בקרוב זה קורה: מטוסים חשמליים

התלות בדלקים אמורה להיעלם, הסוללות אמורות להחליף את הדלק היקר ואנחנו אמורים לשלם על הטיסות שלנו הרבה פחות

המטוס העתידי של איזיג'ט // צילום: יח"צ // המטוס העתידי של איזיג'ט // צילום: יח"צ ,
המטוס העתידי של איזיג'ט // צילום: יח"צ // המטוס העתידי של איזיג'ט // צילום: יח"צ

המטוסים הקיימים היום עובדים על דלק, אמנם לא מדובר בדיוק באותו סוג של דלק שבאמצעותו המכוניות שלכם נוסעות, אך התלות במצרך היקר הופכת את הטיסות לקצת יותר יקרות והרבה פחות ידידותיות לסביבה.

חברות תעופה וטכנולוגיה רבות עובדות בשנים האחרונות על הפיתוח שאמור לשים סוף למטוסים הפועלים בשיטה הישנה. איך זה אמור לקרות? באמצעות חשמל. המטוסים שנמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים אמורים לצרוך אנרגיה פי 40 פחות מהשימוש בדלק גם אם מדובר בסוללות המתקדמות ביותר, הסוללות כבר קיימות וכך גם המטוסים, אז למה הם עדיין לא בשימוש? הסיבה לכך היא שהסוללות שאמורות לספק את הכוח למטוסים כבדות מדי ועשויות לפגוע בביצועים של המטוסים.

אז נכון, המטוסים החשמליים עדיין לא ממריאים אך חברות התעופה הגדולות בעולם במירוץ אחר המטוס הראשון שיטיס אתכם למרחקים ארוכים באמצעות הטכנולוגיה שעד לפני כמה שנים הייתה נראית בדיונית.

חברת איירבס, יצרנית המטוסים האירופאית שאחראית גם על המטוס הגדול בעולם, האיירבס A380 עובדת במרץ על פיתוח מטוס הנוסעים החשמלי הראשון בעולם. החברה עובדת בשיתוף עם ענקית האלקטרוניקה "סימנס" על המיזם. גלן לווילין, ראש ענף הפיתוח הטכנולוגיה באיירבס התייחס לפיתוח ואמר כי, "הבנו שהתכניות הקודמות שלנו לא היו שאפתניות מספיק, אנו עובדים כעת על פיתוחים מתקדמים מאוד וביניהם מטוסים עירוניים שישנו את פני התחבורה העירונית בערים הגדולות ברחבי העולם".

יצרנית המטוסים האמריקנית, בואינג עובדת בשיתוף עם כמה חברות נוספות על פיתוח של מטוס נוסעים גדול שאמור לשנות גם הוא את פני עולם התעופה. מטוס חשמלי שקט, שיאפשר טיסה שלא בהכרח תמריא ותנחת בשדות תעופה, המטוסים יוכלו להגיע גם לאזורים אחרים וקרובים יותר למרכזי הערים בזכות יכולות מתקדמות. מדובר במטוסים חסכוניים וידידותיים לסביבה. בשלב הראשון המטוסים יוכלו להכיל עד 12 איש למרחקים של קצת יותר מ-1,000 קילומטרים.

ה"זונום אירו" של חברת בואינג // צילום: Zunum Aero

אחת מהחברות הבולטות שעובדות על פיתוח התעופה היא נאס"א, שעובדת על המיזם התעופתי שלה בצורה שונה מכל שאר חברות התעופה. מדובר במטוס קטן יחסית בעל צורה מוזרה עם כנפיים ארוכות המכילות 14 מנועים חשמליים קטנים יחסית. המטוס של נאס"א אמור לטוס במהירות גבוהה יותר מאלו שקיימים היום והחברה מבטיחה כי יהיה בשימוש כבר בתחילת השנה הבאה.

המטוס החשמלי של נאס"א // צילום: נאס"א

גם ענקית התעופה הבריטית "איזיג'ט" עובדת בשיתוף עם חברת הסטארט אפ האמריקנית "רייט אלקטריק" על המטוס החשמלי שלה. החברה, שהודיעה לפני כמה חודשים כי הפיתוח אמור להיות זמין לשימוש כבר בשנים הקרובות תציג את המטוס שאמור לטוס למרחק של כמה מאות קילומטרים בלבד ואמור לתת מענה לטיסות קצרות דוגמת לונדון – פריז או ניו יורק – בוסטון. המטוסים של חברת איזיג'ט אמורים להכיל בין 120-186 נוסעים.

אין ספק שמדובר בתחילתו של עידן חדש בעולם התעופה. המטוסים החדשים יהיו אמנם קטנים ויטוסו למרחקים קצרים בשלב הראשון, אך בהמשך יגיעו המטוסים הגדולים שיובילו אותנו למרחקים ארוכים במחירים מצחיקים, בצורה ידידותית לסביבה וללא תלות בדלקים. זוכרים את המונח "מס דלק"? אז כנראה שבשנים הקרובות הוא עומד להיעלם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר