בים מאיתנו אוהבים להתהדר בסמלי סטטוס יוקרתיים כמו שעוני יד, בגדים, תיקים ונעליים ממותגים. על הפריטים היוקרתיים הללו, שמגיעים מבתי האופנה והעיצוב המובילים בעולם, נשלם הרבה כסף. כמה הרבה? תיק מעצבים יוקרתי דוגמת ברברי, לואי ויטון ודיור יתחיל מ־2,200 שקלים ויטפס אי שם לפסגת 25 אלף שקלים ויותר לתיק הרמס במהדורה מיוחדת.
אם תרצו להתאבזר בשעון יד נוטף יוקרה, תיאלצו להיפרד מסכום התחלתי של כ־5,000 שקלים, אבל מביני עניין מספרים שהוציאו גם קרוב ל־25 אלף שקלים והרבה מעבר לכך על שעוני יד של רולקס, קרטייה וברייטלינג.
כדי לספק את רצונם של רבים המבקשים להתחדש בפריט ממותג מוצעים חיקויים, שהקונה לא תמיד מודע לכך שמדובר בזיוף או בחיקוי.
"צריך להבדיל בין חיקוי לזיוף", אומר עו"ד טוני גרינמן, המתמחה בדיני קניין רוחני וסימנים מסחריים, "אם מישהו מעצב את המוצר שלו על פי עיצוב של יצרן אחר, זה חיקוי. במקרים אלה השאלה היא אם החיקוי עולה לכדי העתקה אסורה של זכותו של היצרן בעיצוב על פי דיני העיצובים או זכויות היוצרים. אם מישהו מטביע לוגו, שם יצרן או סמל אחר, שהוא סימן מסחרי של מותג על בגדים, תיקים, נעליים או כל פריט אחר, מדובר בזיוף. כוונתו של הזייפן להטעות את הציבור כדי שיחשוב שהמוצר שלו הוא מוצר של יצרן אחר, ובכך לגזול ממנו את המוניטין. כוונתו של החקיין היא ליהנות מהעמל הרוחני של המעצב של המוצר המקורי".
תעשיית הזיופים והחיקויים בעולם מגלגלת מיליארדים. את הזיופים יוצרים כדי להרוויח על חשבונו של בעל הזכויות במוצר המקורי ולכן ככל שהמותג נחשב יותר, כך הזיוף שלו הופך פופולרי יותר.
קל למכור חיקויים
מאחורי %99 מהמוצרים שזוכים לרפליקה שאינה מקורית ואינה חוקית, עומדים שמות של מותגים בינלאומיים. על פי רוב, ידאגו הזייפנים להציע חיקויים של מוצרים אהובים, מוכרים ומפורסמים שאותם יהיה קל להפיץ ולמכור. בין הפריטים הפופולריים שזוכים לשלל זיופים וחיקויים נמצא תיקים של מותגי על דוגמת ברברי, לואי ויטון, דיור ושאנל, משקפי שמש של ארמני ודיור, שעוני יד של מייקל קורס, קרטייה ורולקס וחולצות וסריגים של לקוסט וראלף לורן.
"החוק נותן זכויות בלעדיות לבעל סימן מסחרי. החברות המובילות רושמות את הסימן המסחרי כסימן מסחר רשום והשימוש בו ללא רשות מבעל הסימן הוא הפרה", אומר עו"ד גרינמן. "במקרים של הפרה יכול בעל הסימן לתבוע פיצויים ולהוציא צווי מניעה כנגד המשך שיווק המוצר. הוא יכול גם לבקש מהמכס לתפוס את המוצרים המזויפים".
סריג ראלף לורן. מחיר: 679 ש' // להשיג בחנות המותג
חולצת פולו לקוסט. המחיר: 745 ש' // להשיג בחנות המותג בקניון TLV
תיק ברברי. לפקטורי 54 // מחיר: 2,290 ש' להשיג בחנות המותג
שעון יד קרטייה לרשת פדני המחיר: 24,680 ש'
לדבריו, מלבד תביעה אזרחית מדובר בעבירה פלילית והחוק מאפשר לבתי המשפט לגזור קנסות ועונשי מאסר בפועל. בישראל העונשים הם רק על מספקי הזיופים ולא על הרוכשים. "הבעיה היא החקיינים והזייפנים, שבדרך כלל מביאים את המוצרים מסין או ממדינה אחרת במזרח ולא מי שקונה אותם, ולכן לא ינקטו בארץ צעדים כלפי מי שבוחר לרכוש מוצר מזויף אלא כלפי המוכר".
עו"ד גרינמן מדגיש כי "יש מקרים שבהם הזייפן מנסה להיות 'מתוחכם' ומשנה קצת את הלוגו או את השם. אולם כל עוד הדמיון בין הסימנים יוצר הטעיה בקרב צרכנים, המעשה עדיין נחשב הפרה. סימנים 'מפורסמים' זוכים להגנה חזקה במיוחד, וככל שהסימן מפורסם, חזק או מקורי, כך כל דמיון כלשהו עלול להיחשב הפרה.
"במשטרת ישראל מודעים למגפת המכירה והייצור של זיופי מותגים. עבירת קניין רוחני כוללת בעיקרה הפרת זכויות יוצרים ושימוש שלא כדין בסימני מסחר וסחורות והיא חלה על כל ענפי המסחר למיניהם. מלאכת האכיפה בתחום הקניין הרוחני מבוצעת על ידי יחידות ההונאה המחוזיות ומחלק הקניין הארצי ביחידה למאבק בפשיעה כלכלית.
"משטרת ישראל פועלת לאורך כל השנה לאכיפה בתחום ומבצעת בקרות יזומות במטרה לאתר מקומות המוכרים זיופי מותגים וכן פשיטות שמקורן תלונות שהתקבלו, זאת בשיתוף פעולה הדוק עם רשויות אכיפה שונות. משטרת ישראל תמשיך ותשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה כדי להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם החשודים".
הבדלים באיכות
ברשות המכס והמסים מעדכנים כי המכס פועל בנושא קניין רוחני בשני מישורים. ברשות מסבירים כי "אם מתקבלת פנייה של בעל זכויות או סימני מסחר לגבי משלוח שמפר את זכותו, אז המכס פועל לאיתור המשלוחים ומעכבו כדי שבעל הזכות יגיש תלונה בבית המשפט.
"נציין כי המכס אינו צד בעניין אלא מסייע לבעל הזכות עד שייגש לבית המשפט. כמו כן, מבצע המכס פעילות יזומה בנושא באמצעות מערכת סיכונים ומידע מודיעיני".
לדבריהם, כ־%95 מהתפיסות של המכס בתחום הן כתוצאה מפעילות זו ומקורן של רוב התפיסות בסין, במזרח אירופה ובמזרח הרחוק.
בדומה לגורמי האכיפה גם המותגים הגדולים לא מוותרים ונלחמים בתופעה. ברשת פקטורי 54, שמציעה קולקציות ופריטים של מותגי על מקוריים דוגמת מיסוני, ברברי, קלווין קליין ומייקל קורס, מעדכנים כי למותגי העל ולבתי האופנה היוקרתיים יש נציגים בארץ שמטפלים בכל תופעה שכזו.
"זיוף פריטים הוא עבירה פלילית", אומר איתמר ריין, סמנכ"ל סחר בפקטורי 54, "קנייה של מוצר מזויף היא בעצם סיוע לעבירה על החוק, דריסה של זכויות יוצרים וביטול של ההגנה שאותן מקבלים המעצבים על השם שלהם ועל עיצוביהם".
לעיתים נמכרים ומשווקים זיופים כמוצר מקורי והצרכן כלל אינו מודע לכך. "במקרה של פריט מזויף ההבדלים באיכויות יהיו גדולים ביותר - בעיקר במותגי יוקרה", מציין ריין, "סוגי הבדים והעורות, התפירה והגימורים יהיו שונים ואיכותיים יותר כשמדובר בפריט מקורי".
הדרך היחידה והנכונה להבטיח שנרכוש מוצר מקורי היא לקנות רק במקומות מוכרים, מהימנים ומורשים.
ברשת פדני, המציעה שעוני יוקרה דוגמת שאנל, קרטייה וברייטלינג, מסכימים עם העצה וממליצים במקרה של רכישת שעון לקנות אך ורק מהיבואן הרשמי או בחנות מטעמו כדי להימנע מרכישת שעון מזויף.
"ודאו שאתם מקבלים מסמכים מקוריים של השעון", אומר אלון תורג'מן, מנכ"ל פדני, שמדגיש כי "כמו כן, במרבית שעוני היוקרה יש מספר אישי החרוט על גב השעון ומספר זה צריך להיות תואם לתעודה. חשוב להימנע מלהתפתות ולרכוש שעון אצל סוחרים ומחנויות לא מורשות".
חפשו "Replica"
רבים מאיתנו רוצים להציג סגנון חיים יוקרתי במיוחד. הפייסבוק והאינסטגרם חיזקו בשנים האחרונות את הרצון הזה כשתמונות עם שלל פריטים נחשבים מוצגות לראווה. צרכנים שידם אינה משגת פריטים יוקרתיים קונים ביודעין מוצר מזויף במחיר מופחת.
"צרכנים כאלה אינם נופלים קורבן להטעיה. הם מעוניינים רק ברושם החיצוני שהמוצר עושה ומוכנים להתפשר על האיכות", מבהיר עו"ד גרינמן, "מבחינת המשפט, הזיוף עדיין גורם חבלה כי הוא פוגע בערכו של הסימן משתי סיבות.
"הראשונה: יכולים לטעות לחשוב שהחיקוי הוא מוצר אמיתי ולייחס את האיכות הירודה שלו למותג המקורי. השנייה: המותג הופך פחות אקסקלוסיבי כשהוא נמצא בכל מקום".
רגע לפני שאתם מצטיידים בסמלי סטטוס נחשבים כדאי לוודא שאתם קונים את המותג המקורי. הנה כמה טיפים שיסייעו לכם במשימה.
מחירי תיקים של בתי האופנה, ובהם לואי ויטון, הרמס, דיור ושאנל, מגיעים לאלפי שקלים. ברגע שהמחיר המוצע הוא נמוך מדי, כנראה מציעים לכם חיקוי. היזהרו מאתרי אינטרנט המציעים מותגים במחירי רצפה - מדובר בזיופים שלעיתים מוצעים באתרי יד שנייה.
כמו כן, הקפידו לחפש, וחפשו היטב, את המילה Replica, שמשמעותה המילולית היא העתק מדויק אבל משמעותה האמיתית בשוק היא למעשה חיקוי.
אם המילה הזאת מופיעה, מדובר בוודאות בחיקוי. תעודות הניתנות, תוויות יצרן ומקום הייצור המוטבע על הפריט לא תמיד מבטיחים שמדובר במוצר המקורי - הזייפנים דואגים לזייף גם אותם. כמו כן, בדקו את איכות המוצר - סוג הבד, התפירה, הרוכסנים, הכפתורים והגימור שבמוצר מקורי יהיו איכותיים וטובים. כדי להיות בטוחים שאתם קונים את המוצר המקורי, רכשו אותו בחנויות המותג או בחנויות מורשות. באתרי האינטרנט של המותגים השונים תמצאו רשימה של החנויות המורשות. ברבים מאתרי האינטרנט של המותגים הללו יש חנויות אונליין ושם תוכלו להצטייד במוצר מקורי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו