שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה והתעשייה אלי כהן בישרו לאחרונה על רפורמה ביבוא האישי שתאפשר להוריד את יוקר המחיה. הרפורמה תפשט הליכים ביורוקרטיים ותעניק פטור ממכס וממע"מ על יבוא מרבית מוצרי הצריכה. תגובת החברות הישראליות לא איחרה לבוא: ביג מרכזי קניות הודיעה אתמול על מיזם חדש שלה, שבמסגרתו ישראלים יוכלו לרכוש גם מותגים מקומיים מחו"ל וליהנות מאותם פטורים.
בראיון ל"ישראל היום" אומר איתן בר זאב, מנכ"ל ביג מרכזי קניות, כי "המיזם החדש בא לתת מענה לאפליית המותגים והרשתות הישראליות, שנמצאות בעמדת נחיתות מול היבוא האישי של מותגים בינלאומיים. המיזם החדש מאפשר ללקוח בחנות לבחור, למשל, בין רכישה מיידית של חולצה שעולה 300 שקלים לבין האפשרות לשלם 260 שקלים, ללא מע"מ, ולקבל אותה במשלוח מחו"ל בתוך ארבעה או חמישה ימים. כבר כעת יש לנו 50-40 רשתות ישראליות שנמצאות באתר. כל אחת צריכה להעביר חלק מהסחורה לאתר הלוגיסטי בטורקיה ומשם אנחנו נטפל בזה. ייקח לנו כמה חודשים להתארגן, ואז נוכל להציע את השירות הזה".

עד כמה הקניות ברשת ישפיעו על החנויות המסורתיות?
"קשה לומר. היום נפח הקניות באינטרנט הוא פחות מ־10%, סביב 6%. השאלה היא מה יקרה בעוד חמש שנים. בארה"ב הקניות ברשת כבר מגיעות ל־20% מהמסחר וזה משמעותי מאוד. מספרים כאלה יכולים להשפיע באופן קיצוני על הרשתות ועל עולם הריטייל".
מה אתם מתכוונים לעשות עם שטחי הנדל"ן שיתפנו?
"אני מניח שאם נגיע לנפח של 20% והתנועות יעלו באינטרנט, שטחי המסחר יקטנו. החנות תהפוך בחלקה לאולם תצוגה ויהיו פחות מלאים בחנויות. בהנחה שזה יקרה, שטחי המסחר יצטרכו להצטמצם, אבל אנחנו לא מעריכים שהם ייעלמו. יהיה חיזוק של חוויית הלקוח. העולם הוא דינמי. במקרה כזה מספר המסעדות יכול לגדול, וברים ובתי קפה יכולים לתפוס את השטחים הללו. בעבר היה נהוג ש־10% משטחי המסחר בארה"ב הוקצו למסעדות, וכיום מדובר ב־20%. הרבה יותר אנשים שם אוכלים בחוץ, ואנחנו רואים מגמה דומה בארץ. הקניונים הופכים להיות יותר בידוריים - משחקיות לילדים, מסעדות, בתי קולנוע... הלקוחות פחות מסתובבים ברחובות, ומבלים בקניונים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו