בשנים האחרונות אנחנו שומעים על נזקי האולימפיאדה בערים שאירחו את אירוע הספורט הגדול בתבל. "פילים לבנים" ענקיים שאין בהם שימוש נותרים במרכזי הערים, שדות תעופה עצומים נשארים שוממים אחרי עזיבת הספורטאים והמבקרים, עיירות רפאים נטושות והתערבות בוטה בתוואי העירוני הקיים.
לא בכדי ראשי הערים הגדולות בעולם אינם מעוניינים לארח אירוע שכזה. למעשה, חברי הוועד האולימפי נאלצו לראשונה ללחוץ על ראשי הערים של פריז ולוס אנג'לס לארח את המשחקים.
התושבים בשווייץ ובצרפת יצאו לרחובות בהפגנות ענק כדי לא לאפשר את אירוח האירוע בעריהן מפאת ההרס. התושבים גם מפקפקים ביכולתן של הרשויות לאבטח מגה־אירוע שכזה, בגלל איומי ארגון דאע"ש לחבל באירוע.
מעל כל זה מרחף הרצון לתיקון העוול ההיסטורי שנעשה ליוון ב־1894 על ידי הברון פייר דה קוברטן, אשר בפעולת מחטף הסיר את המותג האולימפי מידי היוונים, על אף התנגדותו הנחרצת של מלך יוון, וניכס אותו לשווייץ (הוועד האולימפי העולמי יושב בלוזאן). יוון אמנם אירחה את המשחקים הראשונים בעת החדשה, אבל נדחקה לפינה בעוד כל העולם חוגג ובעיקר השוויצרים מרוויחים מפעולתו ההיסטורית של קוברטן.
מיותר לציין את מצבה הכלכלי הרעוע של יוון כיום. המחשבה על העוול שנעשה לה בעניין האולימפיאדה מדירה שינה מעיניהם של האדריכל ישראל גודוביץ' ושותפו לקמפיין הנוכחי, המומחה לניו־מדיה ומרצה במרכז הבינתחומי בהרצליה, שלום עמירה. אף שהיוזמה נראית רומנטית ונאיבית, השניים פועלים בשיתוף עם גורמים יווניים כדי לקדם את הרעיון החברתי החדש.
לפי הרעיון, הכפר האולימפי וכל המתקנים, שייבנו לא הרחק מהעיר ההיסטורית אולימפיה, ישמשו בכל 4 שנים את הספורטאים וכן יארחו ספורטאים בתקופה שבין המשחקים, בלי שיידרשו מדי 4 שנים מיליארדי דולרים לבנייה מחודשת של תשתיות לא נחוצות בערים השונות ובלי שיתעורר כאוס ביטחוני.
בימים אלה השיקו השניים קמפיין עתירה בנושא באתר Change.org. הקמפיין, העונה לשם "?Who owns the Olympic brand", מעלה את השאלה למי שייך המותג האולימפי. "מבחינתנו מדובר בשאלה רטורית", אומרים השניים, "ברור לנו שהמותג שייך חד־משמעית ליוון".
נוסף על כך, גודוביץ' ועמירה מצוידים בחוות דעת משפטית בינלאומית התומכת בדבריהם. גודוביץ', שהיה מהמתכננים של מתקני המשחקים בטוקיו 1964, אמר אתמול: "האולימפיאדה החברתית החדשה ביוון תכיל את כל ערכי האולימפיאדה העתיקה המקורית ותעסוק בקשר שבין הגוף והנפש. האירוע יכיל אורחים רבים מכל רחבי העולם, אשר ישתכנו גם בחדרי אירוח וגם באתר קמפינג מצויד. האירוע כולו יהיה ללא עלות עבור הצופים. אנחנו מתרגשים להשיק את הקמפיין וקוראים לציבור לתמוך במהלך הדרמטי הזה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו