מחר ומחרתיים תבצע תזמורת הבארוק ירושלים, בניצוחו של המנצח הבריטי אנדרו פארוט, את אחת היצירות החשובות והנודעות ביותר מתקופת הבארוק, "תפילות הערבית לבתולה המבורכת", שפרסם המלחין האיטלקי קלאודיו מונטוורדי ב־1610.
לביצוע היצירה - עניין נדיר מאוד במקומותינו - הובאו ארצה נגני סאקבוט (מאבות הטרומבון המודרני) וקוֹרנֶטוֹ (כלי נשיפה עתיק), וישתתפו בו 11 זמרים סולנים. פארוט, מהמומחים הגדולים בעולם ליצירתו של מונטוורדי, מבצע את היצירה ללא מקהלה גדולה.
"אין כל ראיה ש'תפילות ערבית' בוצעה עם מקהלה גדולה", קובע פארוט, שהוא מוזיקולוג וחוקר מוזיקה וגם מבצע, "אם תעיף מבט בעותקים הראשונים של היצירה תראה שהם קטנים מאוד וקשה להניח שכמות גדולה של זמרים קראו מתוכם. אין בהם הבחנה בין קטעי סולו לקטעי מקהלה, ושמות הכלים מוזכרים תמיד ביחיד, כך שנראה שניגן אדם אחד, ולא יותר, בכל כלי".
מה לגבי האולם? היצירה לא בוצעה בעבר בבזיליקת סן מרקו העצומה בוונציה?
"לא!", עונה פארוט בחיוך, "אין כל ראיה שהיא בוצעה בחלל גדול, ובטח שלא בסן מרקו. אדרבה, כמה מהקטעים ביצירה מיועדים לחללים קטנים. זו יצירה גדולה, אבל לא חייבים חלל ענק או מקהלת ענק כדי לבצעה. זה רק מיתוס. בעבר הניחו מוזיקאים שמוזיקה גדולה דורשת כוחות ענקיים, אבל זו הנחה מטופשת. תראה למשל את השאקון לכינור סולו של באך, מוזיקה גדולה שמיועדת לכלי אחד קטן".
מבחינת פארוט חקירה של מוזיקה וביצוע שלה הם שני תחומים ששלובים זה בזה. "אם אבין כיצד ביצעו מוזיקה בעבר, אוכל לבצע אותה כיום בצורה טובה יותר. מוזיקאים שזונחים את המחקר המוזיקולוגי עלולים להחמיץ היבטים מכריעים במוזיקה", הוא אומר.
לקהל בקונצרט תינתן הזדמנות להאזין לכלי נגינה מיוחדים במינם. "מונטוורדי עצמו היה מזהה את הכלים שבהם ננגן", אומר פארוט, "הסאקבוט מזכיר את הטרומבון המודרני אבל עדין הרבה יותר. הקורנטו 'נעלם' במאה ה־18 והיו חוקרים שסברו שהוא נעלם מאחר שהיה כלי נורא ואיום, אבל זה כלי נהדר הקרוב לקול האנושי. מרגש לשמוע כלי שאבד למשך שנים ארוכות".

המנצח אנדרו פארוט // צילום: דן פורגס
פארוט ביקר בארץ לראשונה ב־1971 וזה עשור הוא משמש מנצח כבוד של תזמורת הבארוק ירושלים.
"יש כאן נגנים וזמרים מעולים", הוא אומר, "הבעיה היא שמוזיקאים ישראלים מעולים רבים עוברים לאירופה, שבה אפשרויות הפרנסה גדולות יותר. הם היו שמחים לחזור, אבל אין למוזיקה תקציבים מספיקים בארץ".
הקונצרטים יתקיימו מחר באולם צוקר החדש בהיכל התרבות בתל אביב, ומחרתיים באולם ימק"א בירושלים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו