תשכחו מהמפה שהמורה היתה תולה על הלוח בשיעורי גיאוגרפיה: החל משנת הלימודים הקרובה תלמידי מגמות גיאוגרפיה בכ־100 בתי ספר בישראל יכניסו את עולמות הסייבר לתוכנית הלימודים.
במסגרת תוכנית חדשה, תחת השם "סייבר גיאוגרפי", התלמידים יבנו מפות מקוונות ויחקרו אותן כעבודות לבגרות או כעבודות חקר. כדי שיוכלו לבחון אותן כהלכה, עברו המורים לגיאוגרפיה קורס ביחידת המיפוי של צה"ל, שהיא שותפה לפרויקט המיוחד.
מדובר במהפכה של ממש במקצוע, שמכניס לתוכו שיטות חדשניות - אלה אמורות להקנות לתלמידים הבנה בשפת המרחב - הדרך שבה אנו מבינים ומתארים את המתרחש (דוגמת העבודה של מערכת הניווט ווייז ומקבילותיה).
"זה התחום הכי חדש שהולך ומתפתח לא רק בצבא - אלא בכל מקום בשירות הציבורי והעסקי", מסבירה המפקחת על לימודי גיאוגרפיה, אדם וסביבה במשרד החינוך, פנינה גזית. לדבריה, "היום כל החלטה אסטרטגית צריכה מיפוי של המרחב, ולכן בניית מפות מקוונות היא דבר הכרחי".
"אופק אחר"
בפרויקט, כאמור, לוקח חלק גם הצבא, ואחת ממטרותיו היא לקצר את זמן ההכשרה של חיילים. המורים הקבועים לגיאוגרפיה עברו הכשרה ייעודית מטעם יחידת המיפוי, בהובלתו של סא"ל ד"ר א', מדען ראשי ביחידה. לדבריו, "התכלית של המקצוע זה לתצפת על המרחב ולהבין אותו. כך הצלחנו, לדוגמה, ליידע את המשטרה על דפוס של פריצות לבתים באזור מסוים ולהקל עליה את מלאכת תפיסת הפורצים".
א' מספר שאנשי היחידה מגיעים לבתי הספר ומעבירים שיעורים בעצמם. "הגעתי בעצמי להעביר שיעורים ופגשתי שם תלמידים מאוד סקרנים שמבינים שקיבלו אופק אחר, ומורים שמבינים את החשיבות של המקצוע ושל הקדמה והטכנולוגיה", הוא מספר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו