מדענים: "מסע קדימה בזמן - כבר אפשרי"

עבור אדם שיטוס קרוב למהירות האור או שישהה ליד חור שחור, הזמן יעבור באיטיuת ולמעשה - הוא ייסע בזמן לעתיד • מסע אחורה בזמן עדיין לא הוכח כאפשרי לפי המדע המוכר לנו

מסע בזמן (אילוסטרציה) // צילום: Gettty

מסע בזמן, מוטיב חוזר בסרטים ובספרים רבים, תמיד הלהיב אותנו. ברוב המקרים, כמו בסרט 'בחזרה לעתיד ', מדובר על מסע לעבר והשפעה של המעשים שלנו שם על ההווה. זה עדיין מדע בדיוני. אולם אפשרות נוספות שמסתבר כי היא אפשרית מבחינה מדעית, היא מסע אל העתיד. 

פרופסור בריאן גרין, פיזיקאי ומתמטיקאי מאוניברסיטת קולומביה שייסד את פסטיבל המדע העולמי, מסביר כי "קריטי להבין שיש שני סוגים של מסע בזמן, והם שונים בתכלית אחד מהשני. מה שמעניין זו העובדה שמסע קדימה בזמן כבר אפשרי: אלברט איינשטיין כבר הסביר לנו לפני מאה שנים כיצד אפשר לעשות את זה. הוא הראה כי עבור אדם שייסע במהירות הקרובה למהירות האור הזמן יעבור במהלך הטיסה שלו איטי משמעותית מהזמן שיעבור בחוץ. לכן, במציאות כזו כשאותו אדם יסיים את הטיסה ויחזור לכדור הארץ  - הוא יגיע אל העתיד. כלומר, הזמן שיעבור בחוץ יהיה הרבה יותר מהיר מהזמן שהוא יעבור במסע, והוא תהיה בעתיד הרחוק".

חור שחור (אילוסטרציה) // צילום: Getty

 

"באופן דומה אם אדם ימקם את עצמך ליד חור שחור או כוכב נויטרונים, הזמן שלו יחלוף באיטיות רבה. אם האדם יצא מהנקודה הזו ויחזור חזרה לכדור הארץ, הוא יהיה עמוק בעתיד. האמת המדעית הפשוטה הזו מוסכמת על כל עולם הפיזיקה ורובנו שמענו עליה מתי שהוא. אלא שאנשים לא מבינים עדיין שבעצם מדובר על מסע בזמן".

מסע אל העבר לא הוכח מדעית כאפשרי

בניגוד למסע אל העתיד עליו יש הסכמה מקיר לקיר בעולם הפיזיקלי, בכל הנוגע למסע אל העבר הדעות חלוקות סביב השאלה: האם הדבר אפשרי. מעניין לציין שאלברט איינשטיין הראה בשנת 1935 כיוון לדרך שיכולה, תיאורטית, לאפשר מסע כזה. הכל מצטמצם אל המושג המעורפל והלא מובן: חורי תולעת. המושג חור תולעת מבחינה מדעית מדבר על מסדרון בתוך החלל, בתוך המרחב עצמו, שמחבר בין שתי נקודות שלולא החור היה צריך זמן רב מאד כדי להגיע אליהם. במציאות כזו תיתכן אפשרות של חזרה בזמן, אם בנקודות היציאה מהחור הזמן נע לאט יותר מאשר בצד השני. כך למשל, ידוע כי חור שחור מאט את קצב הזמן. תיאורטית, אם קצב הזמן עצמו בצד אחד של החור השחור יקדים את קצב הזמן בצדו השני ואדםבחור השחור הזה, הוא למעשה ייסע אחורה בזמן. 

עם זאת, מעבר לעובדה כי לא הוכח שניתן בכלל לעבוד מצד אחד לצד שני של חור שחור, גם מושג חורי התולעת עצמו עדיין לא הוכח מבחינה מדעית, והוא שנוי במחלוקת. אם יתברר בעתיד שחורי תולעת קיימים, יתעוררו פרדוקסים רבים שאין לנו עליהם תשובה כיום. כך למשל, לפי פרדוקס הסבא, מה יקרה אם אדם הנוסע לאחור בזמן הורג את סבו קודם שיפגוש את רעייתו, סבתו של הנוסע. כתוצאה מכך הוא לא אמור להיוולד, משמע הסבא לא יכול להירצח, שכן אין בעצם מי שיחזור בזמן ויעשה זאת.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר