1 בספטמבר מתקרב בצעדי ענק. ההורים אולי מחכים בכיליון עיניים לסיום החופש הגדול ולתחילת השגרה שנותנת להם מעט חופש, אבל לא תמיד המעבר בין המסגרות מתבצע בצורה חלקה אצל הילדים. לצד ההתרגשות, חלקם חוששים, לא יודעים מה מצפה להם ומתקשים להסתגל לגן, לבית הספר החדש או לחברים החדשים. הלכנו לשאול את המומחים לחינוך כיצד מומלץ לחזור מחדש לשגרה ולעזור לילדים להסתגל למציאות החדשה.
הכל מתחיל בשינה
"קודם יש להחזיר בשלבים את הילד לשעת שינה שהיא סבירה עבורו, מינימום שמונה שעות", מסבירה יפעת זרז'בסקי, מאמנת ילדים ונוער, ב"גומא" - מרכז לאימון ולגישור, "גם אם הילד ישכב במיטה ולא יירדם, זה יבוא עם הזמן מאחר שאתם מתחילים לקבוע עבורו גבולות חדשים, וכשתקפידו על כך יום־יום זה יהפוך אצלו להרגל".
לדבריה, חוסר בשעות שינה יכול להשליך על הלמידה וליצור חוסר רוגע, התפרצויות זעם ועוד. אם בימי החופשה לא הקפדתם על השעות של טקס השינה הקבוע, הכולל בדרך כלל מקלחת, ארוחת ערב, סיפור לפני השינה וכיבוי אורות, חשוב מאוד להתחיל כבר עכשיו את טקס השינה עבורם. "אם לא תתחילו כעת, יהיה להם קשה מאוד להתרגל לכך בבת אחת בימי החזרה למסגרות", מבהירה זרז'בסקי, "עם המתבגרים מומלץ להציע, ולא להיכנס למאבקים שבוע לפני. חלק מהעניין הוא שהם רוצים להרגיש חופש עד הרגע האחרון".
אי של ודאות
דלית אילת, מדריכת הורים, מורה ומרצה במכון אדלר, מציינת שחשוב לייצר ודאות בעיקר בגיל הרך. "כדאי להזכיר מה קורה בתחילת ספטמבר, ללכת יחד לראות את הגן או את בית הספר מבחוץ, להתעניין אם יש משהו שמתגעגעים אליו. לשאול את הילדים מה הם הכי אהבו, מה הם מצפים שיהיה, להזכיר כמה שמח היה במסיבת הסיום. חשוב לתאר את הלו"ז ליום הראשון".
כמו כן, ממליצה אילת לאפשר לילדים להיות אקטיביים: "לקנות יחד מה שצריך, ציוד לבית ספר, בגדים, ולסדר אותם יחד. לעזור לסדר תיק לאחות הקטנה, לבחור בגדים ליום הראשון".
במקרים רבים הילד מביע קושי, ולא רוצה לשתף פעולה. במצב כזה, מסבירה אילת, "אפשר להתייעץ איתו מה בעיניו יכול לעזור לו, ולא לקפוץ מייד עם פתרונות. כשילד מרגיש שהוא עושה למען עצמו ואקטיבי - משם נבנים הביטחון ותחושת ערך טובה. כשעושים עבורנו באופן קבוע, כשפותרים עבורנו כל בעיה, כשלא סומכים עלינו שנתמודד - אנחנו יותר פסיביים ומרגישים תלותיים".
להתרגש יחד איתם
לדברי המומחים, חשוב להקדיש זמן לשיחות על התחושות לקראת החזרה ללימודים. עבור אלה שמתחילים כיתה א' השינוי לא פשוט, ויש לעשות את המעבר ממסגרת משחקית כמו בגן אל מסגרת חינוכית ולימודית שדורשת רמת ריכוז גבוהה יותר. הילד יצטרך להתרגל לשבת בכיתה, להקשיב לתכנים חדשים בחייו, להכיר ילדים חדשים ולהבין שיש שעות קבועות של הפסקות.
"זה מהלך חדש בחייו של הילד, מהלך שאינו פשוט, גם אם נראה לנו שהילד בוגר. לכן חשוב להמשיך לשבת איתו על חוברות העבודה שרכשתם", אומרת אילת. לדבריה, "כדאי לנו ההורים לספר על עצמנו, לשתף איך היה לנו לחזור לבית הספר או לגן כשהיינו ילדים, מה אהבנו ומה פחות ואיך התמודדנו. במקום לעסוק רק במתן עצות, כדאי לחלוק את החוויות שלנו, זה לא פחות מלמד ומעשיר באפשרויות. העלו זיכרונות והזכירו להם גם איך השתלבו יפה ביום הראשון, או אם היה קשה להיפרד ואיך התמודדתם".
היום הגדול הגיע
לדברים מצטרפת זרז'בסקי, שאומרת: "תתרגשו ביחד, תציפו את החששות של שני הצדדים. נסו לשאול את הילדים ממה הם מתרגשים, מה הכי חשוב להם השנה, מה היו רוצים להגשים. אפשר להכין יחד רשימה ולתלות בחדר של הילד, ובסוף השנה לבדוק מה הוא השיג מהרשימה".
ביום הלימודים הראשון ממליצות אילת וזרז'בסקי להגיע למסגרת מוקדם יותר. "זה שונה מאשר להיכנס למקום שבו ההתרחשות כבר בשיאה. זה קצת כמו להרגיש שהמסיבה התחילה בלעדיך", מסבירה זרז'בסקי. אילת מחזקת: "כשמגיעים מוקדם עדיין יש מקום - פיזי וחברתי - לבחור איפה להיות, לפטפט קצת לפני עם מי שכבר נמצא, גם אם זו לא החברה הכי קרובה. וזה לא משנה אם זה גן או תיכון. מומלץ לקחת נשימה ולמצוא את מקומי מחדש".
לסיום ממליצה אילת בחום: "היו אופטימיים. אופטימיות זה לא רק לומר 'יהיה בסדר', זה לחיות כך ולהיות מודל לאנשים אופטימיים. אם אנחנו נשדר דאגה ולחץ ו'אוף' - זה מה שיעבור הלאה לילדים. אם נשדר שדברים מסתדרים לטובה, ששינויים, מעברים, התחלות וסיומים הם חלק מהחיים ואנחנו יודעים ליהנות מכל שלב, זה יהיה מסר שיעבור לילדים גם בלי שנחפש איך לומר זאת".
ומה עם הגדולים יותר? גם המעבר מחטיבת הביניים לבית הספר התיכון טומן בחובו קשיים וכולל בחירת מגמות חדשות, ולעיתים אף כיתות חדשות או מסגרת חינוכית חדשה עבור חלק מהילדים. ד"ר ארז מילר, פסיכולוג חינוכי מהמכללה האקדמית אחוה, מסביר: "המתבגרים יבטיחו שהם לא זקוקים לעזרה, אך מעורבות הורים חשובה. חשוב שההורה יעזור לילד בבניית סדרי עדיפויות ובתכנון זמנים יעיל לכל הפעילויות. חשוב שהפתרונות יהיו משותפים, משום שבגיל ההתבגרות האוטונומיה שלהם ויכולת קבלת ההחלטות שלהם משמעותיות עבורם במיוחד".

"קלף ליום" - ערכת קלפים להפגת חששות. 39.90 ש', להשיג בחנויות הספרים

"חלום לי" - משחק מעודד שיתוף והקשבה. 59.90 ש', להשיג בחנויות הספרים

"ליאור בכה כשאמא הלכה", מאת שולה מודן. 54 ש', להשיג בחנויות הספרים. "אור ומור עולים לכיתה א'", מאת גלילה רון־פדר־עמית. 68 ש', להשיג בחנויות הספרים. "כוח הזהב של יואב", על היכולת של כל ילד להגשים את עצמו. 80 ש', להשיג בחנויות הספרים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו