אחרי 5 שנות חיפושים: הצב הנשכן נתפס

צב פינוי: הצב, שהוברח כנראה מצפון אמריקה, אותר באזור קיבוץ העוגן • מחשש שיסכן את המערכת האקולוגית, הוכנס הצב הפולש לבית גידול סגור לכל חייו

הצב הנשכן // צילום: יניב לוי

למרכז הארצי להצלת צבי ים הגיע בסוף השבוע שעבר אורח חדש ולא קרוא: צב נשכן מצוי (Common snapping turtle Chelydra serpentine). הצב נתפס על ידי תושבי קיבוץ העוגן לאחר שאותר בסמוך לאזור המדגה, והועבר לידי פקח רשות הטבע והגנים.

צב זה, שתפוצתו הטבעית בצפון אמריקה, הוברח ככל הנראה לארץ ואחר כך מצא את דרכו אל בריכות הקיבוץ. תפיסתו של הצב איננה דבר של מה בכך, בגלל החשש שהכנסת מין זר למערכת האקולוגית הישראלית עלולה לגרום להפיכתו למין פולש ולגרום נזק רב. 

אין זו הפעם הראשונה שהצב הנשכן נצפה בארץ. לפני כחמש שנים התקבלה במרכז הארצי להצלת צבי־ים תמונה של הצב, שצולמה על ידי עובר אורח. התמונה נשלחה למרכז מספר ימים לאחר שצולמה. מאחר שמדובר במין שאינו מקומי עלה חשש מפני התרבותו והפיכתו למין פולש - כפי שקרה עם הצב אדום האוזן. מכיוון שהדיווח לא בוצע מיידית, לא ניתן היה לאתר את הצב. 

כשנתיים לאחר מכן התקבל דיווח נוסף שהצב נמצא ביער ממערב לקיבוץ העוגן. צוות של מרכז ההצלה הארצי לצבי ים של רשות הטבע והגנים יצא למשימת חיפוש אחר הצב הזר אך לא מצא דבר. יניב לוי, מנהל המרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים: "השארנו את הפרטים שלנו לאנשי המדגה והקיבוץ כדי שידווחו בזמן אמת ... והנה, כעת הצב נתפס לראשונה והועבר אלינו. ניתן להעריך כי זהו הפרט היחידי שהיה ושרד את החורף והקיץ הישראליים באזורים החקלאיים של הקיבוץ, דבר המעיד על כושר הישרדות רב ופוטנציאל להפוך להיות מין פולש בארצנו. נשיכת הצב היא חזקה  ומסוכנת. כמו כן, ייבוא הצב לארץ ואחזקתו אסורים בחוק".

לוי: "מאחר שלא ניתן להשיבו לאזור מחייתו הטבעי ולא לשחררו לטבע בגלל החשש שיהפוך למין פולש, יישאר הצב בשביה כל חייו. אנו מודים לאנשי העוגן על הערנות ושיתוף הפעולה וקוראים לציבור לדווח על מינים פולשים למוקד המידע של רשות הטבע והגנים - *3639".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר