שני מטוסי "אדיר" נוספים צפויים לנחות בישראל ביום רביעי בשבוע הבא ולהצטרף לחמשת מטוסי ה־F-35i שכבר נמצאים בחיל האוויר - כך נודע ל"ישראל היום".
עד חודש דצמבר 2017 צפויה טייסת "נשר הזהב" להפעיל תשעה מטוסים מסוג זה. בחיל האוויר מציינים כי הליך קליטת מטוסי ה"אדיר" מתנהל כמתוכנן, ועד סוף השנה אפשר יהיה להכריז על יכולת מבצעית של המטוסים.
על פי בכיר בחיל האוויר, ה"אדיר" מערער את כל התפיסות הוותיקות של מערך הקרב התוקף בחיל האוויר. לדבריו, משימה שהיתה נעשית בעבר על ידי כמה כלי טיס, מאוישים ובלתי מאוישים, כמו גם מפענחים על הקרקע, נעשית היום על ידי מטוס אחד או מטוסים בודדים מסוג F-35i.
"בטיסה הראשונה במטוס הרגשתי כמו בסימולטור", סיפר הבכיר, "ככל שעבר הזמן גילינו שיש קצת בעיות, ושאנחנו לא בהכרח יודעים להפעיל את המערכת עד הסוף".
לדבריו, היו מעט מאוד בעיות שהפתיעו את חיל האוויר, ובשלב זה מתבצע תהליך מזורז לסיום כתיבת תורת הלחימה של המטוסים.
"בטיסות ב'אדיר' ראינו את המזרח התיכון באופן שעד כה הצריך כמה פלטפורמות - כטב"ם לצורך צילום, מטוס שמקשיב, מטוס מכ"ם שרואה. עכשיו, לכל הפלטפורמות האלה מספיק מטוס 'אדיר' אחד או שניים בלבד. זה משנה את תפיסת העולם", ציין הבכיר והוסיף: "המטוס יכול לפעול בכל הזירות בו בזמן. הוא פורץ דרך".
הרוסים מתעניינים
בחיל האוויר יוצאים מנקודת הנחה שכל טיסה עם ה"אדיר" היא טיסה מבצעית, ומניחים שיש גורמים רבים במזרח התיכון שמנסים ללמוד על המטוסים החמקנים החדישים מתוצרת ארה"ב. "אנחנו רוצים לשמור על המידע, ולכן כל הגיחות הן מבצעיות", ציין הבכיר.
הוא הוסיף כי נקודת ההנחה היא שגם הרוסים מנסים ללמוד על הפעלת המטוסים.
במקביל, בחיל האוויר מבצעים שינויים נוספים עם קליטת ה"אדיר", כמו בחינה מחדש של אורך מסלולי הטיסה, מיקום כבלי העצירה של המטוסים וגיוס טכנאים בעלי רמת אנגלית גבוהה על מנת שיוכלו לטפל במטוס.
כזכור, בישראל הוחלט עד כה על רכישת 50 מטוסי F-35i, שצפויים להגיע לישראל עד סוף 2028. בעוד כשנה כבר תוקם טייסת ה"אדיר" השנייה בחיל האוויר.
טייסת נוספת
בימים אלה נבחנת בחיל האוויר ובמשרד הביטחון רכישת טייסת נוספת של 25 מטוסים נוספים מסוג זה מחברת לוקהיד מרטין האמריקנית, יצרנית המטוס.
הבחינה נעשית במסגרת הסכם הסיוע הביטחוני של ארה"ב לישראל, במקביל לבחינת רכש נוסף לחיל האוויר, לרבות מטוסים מתדלקים ומטוסי F-15 נוספים. בין השאר נבחן דגם F-35b, המסוגל להמריא ממסלול קצר ולנחות אנכית.
עם זאת יש בחיל האוויר מי שסבור שחסרונותיו של מטוס זה גוברים על יתרונותיו ביחס לדגם שנרכש עד כה על ידי חיל האוויר. זאת, בין היתר, בשל עלותו הגבוהה והעובדה שהוא יכול לשאת פחות דלק.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו