולוגיה מתקדמת. מכיוון שמדובר במכשיר הנמצא במרכזו של כל מטבח והוא מחובר לחשמל באופן רציף, היעילות האנרגטית שלו חשובה מאוד, וכן עוצמת הרעש שהוא מפיק. חשוב לתרגם את צריכת החשמל לכסף (נכון להיות להכפיל את צריכת החשמל ליממה, בקילו־ואט, בחצי שקל). בהשוואה בין המקררים כדאי להשוות גם את הפער בצריכה במונחים שנתיים. לעיתים מקרר יקר יותר ב־500 שקלים עשוי להתברר כזול יותר בחישוב הצריכה השנתית. והרי מקרר מחזיקים לפחות עשר שנים, אם לא כפול מכך. בשוק מוצעים מקררים בדירוג אנרגיה מ־A ועד H. דירוג A ו־B נחשבים ירוקים והם המומלצים. 

משתנה נוסף הוא גב המקרר. יש מקררים הבנויים מגב עשוי ממשטח מתכתי אחיד ויש מקררים שבגבם רשת. כשהגב הוא משטח מתכת, אפשר להצמיד אותו קרוב יותר לקיר, אך לא ממש להצמידו. גב הרשת מצריך מרחק גדול יותר מהקיר.

פתח המקרר: חשוב לוודא שיש לדלת המקרר את המקום הדרוש לפתיחה לרווחה של הדלת עד לזווית שבה אפשר לשלוף מדף בקלות. המדידה חשובה להזמנת מקרר עם כיוון פתיחה מתאים של הדלת. אפשרות נוספת למקומות צרים היא מקרר מסוג דלת לצד דלת, שבו הדלתות צרות יותר. מקרר מסוג דלת לצד דלת מתאים למי שדרושה לו קיבולת גדולה ומרבה להשתמש במוצרים קפואים. הוא מתאים במיוחד לחובבי שכלולים ופונקציות מיוחדות. 

גודל המקרר: למשפחה מומלץ מקרר בנפח של 600-500 ליטר, לפחות. מדובר בנפח חיצוני; הנפח הפנימי, נטו, קטן יותר. יש לשים לב לכך שחברות מדווחות על שני סוגי הנפחים. הגדול הוא החיצוני, ואנחנו כמובן מתעניינים יותר בנפח הפנימי. ובאותו עניין - חשוב לשים לב לחלוקת הנפחים בין המקרר למקפיא. יש משתמשים שמעדיפים מקפיא גדול יותר ויש הנדרשים לתא קירור גדול יותר. כיום גם מוצעים מקררים בעלי 4 דלתות שאחת מהן ורסטילית - אפשר לכוון בה את הטמפרטורה להקפאה או לקירור.

מדחס המקרר: מוצרי הקירור וההקפאה מתהדרים לאחרונה בחידושים שלא אומרים הרבה להדיוטות, אך יש להם חשיבות רבה למשתמש. כך, למשל, מדחסי האינוורטר הוסיפו חידוש שהביא לפעולה שקטה וחסכונית יותר של המדחסים האלה. הקוראים ודאי מכירים את המקררים והמזגנים שאינם מצוידים במדחסים אלה, שמפסיקים ומתחילים את פעולתם, כגון בכיבוי ובהדלקה. מדחסי האינוורטר פועלים בצורה רציפה, כך שמהירות הפעולה של המדחס משתנה באופן רציף, מבלי להפסיק את הפעולה.

חידושים: מותג TEKA השיק את מקררי MOODULAR, אשר מאפשרים להפוך את תאי ההקפאה לתאי קירור, ולהפך. המחיר: 10,990 שקלים. גם המותג Haier מציע מקרר 4 דלתות מדגם HRF-620F, עם תא המאפשר להשתמש בו הן כמקפיא והן כמקרר באמצעות בורר תוכניות. המחיר: 6,690 שקלים לדגם הנירוסטה ו־7,490 שקלים לדגמים בגימור זכוכית. מותג המקררים LG מציע חידוש נוסף של המדחסים במקררים מסוג "לינאר אינוורטר קומפרסור", שפועלים רצוף ובאופן מסוים מאוד (ליניארי) ומספקים פעולה שקטה עוד יותר וחסכונית באנרגיה. מותג זה מציע גם את מקררי DID עם "דלת בתוך דלת", המאפשרים למשתמש גישה מהירה ונוחה למוצרים בזמינות גבוהה יותר, תוך חיסכון באנרגיה וחדשנות עיצובית.

מכשירי חשמל לבנים // צילומי יח"צ
מכשירי חשמל לבנים // צילומי יח"צ

בצילומים: (1) מקרר בוש, המחיר: 7,990 ש' (2) מקרר TEKA, המחיר: 68,800 ש' (3) מדיח כלים בקו, המחיר: 2,990 ש' (4) מקרר הייר, המחיר: 6,690 ש' (5) מדיח AEG, המחיר: 3,950 ש' (6) מדיח ב־3 דקות, MEIKO

מכונות כביסה

גם קטגוריית מכונות הכביסה זכו לשדרוג טכנולוגי אדיר שהביא בעיקר לחיסכון במים ובחשמל, אך גם לפעולה יעילה ושקטה יותר של המכונה, עם פחות רעידות מבעבר. המנועים שמוזערו אפשרו להגדיל את התוף, ובכך באותו נפח חיצוני להשיג ניצולת גדולה יותר של המכשיר. מרבית המכונות מצוידות בכרטיס אלקטרוני, מה שאומר שהן ממוחשבות, וחלקן אף מציעות יכולת תקשורת וחיבור לאפליקציות הפעלה מרחוק. כך, למשל, אפשר למלא את המכונה, להכין אותה לפעולה, אך להפעיל אותה מרחוק כשמוצאים לכך פנאי וכשמתכננים את סיום פעולתה למועד החזרה הביתה. כך מונעים מהכבסים לשהות במכונה סגורה. היישומון ידווח על שימוש לקוי, וכן על קצב ההתקדמות של הכביסה. 

גודל מכונת הכביסה: מכונות פתח עליון צרות יותר, ולכן חוסכות במקום ומתאימות למקומות צרים. אם מתכוונים להציב מייבש על המכונה ברור שיש צורך במכונה עם פתח קדמי. למשפחה ממוצעת מומלץ לבחור במכונה בעלת קיבולת של 8 ק"ג, לפחות. כך גם אפשר להכניס את הבגדים מבלי לדחוס אותם, דבר שתורם לאיכות הניקוי והסחיטה ומונע בלאי מיותר של מכונת הכביסה. ככל שמכונת הכביסה גדולה יותר, כך אפשר לחסוך יותר בצריכת מים וחשמל. יש למדוד את המקום המיועד למכונת הכביסה, וכן את רוחב הדלתות והמעברים שבדרך. צריך להביא בחשבון גם את ברז כניסת המים ואת צנרת הניקוז, שלרוב נמצאים בסמוך למכונה וגוזלים מקום נוסף לצידה או מאחוריה. יש לוודא כי יש מספיק מקום לפתיחת הדלת באופן שחושף את הפתח במלואו. מידת הגובה של הדגמים השונים אינה אחידה, לכן יש לבדוק את המידה המדויקת במקרה שהמכונה מיועדת להיכנס מתחת לשיש או לארון.

מהירות הסחיטה: אם משתמשים במייבש כביסה, ש לבחור במכונת כביסה עם מהירות סחיטה של 800 סיבובים לדקה לפחות ועם בורר מהירות, כדי להבטיח תוצאות ייבוש אופטימליות וחיסכון באנרגיה לייבוש הכביסה. לדוגמה, צריכת החשמל בייבוש בגדים שנסחטו ב־1,000 סל"ד (סיבובים לדקה) תהיה נמוכה ב־40% מייבוש בגדים שנסחטו ב־400 סל"ד. מצד שני, סחיטה חזקה מסבה נזק לבדים עדינים. מומלץ לבחור מכונה עם כמה דרגות מהירות ועם מהירות מרבית של לפחות 800 סיבובים לדקה.

פתח המכונה: יש לשים לב לגודל פתח המכונה ולזווית הפתיחה. ככל שהפתח גדול יותר, כך הכנסת הכביסה ופריקתה נוחות יותר. זווית פתיחה של 180 מעלות נחשבת אופטימלית. במקרים שבהם המייבש מוצב מעל למכונת הכביסה, רצוי שדלת מכונת הכביסה תיפתח בכיוון פתיחת דלת המייבש. אם הוא מוצב לצידה, רצוי שכיוון פתיחת הדלת של המייבש תהיה הנגדית. בדגמים מסוימים אפשר להחליף את כיוון פתיחת הדלת במידת הצורך.

בורר תוכניות: ברוב המכונות מוצעות 15 תוכניות שעונות על מרבית צורכי הכביסה, ויש מכונות משוכללות ויקרות יותר עם מגוון של 20 תוכניות כביסה ואף יותר. התוכניות הקיימות יכולות להספיק לרוב המשתמשים, ולא כדאי לרכוש דגם יקר רק בגלל ריבוי התוכניות שבו. 

חידושים: טכנולוגיית ה־Smart ThinQ של מכונות הכביסה של LG מאפשרת שליטה על מכונת הכביסה באמצעות הטלפון החכם, קבלת סטטיסטיקת כביסה המאפשרת לדעת את כמויות הכביסה, תדירות ועוד. המחיר: החל מ־1,690 שקלים. המותג AEG מציע מכונת כביסה משולבת מייבש במוצר אחד. מפעילים את תוכנית הכביסה הרצויה, תוך חיסכון של עד 30% אנרגיה, ולאחר מכן מייבשים את הבגדים באותו התא, מבלי להעבירם למייבש הכביסה. קונסטרוקטה משיקה את E-DOZ, מכונת כביסה בטכנולוגיה חדשנית הכוללת "מערכת מינון חכמה". מזינים כמות גדולה של נוזל כביסה ומרכך, והמכונה מזרימה את הכמויות הדרושות לכל כביסה בהתאם לכמות הבגדים בתוף ולמשקלם, לרמת הלכלוך ולקשיות המים. המחיר: 4,290 שקלים.

מזגנים ומכונות כביסה // צילומי יח"צ
מזגנים ומכונות כביסה // צילומי יח"צ

בצילומים: (1) מזגן Haier, המחיר: 1,780 ש' (2) מכונת כביסה LG מדגם F1710CV, המחיר: 6,680 ש' (3) מזגן TC, המחיר: החל מ־2,000 ש' (4) מכונת כביסה LG, המחיר: החל מ־1,690 ש', ומשמאל: מייבש כביסה של סימנס, המחיר: החל מ־4,790 ש' (5) מזגן אלקטרה, החל מ־4,000 ש'

מייבשי כביסה

היצע המייבשים כולל שני סוגים - מייבש רגיל, עם צינור לפליטת האוויר הלח, ומייבש עם קונדנסור - מעבה. המייבש עם קונדנסור מיועד לחדרים שבהם אין פתח מתאים לצינור הפליטה של המייבש. הפערים במחירים בין שני סוגי המייבשים גדולים מאוד. במייבשים עם קונדנסור יש צורך לרוקן את המים המצטברים במיכל העיבוי.

מידות המייבש: במדידת המקום המיועד יש להביא בחשבון גם מרווח אוורור של 2-1 ס"מ בצידי המייבש ולוודא שדלת המייבש יכולה להיפתח לרווחה באופן שיאפשר גישה נוחה לחלל המייבש. בדגמים מסוימים אפשר להחליף את כיוון פתיחת הדלת.

קיבולת המייבש: חשוב להקפיד על התאמת הקיבולת לכמות המיועדת לייבוש. קיבולת גדולה מדי תגרום לבזבוז אנרגיה, וקיבולת קטנה תהיה בזבזנית. מומלץ שהקיבולת תתאים לפחות לכמות של מכונת כביסה אחת, כך שיהיה אפשר לייבש את כל הכביסה שיצאה מהמכונה במחזור ייבוש אחד. כדאי לבחור בקיבולת גדולה יותר ממכונת הכביסה. אם קונים מכונת כביסה עם קיבולת של 7 ק"ג, רצוי לבחור מייבש של 8 ק"ג. המכשיר עובד טוב יותר כשהוא אינו מלא מדי.

עוצמת המייבש: משך הייבוש תלוי בעוצמת המייבש, במידת הלחות בבגדים עצמם ובמידת צפיפות הבגדים במייבש. ככל שעוצמת המייבש גבוהה יותר והבגדים סחוטים יותר, כך הייבוש יהיה מהיר בהתאם. עוצמת המייבש (הספק) נמדדת בוואטים, ומייבש ל־6-5 ק"ג כבסים צריך לספק בין 2,600 ל־3,000 ואט - רצוי לא פחות מכך. המייבשים המתקדמים מצוידים בחיישן הקורא את הלחות ומפסיק את פעולת החימום כשהיא נגמרת. זה חסכוני יותר ושומר על הבגדים.

חידושים: סימנס מציעה את טכנולוגיית Heat Pump, משאבת חום חסכונית בצריכת חשמל וניקוי עצמי של המייבש. המחיר: החל מ־4,790 שקלים. גם המותג קריסטל מציע מייבש כביסה בטכנולוגיית Heat Pump.
 

מדיחי כלים

הסלקציה הראשונית בין המדיחים היא בין האינטגרליים והחצי אינטרגליים לבין אלה העומדים בפני עצמם. האינטגרלי המלא הוא מדיח שעל חזיתו מרכיבים דלת ארון מטבח כדי שייטמע בתוך משלב המטבח וייצור מראה אחיד. החצי אינטגרלי הוא זה שרק פאנל הפיקוד שלו חשוף ועל חצי הדלת מורכבת דלת ארון המטבח. המדיח העומד בפני עצמו נראה כמו מכונת הכביסה או המייבש ומוצע בעיקר בצבעים לבן או כסף.

המדיחים מוצעים במידות סטנדרטיות של גובה, רוחב ועומק, ולכן חשוב מאוד לבחור מדיח המתאים לחלל שיועד לו. המדיחים המודרניים והמתקדמים מציעים יעילות אנרגטית טובה יותר, שבאה לידי ביטוי בצריכת החשמל והמים וכן בעוצמת הרעש בפעולה, עד כדי כך שבחלקם אי אפשר לשמוע שהם בפעולה ובחלקם שומעים טרטור של ממש.

גודל המדיח: מידת הגובה הנפוצה במדיחים היא 85 ס"מ, המתאימה להצבה מתחת לשיש. במדיח אינטגרלי מלא או חלקי אפשר לשנות את הגובה בכמה סנטימטרים כדי להתאימו לגומחה. מידת העומק במדיחים נעה בין 57 ל־60 ס"מ. המידות ברוב המדיחים סטנדרטיות, אך עשויות להיות מעט שונות בכמה מהדגמים, לכן כדאי לקחת את המידות המדויקות של החלל המיועד ולזכור להקצות מקום לצנרת המים. מדיח רחב הוא בעל קיבולת של עד 15 מערכות כלים, והקיבולת המרבית של מדיח צר היא לרוב 8 מערכות כלים. חשוב לבחור בקיבולת שתתאים לגודל המשפחה, לסוג הכלים ולתדירות השימוש. במדיח לא נוח להכניס סירים גדולים ובלתי אפשר להכניס כמה סירים בעת ובעונה אחת. קיבולת קטנה מדי תאלץ אתכם להפעיל את המדיח כמה פעמים, להשאיר כלים בחוץ או לצופף את הכלים באופן שיפגום ביעילות הניקוי.

הגובה המרבי של פנים המדיח משתנה בין המדיחים השונים, ולכן כדאי לבחור בגובה כזה שיתאים לכלים הגבוהים ביותר. 

הפעלת המדיח: לוח הפיקוד יכול להיות מכני, אלקטרו־מכני או דיגיטלי מלא. לוח הפיקוד הבסיסי ביותר כולל בורר תוכניות בצורת חוגה, בחלק מהמדיחים התוכניות מופעלות באמצעות לחצנים ובמדיחים יקרים יותר אפשר למצוא לוח פיקוד דיגיטלי עם כפתורי מגע. כשמתגברים על אתגר ההיכרות הראשונית של לוח הפיקוד הדיגיטלי, השימוש בו עשוי להיות נוח ולהעניק יותר גמישות בהפעלה ובבקרה, כולל הפעלה אוטומטית ובקרה מלאה באמצעות צג דיגיטלי. עם זאת, לנוחות יש מחיר - לוח פיקוד דיגיטלי רגיש יותר לתקלות וחלקן יקרות לתיקון. תוכניות במדיח מותאמות לרמות לכלוך שונות ולכלים מסוגים שונים. מספר התוכניות וסוגיהן משתנה בין המדיחים, אך כמעט בכל הדגמים יש לפחות שלוש תוכניות בסיסיות שמתאימות לרוב צורכי הניקוי. אפשר להשיג מדיחים עם שבע תוכניות ואף יותר, המותאמות לצרכים ייחודיים, אם כי בדרך כלל שלוש־ארבע תוכניות הפעלה יספיקו, ואין טעם להשקיע במדיח עתיר תוכניות שברובן אין שימוש. במדיחים האירופיים יש תקן דירוג של איכות הניקוי ,ייבוש וצריכת חשמל. טריפל A הוא דירוג גבוה בשלושת המדדים. זה יקר יותר, אבל איכותי וחסכוני יותר.

חידושים: לפי הצהרת היצרן, פעולת מדיחי הכלים של המותג הגרמני MEIKO אורכת שלוש דקות וצורכת שלושה ליטר מים בלבד למחזור הדחה. המדיח עובד עם חומרי ניקוי נוזליים ושואב בעצמו את הכמות הנדרשת להדחה. המחיר בהתאם -  28 אלף שקלים.

כיריים מבית בוש, המחיר: החל מ־3,390 ש' // צילום: יח"צ
כיריים מבית בוש, המחיר: החל מ־3,390 ש' // צילום: יח"צ

כיריים מבית בוש, המחיר: החל מ־3,390 ש'

כיריים

מובן שהסלקציה הראשונית של כיריים היא בין אלה הפועלות על גז לבין כאלה העושות שימוש בחשמל. הקריטריון המבדיל השני הוא גודל הכיריים, לפי הפתח המיועד לכך בשיש. כשמדובר בגז עדיף לרכוש כיריים עם ראשי מבערים עשויים פליז, ולא אלומיניום. ראשי פליז מתאימים יותר לשימושי משך בישול ארוך. נוסף על כך, יש לבחור כיריים עם גודל מבערים ומרחקי המשענות המתאימים לגודל הסירים שבהם משתמשים בדרך כלל. רצוי שמבנה המבערים ימנע גלישת נוזלים לתוך חלל המבער. יש להביא בחשבון שבמבערים מסוג טורבו אין אפשרות למשך בישול ארוך. עדיף לבחור משענות עשויות פלדה שבדרך כלל מצופות אמייל, ולא יציקת פלדה. יש להביא בחשבון שכיריים מזכוכית לעיתים רגישות להתנפצויות. נירוסטה נחשב גימור מועדף ויפה לכיריים, אבל הוא קשה יותר לניקוי, בהשוואה לאמייל שהוא חומר קל יותר לניקוי.

כיריים חשמליות: הכירים מזכוכית נחשבות כיום אופנתיות יותר. מוצעים שני סוגים: זכוכית קראמית וזכוכית מחוסמת. זכוכית קראמית עמידה הרבה יותר בפני מכות. אם סיר נופל על זכוכית מחוסמת, היא עלולה להישבר.

צריך להביא בחשבון שמתקבלות תלונות רבות של צרכנים על כיריים מזכוכית, שנשברות. זה אסתטי מאוד, אבל עלול להחזיק פחות זמן. בכיריים חשמליות מוצעים שני סוגים: חשמליות או אינדוקציה. היתרון של אינדוקציה הוא שהחימום ישיר ומהיר, וברגע שמורידים את הסיר מהכיריים הן מתקררות מייד. הן גם חסכוניות יותר באנרגיה. החסרונות הם ששיטת האינדוקציה יקרה באופן משמעותי מכיריים חשמליות רגילות. כמו כן, שיטה זו עובדת עם סירים ומחבתות מיוחדים המתאימים לאינדוקציה, כך שיכול להיות שיהיה צורך להחליף חלק גדול מהסירים ומהמחבתות בבית, או חלק גדול מהם.

חידושים: משטח האינדוקציה של קולקציית wish מבית Teka מציע טאבלט מובנה בגודל 7 אינץ'. אפשר לשמור בטאבלט עד 50 מתכונים, שבהם אפשר לעיין תוך כדי הבישול. המחיר: 12,900 שקלים. מותג בוש מציע כיריים גז בעלות תשע דרגות חום מדויקות, המאפשרות לכוונן בנוחות את עוצמת הלהבה הרצויה. המחיר: החל מ־3,390 שקלים.
 

תנורי אפייה 

מלבד הגודל ועיצוב התנור, גם במכשיר זה יש חשיבות ליעילות האנרגטית. תכונה נוספת היא מספר שכבות הזכוכיות שבדלת התנור והקלות של שליפת הזכוכית הפנימית. יש תנורים שקל מאוד לשלוף מהם את הזכוכית הפנימית ולנקות אותה. צריך לשים לב שהפעולה כרוכה בסיכון של שבירה. בתנורים חדשים המינימום הוא שתי שכבות זכוכית בדלת, אך יש גם יותר.

תנורים מתקדמים מציעים גם בקרה אלקטרונית שמבטיחה טמפרטורה יציבה - מולטי סיסטם. הם גם מציעים מסילות טלסקופיות, הנשלפות ומונעות נפילה של המגשים. תנור פירוליטי, נוסף על תכונת הניקוי העצמי, הוא חזק יותר ועמיד יותר לאורך זמן. למי שחשובה תכונת הניקוי העצמי זה מומלץ מאוד. נוסף על תנור פירוליטי, יש תנור קטליטי. תנור קטליטי כולל ציפוי מיוחד של התנור, שגורם לשומן לא להידבק לדופנותיו. החיסרון שלו הוא שהרצפה שלו לא מכוסה בחומר הזה - רק הדפנות, ולכן את הרצפה צריך לנקות בנפרד.

תנור פירוליטי יקר יותר ב־400-300 שקלים ויותר. הוא מנקה את עצמו בדרגה של 500 מעלות והוא ננעל. הוא הורס לחלוטין את כל שכבות השומן גם בדפנות וגם ברצפה במשך כשעתיים, ואז צריך רק לנגב את התנור. זה קל מאוד ויסודי מאוד. לבית עם ילדים כדאי לבחור בדלת קרה עם בידוד זכוכית. לפי התקן, הטמפרטורה החיצונית מגיעה עד 60 מעלות והסיכוי לקבל כווייה בטמפרטורה זו - נמוך יותר. מובן שהבידוד מתבטא גם בחיסכון באנרגיה.

חידושים: סדרת תנורי "מאסטרו" מקולקציית wish מבית TEKA קלה מאוד לניקוי מבפנים ומבחוץ בשל טכנולוגיית ניקוי הדואלקלין, המאפשרת ניקוי בשתי טכנולוגיות אפשריות, הראשונה ירוקה בשימוש בכוס מים בלבד והשנייה ניקוי בשיטת הפירוליטי המוכרת. המחיר: 8,900-5,590 שקלים. המותג סימנס מציע תנור עם אפליקציה המאפשרת למשתמשים לבחור טמפרטורה מדויקת וליהנות מהאוכל, בלי להישאר בבית ולהשגיח על הכנת הארוחות. אפשר, למשל, להכניס עוף קפוא לתנור בבוקר, אך להתחיל את פעולת הבישול רק שעות לאחר מכן מהכיסא במשרד, כשהעוף כבר מופשר. 

צילום אילוסטרציה: GettyImages
צילום אילוסטרציה: GettyImages


מזגנים 

מזגן הוא פתרון החימום החסכוני ביותר מבחינת צריכת חשמל כי אין לו גוף חימום, שהוא החלק שצורך הכי הרבה אנרגיה. כשמפעילים את המזגן על 23-22 מעלות זה הפתרון היעיל ביותר מבחינת יעילות וחיסכון באנרגיה. המשתנים לגבי בחירת BTU - יחידת תפוקה - גדולים מאוד, וזה תלוי אם מדובר בדירת גג או קרקע, למשל. כדאי להתייעץ עם מתקין מקצועי שיראה את הדירה.

עניין ההתקנה קריטי לתפקוד המזגן לאורך זמן. התקנה לא טובה היא הסיבה השכיחה ביותר לתקלות בשנים הראשונות של המזגן. הסוגים הנפוצים הם מזגן עילי ומזגן מיני מרכזי. במרבית המקרים עדיף לבחור מזגנים עיליים. הסיבה היא שהשימוש שלו זול יותר, כי אפשר להפעילו רק בחללים הנדרשים. מבחינת דירוג אנרגטי כדאי להעדיף מזגנים עם דירוג אנרגטי A, B או לכל היותר C. החיסכון בחשמל יכול להיות משמעותי מאוד. 

חידושים: חברת יורוקום תציע במהלך 2018 חידושים במזגני TCL. בחידושים שיוצגו: מערכת פילטרים ייחודית הדוחה יתושים וסדרת מזגני Inverter, הכוללת מערכת Wi-Fi ורמקול Bluetooth איכותי של המותג JBL ההופך את המזגן למערכת שמע. אלקטרה מוצרי צריכה תשיק את מערכות מיזוג האוויר של המותג היפני דייקין. עוצמת הרעש של המזגן היא 19 דציבלים בלבד, הנמוכה בקטגוריה. המזגן כולל חיישן נוכחות, וכשהחדר ריק היחידה עוברת למצב חיסכון לאחר 20 דקות ומופעלת שוב כשאדם נכנס לחדר. המחיר: החל מ־4,000 שקלים. חברת תדיראן השיקה מזגן בטכנולוגיית IoT, עם רכיב תקשורת בתוך המזגן המחבר אותו לענן באמצעות Wi-Fi ומאפשר לשלוט בו בסמארטפון מכל מקום ובכל זמן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר