על פי תחזית רשות שדות התעופה (רש"ת), בשנת 2018 צפויים לעבור בנתב"ג יותר מ-23 מיליון נוסעים, ותוך חמש השנים הקרובות היא צפויה להגיע ל-30 מיליון נוסעים בשנה.
לדברי שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, מאז הונהגה מדיניות השמיים הפתוחים, זינק מספר הנוסעים שעברו בנמלי התעופה בישראל ב-50 אחוזים, מ-13 מיליון נוסעים בשנת 2013 ל-20 מיליון נוסעים בסוף שנת 2017. מספר חברות התעופה הפועלות בנתב"ג גדל ב-30 אחוזים, כש-140 חברות תעופה פועלות בנתב"ג.
הגידול בתנועת הנוסעים בנתב"ג יחייב השקעה של כחמישה מיליארד שקלים נוספים מתקציב רשות שדות התעופה. פוטנציאל הגידול בתנועת הנוסעים בנתב"ג מחייב את התאמת התשתיות לנוסעים כדי לתת מענה לביקושי הנוסעים, חברות התעופה, ולתחזית הגידול. לפי התוכנית, יורחב הבניין הקרקעי בטרמינל 3 וייתוספו לו 86 דלפקי צ'ק אין לרישום היוצאים לחו"ל והוספת עמדות תהליכים עצמיים לנוסעים לביצוע הצ'ק אין ואמצעי מיכון עצמי.
באזור הבידוק הביטחוני לכבודת היד יורחב יתוספו 6 מכונות בידוק תוך הכנסת שיפורים טכנולוגיים וביומטריים, הוספת מכונות בידוק בטחוני של HBS , והוספת "גייט פאס" למעבר עצמי . בתחילת 2018 יוספו לטרמינל 3 עוד 8 שרוולי יציאה למטוס ושני שערי יציאה באוטובוסים למטוסים ויורחבו רחבות החנייה למטוסים.
עד אפריל 2019 תוכפל קיבולת טרמינל 1 מ-1.4 מיליון לכ-3 מיליון נוסעים יוצאים בשנה. זאת באמצעות הוספת דלפקי רישום לטיסה, הרחבת בידוק כבודת היד, הוספת עמדות בקורת גבולות, שערי יציאה לאוטובוסים, מכונות בידוק טכנולוגיות ומסועי כבודה.
הגידול בהיצע ומגוון חברות התעופה הפועלות כיום בישראל גבוה ב-50% לעומת ההיצע טרם חתימת הסכם השמיים הפתוחים בחמש השנים האחרונות. השפעת ההסכם הכניסה את נתב"ג ל-3% משדות התעופה בעולם המובילים קטגוריית שדות תעופה בינלאומיים בגודל בינוני. במענה לגידול בתנועת הנוסעים נפתח טרמינל 1 לטיסות "לואוקוסט" בהליך מלא וממנו יוצאות כיום 270 טיסות בינלאומיות בשבוע. ישראל רושמת גידול ממוצע של 8.5% בתנועת הנוסעים בשנים 2012-2016 לעומת הגידול הגלובלי בתעופה בשיעור של כ-6%.
הגידול בתנועת הנוסעים יחייב השקעה של כחמישה מיליארד שקלים // יוסי זליגר
ענף הלואו קוסט גדל ב-25%
ענף טיסות הלואו קוסט בנתב"ג גדל ב-25% והגיע ליותר מ-1.5 מיליון נוסעים, שהם 15 אחוזים מכלל תנועת הנוסעים היוצאים בטיסות הבינלאומיות.
חברות התעופה המובילות את תנועת הנוסעים בנתב"ג בשנת 2017 הן חברת אל על עם נפח פעילות של 28 אחוזים, ואחריה טורקיש עם 5 אחוזים מהפעילות בנמל. החברה השלישית בגודלה היא אירופלוט הרוסית עם נפח פעילות של 4 אחוזים. ישראייר רביעית עם 3.5 אחוזים ואחריה חברות הלואו קוסט: וויז אייר, איזיג'ט וחברת ארקיע הישראלית עם נפח פעילות של יותר מ-3 אחוזים לכל אחת.
ומה היעדים המובילים?
היעדים המובילים בשנת 2017 היו איסטנבול (יעד מעבר), פריז, מוסקבה (יעד מעבר שני בהיקפו) ניו-יורק, לונדון, רומא וקייב. על פי התוכנית, רשות שדות התעופה תבצע התאמות בתשתיות שדה התעופה בנתב"ג לטווח המיידי ולתקופת הביניים, וזאת עד להשלמת פרויקטים שיתנו מענה לצרכים העתידיים.
השר כץ ציין, כי מהפכת השמיים הפתוחים הביאה להוזלה של מחירי הטיסות לצרכן והצליחה מעל לכל התחזיות. "אנו מחויבים להאצת הפיתוח של נתב"ג במטרה לתת מענה לצרכי התשתית המידיים ולתנועת הנוסעים הגוברת", אמר השר כץ, והוסיף, כי "הסכם השמיים הפתוחים הכניס את נתב"ג לרשימת שדות התעופה המובילים בעולם בקטגוריית שדות תעופה בינלאומיים בגודל בינוני".