מוקד תמיכה טלפוני, שנועד לתמוך בטיפול לקשישים שחולים בכמה מחלות כרוניות, הצליח להפחית באופן מובהק את האשפוזים שלהם בבתי חולים, בהשוואה לחולים כרוניים שלא קיבלו ליווי טלפוני שכזה. כמו כן, הם הקפידו יותר על נטילת תרופות. כך עולה ממחקר שערכו בקופת חולים מכבי.
לפני חמש שנים וחצי הקימו במכבי מוקד אחיות טלפוני שנועד לתמוך בחולים כרוניים 24 שעות באמצעים טכנולוגיים שונים. החולים יכולים לנהל שיחות וידאו עם אחיות, תזונאים, רוקחים וכו', וכן יש להם מכשירי ניטור כמו מד סוכר שמשדרים ישירות למוקד. במכבי השוו את נתוניהם של 388 חולים שלוו על ידי המוקד לאלו של 6,000 מבוטחי מכבי שקיבלו טיפול רגיל על ידי המרפאה שלהם. ההשוואה נעשתה בין 2014 ל-.2015
המחקר מצא כי מספר ימי האשפוז בבית חולים בקבוצה שזכתה לסיוע של המוקד היה נמוך יותר - היו להם בממוצע 0.37 ימי אשפוז לחודש, לעומת 0.43 ימי אשפוז לקבוצת הביקורת, שלא זכתה לליווי. לא היה הבדל במספר הביקורים אצל רופאי משפחה.
מניתוח כלכלי נמצא שבסך הכל נרשמה ירידה של 15 אחוז בהוצאות החודשיות על בריאות בקבוצת המחקר לעומת עלייה של 13 אחוז בקבוצת הביקורת. המוקד מיועד לחולים מורכבים, ובהם חולי אי ספיקת לב, מחלות ריאה, חולי סוכרת, חולים עם פצעים קשי ריפוי ועוד. מדובר במוקד שמלווה כיום כ-6,000 חולים. 12 מטופלים מקבוצת המחקר (3.1 אחוז) ו-19 מקבוצת הביקורת (4.9 אחוז) נפטרו במהלך המחקר. לא מדובר בהבדל מובהק, אך לדברי עורכי המחקר "זה בהחלט מראה על כיוון חיובי". המחקר פורסם בכתב העת israel journal of" ."health policy research
אנג'לה עירוני, ראש אגף הסיעוד והמוקדים הרפואיים במכבי, שערכה את המחקר עם פרופ' אבי פורת, הסבירה כי "המחקר מראה שהמוקד הטלפוני מאפשר ניהול נכון של המחלה ומונע אשפוז ושהחולים מקפידים על נטילת התרופות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו