בעיה בהתקנת מוט ההיגוי במסוק האפאצ'י היא שהובילה לתאונת המסוק הקטלנית בבסיס חיל האוויר ברמון לפני כחודש וחצי - כך עולה ממסקנות דו"ח ועדת ביניים מספר 2. בעקבות הצגת דו"ח הביניים, החליט מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, על תחילת תהליך החזרת מסוקי האפאצ'י לטיסה. ההערכה היא שהמסוקים יחלו בתהליך חזרה לטיסה בתוך כשבוע. החקירה צפויה להימשך בחודשים הקרובים.
לפי ראש מנהל בטיחות ובקרת איכות בחיל האוויר, אלוף משנה יואב, כלל ההיבטים בהתקנת מוט ההיגוי במסוק עדיין נבדקים. "גם לטעות אנוש יכולות להיות הרבה סיבות, כמו הנחיות לא ברורות, או שגיאות. בשלב זה אין לנו חשד לרשלנות, הנושא עדיין תחת חקירה", ציין. "לא מצאנו כשל במוט עצמו, אנחנו מסתכלים אל תהליך ההתקנה כולו".
אחד ממוטות ההיגוי התנתק
עוד ציין אלוף משנה יואב כי "התאונה היא מאוד נדירה, לא הייתה תאונה מסוג זה מעולם במערך האפאצ'י, אנחנו לא מכירים תאונה כזו שהתקיימה באוויר". לקראת החזרה לטיסה, מתכוונים בחיל האוויר להעביר הכשרות לכלל צוותי הקרקע המטפלים במסוקים כמו גם לצוותי האוויר שמטיסים אותם.
התאונה הקשה, שבה נהרג רס"ן (במיל') דודי זהר ז"ל, וטייס נוסף, סגן און, נפצע קשה ועדיין נמצא בשיקום בתל השומר, אירעה במהלך טיסת אימון בקרבת בסיס חיל האוויר ברמון. במהלך הטיסה חלה תקלה במערכת ההיגוי במסוק האפאצ'י, והצוות חזר לנחיתה בבסיס. במהלך ניסיון הנחיתה אבדה השליטה של הצוות על המסוק, והוא התרסק ופגע בקרקע.

"דודי זהר ז"ל הצליח להביא את המסוק לתהליך נחיתה בבסיס". דודי זוהר ז"ל
ממסקנות דו"ח הביניים עולה כי 45 דקות לאחר המראת המסוק התנתק אחד ממוטות ההיגוי שמוביל לרוטור הזנב של המסוק, באופן שהוביל לפגיעה משמעותית ביכולת הניהוג של המסוק. "זה כמו שנוסעים ברכב ותוך כדי נסיעה מבינים שההגה מסוגך לפנות רק שמאלה ולא ימינה", הסביר אלוף משנה יואב.
בעקבות התקלה, הכריז הצוות על מצב חירום וחזר לנחיתה בבסיס, בטיסה שארכה 6 דקות. "במהלך הטיסה הצוות נאלץ להתמודד עם תנאי טיסה מאוד קשים שנגרמו מהתקלה, מורכבות הטסתית גדולה מאוד, קושי פיזי ועומס קוגניטיבי גבוה מאוד", אמר אל"ם יואב. "דודי זהר ז"ל הצליח להביא את המסוק לתהליך נחיתה בבסיס. בתהליך אבדה השליטה על המסוק, והוא התרסק". לדבריו, "נושא התפעול של הצוות, של דודי, עדיין בבדיקה. אבל בשלב זה אנחנו כן יודעים להגיד שהצוות נאלץ להתמודד עם סיטואציה מאוד-מאוד קיצונית, ועצם זה שדודי הצליח להביא את המטוס לנחיתה בבסיס רמון ככל הנראה הציל את סגן און. הטיסה לבסיס הייתה מאוד-מאוד קשה. בהמשך החקירה נדע להגיד יותר פרטים על מה נכון לעשות, אבל אנחנו לא מכירים צוות בעולם שנדרש להתמודד עם סיטואציה כזו". לדבריו, "החזרה לבסיס הייתה חיונית כדי לאפשר אזור פתוח שמאפשר נחיתה בטוחה וגם שירותי חילוץ והצלה".
"לא התרחש אירוע דומה באוויר"
לדברי אל"ם יואב, תקלת ההתקנה של מוט ההיגוי הובילה לשחיקה במוט ולהתנתקותו. "בבדיקות שעשינו, אנחנו יודעים לומר שזו שחיקה שהתפתחה לאורך זמן, ולא פגיעה חד פעמית שקיבל המוט. ספרות האחזקה של המסוקים שלנו היא של היצרן. בינתיים אנחנו מזהים פערים בהנחיות ההתקנה של המטוס, ואנחנו בשיח עם היצרן ועם צבא ארה"ב לעדכונים נדרשים בספרות האחזקה".
עוד ציין כי לאחר בחינה של אירועים דומים בעולם, התברר כי לא התרחש אירוע דומה באוויר. בשנת 2007 התרחשה תקלה באפגניסטן באפאצ'י מדגם מתקדם יותר, שהיה מצוייד במערכות אחרות, והצוות לא חווה קושי הטסתי בעקבות התקלה. "התקלה שונה, זו לא אותה תקלה", ציין.
לפי אל"ם יואב, לא נמצא קשר בין התאונה לבין בין הסדק שהתגלה בעבר במסוקי האפאצ'י, והוביל להשבתתם למשך כמה שבועות בחודש יוני. "מדובר בשני אירועים נפרדים", הדגיש.
אל"ם יואב ציין כי תהליך חזרת מסוקי האפאצ'י לטיסה ייקח עוד זמן, ויכלול בדיקות מקיפות לכלל המסוקים, כמו גם הדרכות לצוותי הקרקע וצוותי האוויר. ההערכה היא שיקח לפחות כשבוע עד שהמסוקים יחזרו לטוס.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו