על פי נתונים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בתאונות מאז תחילת השנה נהרגו לא פחות מ-91 הולכי רגל (מתוך 313 הרוגים בתאונות הדרכים) וזאת לעומת 88 הולכי רגל בתקופה המקבילה אשתקד. ברחבי הארץ והעולם מציינים היום (שישי) את יום ההליכה הבינלאומי, במסגרתו יתקיימו פעילויות לעידוד ההליכה ברגל. רבות דובר על תרומתה של ההליכה ברגל לצמצום עומסי התנועה וזיהום האוויר כמו גם לשיפור בריאותו של האדם. יחד עם זאת, הליכה ברגל במדינת ישראל, לטענת עמותת "אור ירוק", "הפכה לפעולה מסוכנת שמציבה אותנו כאחת מהמדינות המסוכנות להולכי הרגל מבין המדינות המתקדמות".
דו"ח שהכינו בעמותת "אור ירוק" לרגל יום ההליכה העולמי חושף כי מתחילת השנה, כ-45% מהולכי הרגל שנהרגו נפגעו כשחצו את הכביש במעבר החצייה – המקום שאמור להיות הבטוח עבורם. בנוסף, 45% מהולכי הרגל ההרוגים הם קשישים (65+), הרוב הגדול מהחברה היהודית. כאשר בוחנים את הנתונים המרכזיים ניתן לראות כי מרבית מהפעוטות והילדים (0-14) שנהרגו כהולכי רגל הם מהחברה הערבית. עוד עולה מהנתונים כי 67% מהולכי הרגל נהרגו בתחום העירוני ומרבית הולכי הרגל נהרגו בשעות היום.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מסוכן ללכת במדינת ישראל. פעולה פשוטה כמו חציית כביש הפכה למסוכנת. אנשים מפחדים לחצות את הכביש מפחד שיפגעו ממכוניות, אופנועים ואופניים חשמליים. הפתרון הוא פשוט וזול – התקנת פס האטה לפני מעברי חציה מסוכנים. הפעולה תרסן את מהירות הנסיעה, עוצמת הפגיעה תהיה קטנה יותר וסיכויו של הולך הרגל לשרוד יעלו. האחריות היא של משרד התחבורה והרשויות המקומיות לאתר את אותם מעברי חציה מסוכנים ולשפר את התשתית בהם. אסור לחכות להרוג הבא".
סקר: כל הולך רגל שני מפחד לחצות את הכביש במעבר חציה
סקר חדש שערכה עמותת "אור ירוק חושף כי לא רק מסוכן ללכת ברגל בישראל אלא בעיקר מפחיד – אחד מכל שני נשאלים (46%) הודה כי הוא חש לא כל כך בטוח או כלל לא בטוח כשהוא חוצה כביש במעבר חציה. הסקר נועד לבחון את מידת הביטחון שחש הציבור בעת מעבר במעבר חציה בכביש, ואת שיעור האנשים שנפגעו או שמכירים אנשים שנפגעו או כמעט נפגעו בעת מעבר חציה בכביש. מהסקר עולה עוד כי 42% מהנשאלים דיווחו כי הם או מישהו שהם מכירים נפגע או כמעט נפגע כשחצה את הכביש במעבר חציה בשנה האחרונה. בפירוט: 15% דיווחו כי הם נפגעו או כמעט נפגעו כשחצו את הכביש, 20% דיווחו כי אדם שהם מכירים נפגע או כמעט נפגע כשחצה את הכביש ו-7% דיווחו כי גם הם וגם אדם שהם מכירים נפגע/ כמעט נפגע כשחצה את הכביש במעבר חציה בשנה האחרונה (סה"כ 42%).
מממצאים נוספים מהסקר עולה עוד כי ככל שעולים בקבוצת הגיל, כך תחושת הביטחון יורדת, מסורתיים יותר חוששים לחצות את הכביש מחילונים ודתיים, תחושת החשש והפחד בעת חצית כביש גדולה יותר אצל אדם שנפגע או כמעט נפגע מאשר אצל אדם שלא נפגע.
הנזק הכלכלי והפיתרון
על פי נתונים שהגיעו לידי עמותת "אור ירוק", בכל שנה מסתכם הנזק הכלכלי למדינה מתאונות דרכים שבהם מעורבים הולכי רגל ב-2.4 מיליארד שקלים, כל תאונה שבה נפגע הולך רגל עולה למדינה 277 אלף שקלים בממוצע.
והפתרון? לטענת העמותה הוא פשוט, זול ומציל חיים - פס האטה מפחית את תאונות הדרכים ב-40% באותו מקום בו הוא מותקן. ולכן, התקנת פסי האטה בסביבה גבוה של ילדים וקשישים כמו פארקים, בתי ספר, קופות חולים וכו', תרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב ותפחית את הסיכון להיפגעות ילדים וקשישים בתאונות דרכים. המחקרים מראים כי תוצאת התאונות עם כלי רכב ממונעים נקבעות בעיקר על ידי מהירות ההתנגשות, המראה כי הסיכוי לפגיעה קטלנית גדל משמעותית במהירויות של יותר מ- 30 קמ"ש .
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו