הרכבת כמעט פה: עולים לירושלים בזמן שיא

הגשרים עומדים, המנהרות כרויות וכמעט כל הפסים הונחו • חלום הנסיעה בין תל אביב לירושלים ב־28 דקות, שיחסוך שעות של פקקים ויקטין את זיהום האוויר, צפוי להתגשם כבר בפסח בדמות הרכבת המהירה • צפו בהצצה לקו החדש ולתחנת הענק בירושלים

קטר של רכבת ישראל // צילום: יוסי זליגר // קטר של רכבת ישראל // צילום: יוסי זליגר

כמעט בכל יום משתרך טור ארוך של אוטובוסים ומכוניות פרטיות בין ירושלים לתל אביב. עשרות אלפי נהגים, רובם לבדם ברכב, מזדחלים בשיירות ותקועים בפקקים בין עיר הבירה למישור החוף. המחזה הזה, שעלותו למשק היא מיליארדי שקלים בשנה, אמור להסתיים בקרוב.  

צילום: פז בר

בעוד ארבעה חודשים, מבטיחים לנו, תנוע בין שתי הערים רכבת שתדהר במהירות 160 קמ"ש, תצא מתחנת ההגנה בתל אביב, תעצור בנתב"ג ותמשיך לתחנה ע"ש יצחק נבון למרגלות בנייני האומה בירושלים. 28 דקות נסיעה - ואתם שם. שר התחבורה ישראל כץ מבטיח שהרכבת תתחיל לפעול בפסח, וגם בה תופעל נוסחת הקסם לשיווק הקו, כמו בשני הקווים החדשים שנחנכו באחרונה: בשלושת החודשים הראשונים הנסיעה בקו תהיה ללא תשלום. "היוזמה של השר עם נסיעות החינם הוכיחה את עצמה", אומרים במשרד התחבורה, "אנשים התרגלו לקווים החדשים, המשיכו לנסוע ברכבת, וגם כאן יקרה אותו דבר".

העלות: 7 מיליארד ש'

היקף הפרויקט, שעלותו לא פחות משבעה מיליארד שקלים, הוא עצום וכולל את הקמת הגשר הגבוה ביותר בישראל (כ־100 מטרים), המתנשא מעל עמק הארזים בכניסה לירושלים. אורך המסילה הכפולה הוא 56 ק"מ, ובמסלול הרכבת מנהרות באורך כולל של כ־22 ק"מ וכן גשרים באורך כולל של שבעה ק"מ. לאורך כל המנהרות, שהארוכה שבהן נמתחת לאורך 11.5 ק"מ, יהיה קשר סלולרי רציף של כל המפעילים וגם WiFi חינם, הן ברכבת עצמה והן בתחנות. הרכבת תבצע כארבע מיליון נסיעות בשנה וההשקעה אמורה להוכיח את עצמה בחיסכון העצום בשעות עבודה מבוזבזות בדרכים ובהקטנת העומס בדרך לירושלים. 

בשלב הבא יושלם פרויקט "קשת מודיעין", שיחבר את התחנות בעיר מודיעין לקו המהיר לירושלים. לדברי השר כץ, "הפרויקט יחזק את התשתית התחבורתית והתעשייתית של ירושלים וישדרג בצורה משמעותית את הנגישות אל הבירה וממנה".

עבודות המנהור והנחת פסי הרכבת // צילום: אורן בן חקון
עבודות המנהור והנחת פסי הרכבת // צילום: אורן בן חקון

עבודות המנהור והנחת פסי הרכבת // צילום: אורן בן חקון

את הרכבת לירושלים בונה צוות בינלאומי, בניצוח רכבת ישראל. נשמעות כאן בליל של שפות: ספרדית מנהג הקטר, רוסית מהאחראי לבטיחות, ערבית ממתקיני הפסים, וגם עברית, כמובן. כולם במאמץ לסיים את העבודות מהר ככל האפשר. 

הגשרים עומדים, המנהרות כרויות, כמעט כל הפסים הונחו וכעת נותר רק ה"פיניש". גולת הכותרת היא התחנה בירושלים, המשתרעת על שטח של 70 אלף מ"ר של רציפים, שטחי שירות ופירי אוורור. מערך הבטיחות של התחנה תוכנן על פי אמות המידה הבינלאומיות המחמירות ביותר, והוא נותן מענה לכ־4,000 נוסעים בעת ובעונה אחת. המתחם העליון בתחנה מחופה בזכוכית, עם 40 עמודי פלדה בגובה 13 מטרים שמעליהם צוהר ענק בקוטר 21 מטרים. המבנה התחתון של התחנה מורכב ממנהרות ומפירים, וכולל ארבעה רציפים באורך 300 מטרים כל אחד. בשעת חירום ישמש מבנה התחנה קלט אטומי. רציף הרכבת נמצא בעומק של 80 מטרים מתחת לפני הקרקע, מרחק ש־3 מעליות בקיבולת של 35 נוסעים כל אחת גומאות בתוך כמה שניות.

רכבת בכל 20 דקות 

ירדנו במעלית אל המפלס התחתון, שם מחברים השבוע את הפסים האחרונים. המבנה מרשים. במפלס ארבעה רציפים באורך 350 מטרים כל אחד, שנועדו לאכלס רכבות חשמליות באורך 300 מטרים כל אחת, העתידות לצאת מדי 20 דקות. התחנה, הנמצאת בין בנייני האומה לתחנה המרכזית, היא חלק מהמרכז התחבורתי הגדול בישראל, שיכלול שתי תחנות של הרכבת קלה, תחנות מוניות וחניון חנה וסע המכיל יותר מ־1,200 מקומות חנייה. כבר עכשיו החלו לתכנן הארכה של הקו עד הכותל, עם תחנה נוספת במרכז ירושלים.

הרכבת המהירה היא גם הזדמנות לחשוף רכב ישראלי כחול־לבן שמיוצר בפרדס חנה. ה"זיבר" (Zibar), שמחירו כחצי מיליון שקלים, ישמש לחילוץ מהמנהרות ויהיה זמין לכל צרה. את הרכב פיתח וממשיך לפתח עידו כהן, דמות מוכרת בתחום רכבי השטח בארץ ונהג מרוצים ומתחרה פעיל בארץ ובעולם, שגייס לפרויקט את כל בני המשפחה וייצר כ־120 מכוניות כאלו הנמצאות בשימוש של כוחות ביטחון בכמה מדינות. ה"זיבר" של רכבת ישראל יהיה הראשון שייסע בארץ.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר