שנת הלימודים נפתחת בשביתה במכללות הציבוריות

כ־309,530 סטודנטים יפתחו היום את שנת הלימודים • סקר: המכללות מנצחות את האוניברסיטאות בדירוג שביעות הרצון • המרכז האקדמי רופין בראש

פתיחת שנת הלימודים האקדמית במרכז האקדמי ויצו חיפה // צילום: הרצי שפירא // פתיחת שנת הלימודים האקדמית במרכז האקדמי ויצו חיפה // צילום: הרצי שפירא

חוזרים ללימודים עם שיבושים: 55 אלף סטודנטים במכללוץ הציבריות חוזרים היום ללמוד כאשר המרצים הבכירים הודיעו כי לא יפתחו את שנת הלימודים האקדמית בשל דרישות שכר. הסגל הזוטר פועל כרגיל.

צילום: Newsenders

בשבוע שעבר, הכריזו המרצים במכללות האקדמיות הציבוריות על סכסוך עבודה ושביתה כללית ב-17 מכללות ציבוריות החל מהיום – פתיחת שנת הלימודים האקדמית. המרצים דורשים כי התנאים שלהם יהיו שווים לתנאים של המרצים באוניברסיטאות.

מדובר ב-17 מכללות ציבוריות בהן לא נפתחה הלימודים באופן מלא, והן כוללות 55 אלף סטודנטים, בין רשימת המכללות: מכללת ספיר, מכללת אפקה, המרכז האקדמי רופין, המכללות אחווה, כנרת, עמק יזרעאל, הדסה ירושלים, אורט בראודה, צפת, תל חי, אשקלון, המכון הטכנולוגי בחולון, שנקר. עם זאת, עובדי המנהלה והסגל הזוטר פועל כרגיל ובמכללות הודיעו שיעשו הכל כדי לצמצם את הפגיעה.

ביוני 2011 נחתם הסכם קיבוצי אשר היה תקף ל-3 שנים. בתום התקופה פנו הסגל הבכיר למשרד האוצר בדרישה להיכנס למו"מ על הסכם קיבוצי חדש אך לטענתם נענו בשלילה. רק בדצמבר 2016 התחילו הצדדים במשא ומתן ולמרות שהתקיימו פגישות רבות בין הצדדים הגיע המו"מ למבוי סתום. בתוך כך גם הסגל באוניברסיטת אריאל הודיע כי לא יפתח את שנת הלימודים כסדרה. 

צילום: פז בר

נא להשתפר בהתאם

אם לשפוט לפי חוות הדעת של הסטודנטים, לאקדמיה יש הרבה מקום לשיפור. 

על פי נתוני הסקר השנתי של התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות, יש ירידה כללית בשביעות רצון הסטודנטים לעומת שנת 2016 בכל הפרמטרים - מרמת הקורסים (3.71), טיב ההוראה של מרצים (3.55), יחס המרצים לסטודנטים (3.89) ותוכנית הלימודים (3.51).

הסקר נערך על ידי מכון המחקר "מאגר מוחות" והשתתפו בו יותר מ־8,000 סטודנטים וסטודנטיות ממרבית מוסדות הלימוד בארץ. הסקר בחן את שביעות רצון הסטודנטים מהלימודים האקדמיים בישראל, והם התבקשו לדרג את דעתם בתחומים מגוונים בציונים שבין 1 ל־5. הסקר בדק את שביעות הרצון מאיכות ההוראה בכמה פרמטרים (רמת הקורסים, טיב ההוראה, יחס המרצים וכו') והעלה כי הסטודנטים במכללות שבעי רצון הרבה יותר מאלו שבאוניברסיטאות. 

המוסדות שבהם סטודנטים הביעו את שביעות הרצון הגבוהה ביותר מאיכות ההוראה הם המרכז האקדמי רופין, המרכז הבינתחומי הרצליה והקריה האקדמית קריית אונו. למעט האוניברסיטה הפתוחה, אף לא אוניברסיטה אחת מדורגת בעשרת המקומות הראשונים. 

כאשר מסתכלים על הדירוג הממוצע של האוניברסיטאות - את הציון הטוב ביותר באיכות ההוראה מקבלת האוניברסיטה הפתוחה (3.97), ואחריה הטכניון (3.72), אוניברסיטת חיפה (3.68), בר־אילן (3.68), תל אביב (3.5), אריאל שבשומרון (3.44), ובסוף הרשימה העברית בירושלים (3.42) ובן־גוריון בנגב (3.3). 

הסטודנטים גם התבקשו לדרג את יחס המרצים אליהם, מה שכולל גם את הזמינות שלהם ואת נכונותם לסייע. המרכז הבינתחומי הרצליה, המרכז האקדמי רופין, מכללת תל־חי, הקריה האדמית אונו וסמינר הקיבוצים זכו לדירוג הגבוה ביותר. לעומתם, אוניברסיטת תל אביב, המכללה לחנ"ג וספורט וינגייט, אוניברסיטת בן־גוריון והאוניברסיטה העברית דורגו במקומות הנמוכים ביותר ביחס המרצים אל הסטודנטים.

ואי אפשר כמובן בלי ציונים. הסקר בדק את שביעות רצון הסטודנטים מאופן קביעת הציונים במוסד האקדמי. בראש נמצאים המרכז האקדמי רופין, המכללה להנדסה סמי שמעון, הקריה האקדמית אונו והמכללה האקדמית אשקלון. 

בתחתית נמצאת מכללת שנקר והאוניברסיטאות העברית, בן־גוריון ואריאל.

לדברי רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, המערכת חייבת לעבור בדק בית מקיף. "לימודים אקדמיים במאה ה־21 לא יכולים להיות זהים לאלה שהתקיימו לפני עשרות שנים. כל עוד לא נראה השקעה של ממש בהוראה שביעות הרצון תישאר נמוכה", הוא אומר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר