הצלחה לתלמידים ואזהרה להורים: מחרתיים ייערך מבחן לאיתור מחוננים בקרב כ־160 אלף תלמידי כיתות ב' בכל מערכת החינוך. תלמיד מחונן הוא חלום של לא מעט הורים, לכן בהודעה שפרסם משרד החינוך להורים נכתב: "חשוב לא ליצור לחץ מיותר בקרב התלמידים ולאפשר להם להתמודד עם הבחינה בנחת וברוגע".
אורכו של המבחן כשני שיעורים והוא מורכב מחלק ראשון מילולי ושאלות, וחלק שני של בעיות מילוליות בחשבון - בעיקר "בעיות מכולת" ולעיתים גם סדרות חשבוניות.
"למעשה מדובר בפעם הראשונה שבה התלמידים נתקלים במבחן אמריקני", אומרת אסנת פיינגולד, מייסדת אתר "מיחונן" שמנתח סיכויי הצלחה של תלמידים בבחינה, "יש היום בשוק הרבה מכוני הכנה, זו תעשייה שגדלה בשנים האחרונות וממשיכה לגדול. יש שטוענים שמי שמחונן לא צריך שום הכנה ויעבור את המבחן בלי שום בעיה או תרגול, ומנגד ילדים מוכשרים מאוד, גם אם הם לא מחוננים, בזכות הכנה יכולים לעבור את המבחן וליהנות מהסל התקציבי האדיר שמשרד החינוך משקיע בקידום ילדים מחוננים".
לדבריה, "התלמידים נפגשים בפעם הראשונה עם שאלון אמריקני שיכול להיות מבלבל מאוד, ואין לתלמידים כלים ואסטרטגיות להתמודד עם זה. תלמידים צעירים נוטים לסמן את התשובה הראשונה שהם מזהים כנכונה בלי לקרוא הלאה או לסמן שתי תשובות נכונות".
לטענתה, יש הבדלים בין בנים לבנות באופן שבו הם פותרים את המבחנים: "בנים מנחשים יותר ולכן מספיקים יותר שאלות ומוציאים ציון גבוה יותר. משרד החינוך מודע לזה ועושה העדפה מתקנת כדי שיהיה ייצוג שווה בתוכניות למחוננים".
3,000 מחוננים ב־5 שנים
בחודש אוגוסט האחרון פורסמו ב"ישראל היום" נתונים בלעדיים על אודות היקף התלמידים המחוננים והמצטיינים בישראל. במערכת החינוך למדו בשנת הלימודים האחרונה (תשע"ז) 15,429 תלמידים מחוננים מכיתות ג' עד יב' - גידול של 1,399 מחוננים לעומת שנת תשע"ו. בעקבות הפרסום הודיעו במשרד החינוך כי יפעלו להגדיל את מספר התלמידים המחוננים בישראל, מה שעד כה נמנע בשל בעיות תקציביות. סה"כ צפויים להתווסף כ־3,000 תלמידים מחוננים בתוך חמש שנים.
במשרד החינוך פועל האגף למחוננים ולמצטיינים בראשותו של מנחם נדלר, שמטרתו לתת מענה לצרכים המיוחדים של אוכלוסיית תלמידים זו. תלמידים מחוננים מהווים 1%-3% בממוצע מהתלמידים במערכת החינוך.
מבחני האיתור נעשים על ידי זכיינים באחריות משרד החינוך. כל תלמידי מערכת החינוך הרשמי עוברים בכיתה ב' מבחן איתור אחיד (שלב א'). לאחר מכן, כ־20%-15% מתלמידי השנתון - בעלי ההישגים הגבוהים ביותר - משתתפים בשלב ב', מבחן קבוצתי שלאחריו נקבע מי מתוכם יוגדר כמחונן או מצטיין.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו