הטכנאי איחר? בקרוב תהיו זכאים לפיצוי

ועדת הכלכלה אישרה בקריאה ראשונה לסגור פרצה בחוק המאפשרת לחברות להתחמק מפיצוי • "לשים סוף לכל ההתחכמויות"

צילום: Getty Images

חיכיתם שעות לטכנאי או נותן שירות שאיחר? יתכן שבקרוב תזכו לפיצוי: ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה את ההצעה של יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, לסגור פרצה בחוק הגנת הצרכן ולחייב את החברות השונות לפצות צרכנים על איחור הגעת טכנאי. מדובר גם במקרים בהם של התקנה או הסרה של מוצר או שירות, הובלה של מוצרים שנרכשו, בדיקות תקופתיות במתקני גז ביתי וכן ביקור טכנאי או נותן שירות בתקופת אחריות בתשלום. 

ח"כ כבל ציין כי הגיע הזמן שהחברות יכבדו את הזמן של הצרכן ולא ישאירו אותו להמתין שעות בבית. לדבריו, "אמנם כל נושא איחור הטכנאים כבר טופל, אלא שישנן חברות שעשו 'הבה נתחכמה' לו ופירשו את החוק באופן כזה שהוא לא חל על התקנה, הסרה או מתן שירות. מה שאנחנו מבקשים זה לשים סוף לכל ההתחכמויות האלה ולסגור את הפרצה - כך שיהיה ברור שמרגע שנחתם החוזה אז הצרכן הופך ללקוח עד לרגע ההסרה". כבל הוסיף כי העוסקים מתלוננים כל הזמן על הרגולציה, בעוד שפה לא מדובר ברגולציה, אלא בדרישה בסיסית מהם לנהוג ביושרה מול הלקוחות.

כיום חברות נדרשות לתאם ביקור טכנאי עם הצרכן בטווח זמן של שעתיים, ובמקרים בהם הטכנאי מאחר בשעתיים נוספות או יותר זכאי הצרכן לפיצוי של 300 עד 600 שקלים. אולם, חברות רבות מסרבות לפצות צרכנים שהטכנאי שנשלח אליהם לביצוע התקנה או הסרה של שירות או מוצר אחר, בטענה שאותם צרכנים אינם לקוחות החברה ולכן החוק אינו חל עליהם. 

ההצעה אושרה למרות התנגדות עזה של נציגי ענף האלקטרוניקה, ההובלה וההפצה באיגוד לשכות המסחר. אבי אייל, מנכ"ל חברת ההפצה "לוגיסטים", המפיצה לצרכנים מוצרי חשמל כמו מקררים, מכונות כביסה, טלוויזיות ועוד, אמר כי "החוק לא יכול לחול על הובלה במשאיות. אין טכנולוגיה שיכולה לתכנן איחור של עד שעתיים. יש המון משתנים בדרך. האפשרות היחידה היא להוריד את כמות המוצרים במשאית ואז זה יעלה יותר".

מנכ"ל המועצה לצרכנות, ג'וש גולדשמיט, אמר כי יש אלפי צרכנים שהסרט "שכחו אותי בבית" בכלל לא מצחיק אותם, כי זה מה שהם מרגישים כשהם מחכים שעות לטכנאי בבית. הוא הוסיף כי הבעיה קיימת גם בענף הגז ואמר כי למועצה מגיעים מדי שנה למעלה מ-40 אלף תלונות בנושא. 

כאמור, ההצעה אושרה לקריאה ראשונה בועדת הכלכלה ובסיכום הישיבה הודיע היו"ר כבל כי בעת הכנתה לקריאה השנייה והשלישית תבחן הוועדה את הזמן שיינתן לעוסקים לצורך היערכות. עוד תבחן הוועדה אפשרות להחיל את ההצעה גם על נותני שירותים מטעם חברות ביטוח, שמגיעים לטפל בתיקונים שונים בביתו של הצרכן וכן על נותני שירותים מתמשכים כמו שירותי תחזוקה של ברי מים. עם זאת, הבהיר כבל, כי אין כוונה להחיל את ההצעה על משלוחי מזון, כדוגמת משלוחי פיצה או אוכל מוכן אחר ממסעדות, או משלוחי מזון מהסופרמרקטים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר