משהו יפה וטוב קורה במרכז התחזוקה של רכבת ישראל בבאר שבע. בתום מסלול הכשרה ייעודי החלו שבעה גברים בני 30-20, על הספקטרום האוטיסטי, לעבוד לצד עובדי הרכבת.
אחד מהשבעה הוא אור פרץ (24) משדרות, שמגדיר עצמו כ"אספרגר בתפקוד גבוה" ועובד כבודק קרונות במרכז התחזוקה, שנחשב לגדול ביותר במזרח התיכון. "העבודה מתבצעת באופן עצמאי, אף אחד לא מלווה אותי, גם לא טכנאי. אני עובר כיסא־כיסא, מדף־מדף, תקרה, הכל - ומקבל החלטות כדי שלנוסע תהיה חוויית נסיעה הכי טובה שיש", הוא אומר בגאווה, "מה שבטוח הוא שאני כשיר לעבודה הזו כמו כל עובד אחר".
לצידו עובדים גם ניר טאובר (37) מתל אביב, יוסי קייט (25) מירושלים, איגור שוורצר (31) מאשדוד וגיא עמיר (30) מתל אביב. עובד נוסף בחר להישאר בעילום שם.
"אני מרגיש פה כמו עם המשפחה שלי. מאמינים בי, אוהבים אותי", אומר גיא עמיר. לדבריו, "נלחמתי להיות עובד כמו כולם. עכשיו אני סוף־סוף באמת מרגיש כמו כולם".
שילובם של השבעה נעשה במסגרת פרויקט בשם "רואים רחוק", הפועל לשלב אנשים על הרצף האוטיסטי בצה"ל ובשוק העבודה. מנהלת התוכנית היא ליאורה סלעי, שסיפרה כי מסלול ההכשרה שנתפר עבור השבעה נמשך שלושה חודשים, ובו שולבה הלמידה המקצועית עם שעות ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת ומנחה רגשית מטעם התוכנית.
צרויה ספיר, טכנאית ברכבת ישראל ורכזת פרויקטים חברתיים, היא זו שגם הדריכה אותם בקורס. לדבריה, "תפקיד הבוגרים קריטי במערך התפעולי המורכב של הרכבת. הבוגרים מוכשרים ואמינים, ומשתלבים היטב חברתית. הם בהחלט נותנים לנו הרבה גאווה וכבוד".
שחר איילון, מנכ"ל רכבת ישראל, מסר כי בכוונתו לפתח את המיזם.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו