משרד החינוך מציג: גיליון הציונים של ישראל

הישגים טובים - אבל גם פערים שעדיין לא נסגרו • היישוב הדרוזי בית ג'ן בפעם השלישית ברציפות בראש מדד הזכאים לבגרות עם 99.5% • פערים בין יישובים בעלי מעמד חברתי־כלכלי שונה • הנתונים המלאים

מערכת החינוך הישראל סובלת מחוסר תקציב ומפערי לימוד , צילום: יהושע יוסף (אילוסטרציה)

בית ג'ן, היישוב הדרוזי בגליל העליון, שמונה כ-11 אלף תושבים, מגיע גם השנה - בפעם השלישית ברציפות - לצמרת דירוג הרשויות המקומיות במדד התלמידים הזכאים לבגרות. מנתונים שמפרסם הבוקר משרד החינוך עולה כי בבית ג'ן 99.5% מהתלמידים היו זכאים לבגרות בשנה החולפת.

גיליון הציונים של ישראל - רשימת הנתונים המלאה 

עוד בצמרת הרשימה, הכוללת נתונים מלאים אודות ההישגים הלימודים והערכיים של בתי הספר והרשויות בישראל בשנת הלימודים תשע"ו, נמצאות גם רשויות חזקות כמו תל מונד ורמת השרון (דירוג חברתי-כלכלי 9), וכן לב השרון, גבעת שמואל, גבעתיים, מודיעין מכבים־רעות ושוהם (דירוג חברתי כלכלי 8) - כולם עם מעל 90 אחוזים זכאים לבגרות. רשות מקומית נוספת בולטת מגיעה מהמגזר הערבי - דיר חנא עם 91.2% (דירוג חברתי-כלכלי 3).

בין הערים הגדולות אפשר למצוא את רמת גן עם 89.4% זכאים לבגרות מקרב התלמידים, את אשקלון (77.6%), ראשון לציון (76.6%), חיפה (76.1%), חולון (74.3%), נתניה (72.8%), תל אביב-יפו (72.2%), באר שבע (70.5%) וירושלים עם 42.8%.

המיקום של בית ג'ן בראש הטבלה אינו מקרי ולא התרחש בבת אחת. את המהפך הגדול עשה היישוב בשנת הלימודים תשע"ד - אז הגיע למקום הראשון אחרי שדורג קודם לכן במקום השלישי. מאז, בית הספר של בית ג'ן מככב ברשימת התיכונים ההישגיים בארץ ואחוז הזכאות עלה והפך דמיוני. למרות שמדובר ברשות דלת משאבים עם דירוג חברתי-כלכלי ברמה 2, התלמידים קיימו את ההבטחה והביאו גאווה רבה לעדה הדרוזית.

בית הספר התיכון בבית ג'ן. מקום קבוע בצמרת // צילום: אנצ׳ו ג'וש/ג׳יני

ויש ישובים קטנים נוספים עם הישגים מרשימים: בגני תקוה הגיעו ל־100% זכאות לבגרות, אלא שבעיר לומדים רק 38 תלמידים (י'־יב') - בעוד שהדירוג הארצי של הרשויות המקומיות מתבסס על רשויות שבהן לפחות 450 תלמידי כיתות י' עד יב'. ברמת נגב (271 תלמידי י'־יב') 98.9% זכאות לבגרות, בישוב הערבי כאוכב אבו־אל־היג'א שבצפון (213 תלמידים) 96.7%, ובחורפיש הדרוזית (345) ובאלקנה שביהודה ושומרון (365) אחוז הזכאות הוא 91%. 

בתי הספר נמדדים גם על אחוז התלמידים הנושרים - זאת לאור העובדה כי ישנם בתי ספר שנוטים להנשיר תלמידים חלשים כדי להעלות את אחוז הזכאות לבגרות. כמו כן נבדק בכל ישוב מה אחוז התלמידים שהשיגו תעודת בגרות מצטיינת - קרי ניגשו לבחינת במתמטיקה או אנגלית ברמה של ארבע וחמש יחידות. 

התמונה החינוכית שמתפרסמת לציבור הרחב (ובה 21 מדדים) כוללת ארבעה אשכולות: ערכים ואקלים חינוכי (אירועי אלימות, מעורבות, שילוב תלמידי חינוך מיוחד וכדומה), למידה והישגים (זכאות לבגרות על גווניה השונים), התמדה ונשירה והצוות החינוכי (שביעות רצון מורים מבית הספר). באתר החדש "שקיפות בחינוך" יש מידע נרחב אודות כל בית ספר, בין היתר לגבי השכלת המורים, שיעור התלמידים המאובחנים, השקעות התקציביות, מפת התקצוב הדיפרנציאלי ועוד.

שכנים, עם ציונים שונים

פערים בין רשויות חזקות לחלשות ובין מרכז לפריפריה חברתית וגאוגרפית עדיין קיימים. כך למשל, אחוז הזכאות של בגרות מצטיינת (בגרויות במתמטיקה ואנגלית ברמת ארבע וחמש יחידות) בהוד השרון עומד על 15.9% בעוד שבקרית אתא (עם מספר תושבים זהה) הוא עומד על 5.4% בלבד. הבדלים ניתן לראות גם בין אור יהודה (50.7% זכאות לבגרות) לשכנתה יהוד (79.3%) - בעוד שביהוד אחוז תעודות הבגרות המצטיינות עמד על 7.7% באור יהודה עמד אותו נתון על 1% בלבד. 

 אך יש גם כאלה שצמצמו פערים ורשמו הישגים יפים: בבת ים זכאים לבגרות 82.3%, כמו רעננה שדירוגה החברתי־כלכלי גבוה יותר. עם זאת ברעננה יותר תלמידים הוציאו בגרות מצטיינת (16.6% לעומת 5%). 

 שר החינוך, נפתלי בנט: "ההשקעות הרבות מצביעות שצמצמנו את הפערים בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים. יש לנו עבודה בתיכון, ובכוונתנו לשנות גם שם את המצב. המדיניות שאני מוביל ומאמין בה היא מקסימום מידע ומקסימום כלים להורים. אני מאמין במתן דין וחשבון ציבורי, ובהקשר זה האתר הינו כלי מהפכני".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר