האם ניתן לתקשר עם חולה במצב צמח?

מדען המוח בריטי אדריאן אוון טוען כי מצא דרך בה ניתן לתקשר עם 15-20% מהמטופלים במדינה שנמצאים במצב צמח

צילום אילוסטרציה // Gettyimages

האם מוחם של מטופלים שנמצאים במצב המוכר בשם "צמח", לכודים בין חיים ומוות - באמת מת כמו שנהוג לחשוב? לא אם תשאלו את מדען המוח הבריטי אדריאן אוון.

משפחות רבות של אנשים הנמצאים במצב צמח טוענות כי הן חשות שקרוביהן עדיין נמצאים, לא רק במובן הפיזי. מדען המוח אוון טוען כי הצליח להגיע לאותם החולים הנשכחים במספר הזדמנויות.

אוון עובד בתחום משנת 1997, הוא היה סורק את מוחות החולים הצמחיים כדי לראות אם הם עדיין בהכרה ומסוגלים להפעיל את מוחם.

כשעבד כעמית מחקר בבית החולים של אוניברסיטת קיימברידג', סרק את המטופלת הראשונה בשם קייט, בזמן שהציג לה את התמונות שלה עם משפחתה כשהיא שכבה בתוך מכונת סריקת המוח.

"לתדהמתי", סיפר המדען, "היא הראתה תגובה בחלק של מוחה שנקרא בליטת פיוזיפורם (fusiform gyrus)". חלק זה של המוח מזוהה עם זיהוי תווי פנים. כמה חודשים לאחר מכן, קייט החלה להתעורר ממצב צמח, אם כי אף אחד לא יכול לומר בוודאות איך זה קרה.

"קייט כתבה וקראה כעבור כמה שנים, ודרשה ממני להשתמש במקרה שלה כדי להראות לאנשים כמה חשובות הסריקות", סיפר המדען. קייט סיפרה ל"דיילי מייל": "לא הגבתי ולא הייתה לי תקווה. יש סיכוי שהסריקה הוציאה אותי מהמצב הזה. זה היה כמו קסם, זה תפס אותי".

המדען אוון סיפר כי מאז המקרה של קייט, "אנחנו סורקים מספר גדל והולך של מטופלים צמחיים כדי למצוא סימני חיים". הראיות מראות כי 15 עד 20 אחוזים מהאנשים במצב צמח בבריטניה, אשר מניחים לגביהם שהם חסרי מודעות - מודעים לחלוטין, למרות שהם אינם מגיבים לגירוי חיצוני.

התפתחות הטכנולוגיה איפשרה למדען המוח לזהות חלקים פעילים במוחו של מטופל בשם סקוט בשנת 2012. המדען סיפר ל"דיילי מייל" כי ביקש מסקוט לדמיין עצמו משחק טניס, וראה באופן ודאי פעילות מוחית אשר מצביעה על הכנת הגוף למכת טניס.

כמו כן ביקש אוון מסקוט לדמיין את עצמו משוטט בבית, פעולה אשר מפעילה איזור מסוים במוח אשר קשור להיזכרות במקומות מוכרים. מאז למד אוון לתקשר עם סקוט, כאשר שאל אותו אם סובל מכאבים לאחר שהיה 12 שנים במצב של צמח.

המדען ביקש מסקוט לדמיין עצמו משחק טניס אם כשהוא סובל מכאבים - סקוט בדרכו השיב בשלילה (לא דמיין עצמו משחק טניס), עובדה ששימחה את בני משפחתו. מאז, סיפר המדען, עד מותו של סקוט בשנת 2013, ניהלו השניים בדרך זאת שיחות רבות - צחקו והתרגשו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר