הסלמה אפשרית מול חמאס? על רקע ההתקדמות בבניית המכשול החדש סביב רצועת עזה, הבהירו בארגון הטרור כי בנייתו מהווה צעד נוסף בהחרפת המצור על רצועת עזה. כך אמר היום (חמישי) בכיר חמאס לישראל היום: ״זו הכרזת מלחמה. לא נאפשר לכיבוש לממש את מזימותיו ופשעיו נגד העם הפלשתיני בעזה. נמנע בכל אמצעי את העבודות להקמת המכשול. כניסת כוחות וכלים של צבא הכיבוש לשטח הרצועה לביצוע העבודות שקולים לפלישה צבאית לרצועת עזה ותגובת חמאס תהיה בהתאם. לא נשב בחיבוק ידיים ונגיב בעצמה שישראל לא מכירה״.
מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר, ציין מוקדם יותר כי "אנחנו עושים מעשה ולא נשארים אדישים לאיום. הבאנו פתרון. כל הלגיטימציה, כל ההצדקה, הערכית והמוסרית, היא שלנו. עכשיו הדילמה עוברת לצד השני. חמאס יצטרך לעשות הערכת מצב, הכדור עבר אליו. מבחינתנו, בניית הקיר הסלארי (המכשול סביב רצועת עזה, ל"ש) זו סיבה מוצדקת לצאת למערכה. הקיר הזה בנֹה ייבנה, עם או בלי מערכה".
ההבנה בפיקוד הדרום היא שהמכשול הנבנה סביב רצועת עזה עלול לגרום לחמאס לשנות את מדיניותו בשלוש השנים האחרונות ולפתוח בעימות עם ישראל. לנוכח חשש זה שיגר האלוף בדבריו איומים לא מרומזים והדגיש כי צה"ל נערך וערוך לעימות עם חמאס. לפי אלוף זמיר, "הדילמה תהיה אצל חמאס, הוא יקבל את החלטותיו. בניית הקיר היא פוטנציאל להסלמה אפשרית".
ואכן, בניית הקיר הסלארי, או הקב"א (קיר בטון אינדוקטיבי) צוברת בימים אלה תאוצה. כבר כעת עובדים כעשרה צוותים שונים לאורך גדר רצועת עזה, בעיקר בצפון הרצועה, באזורים הקרובים ליישובים סמוכי גדר. לקראת חודש נובמבר כבר יעבדו בו בזמן כ־40 צוותים, מתוך כוונה להשלים את בניית המכשול בתוך כשנה וחצי עד שנתיים. העבודות מתבצעות לאורך כל שעות היממה, שישה ימים בשבוע, כשהחשש הגדול במערכת הביטחון הוא שחמאס ינסה לאתגר את הצבא בתקופת בניית המכשול. לאור זאת, בין השאר, תוגברו הכוחות סביב העבודות.
אין ספק שפרויקט קיר המכשול מול עזה הוא פרויקט בסדר גודל אחר בהיבטים טכנולוגיים, הנדסיים ומבצעיים. בצה"ל סבורים כי המכשול ישנה את תמונת המצב סביב רצועת עזה, יקטע מנהרות התקפיות לכיוון ישראל וייתן אינדיקציה על כל ניסיון לחצות אותו באופן תת־קרקעי. עם הצבת המכשול, פיתחו בצבא תורת לחימה שלמה כיצד להתמודד עם התרעה בחומה התת־קרקעית.
וכך מתבצעת בימים אלה בניית המכשול: לאחר סימון תוואי המכשול ושפתי התעלה ברוחב של כ־80 ס"מ, חופרות מכונות ענק עד לעומק של עשרות מטרים מתחת לפני האדמה. לשטח החפור מוזרם המינרל בנטונייט, המעורבב במים, שמטרתו למנוע את קריסת הדפנות פנימה. בתום החפירה מורד לבטן האדמה "כלוב מזוין", היינו, מוטות ברזל הנראים ככלוב. בכלוב יש מקומות ייעודיים, שאליהם תוכנס בהמשך הטכנולוגיה במעבה האדמה. בתום הכנסת הכלוב המזוין מוזרם בטון מלמטה למלעלה ומביא ליציאתו של הבנטונייט אל מחוץ לתעלה. במקרה שבמהלך הזרמת הבטון הוא "נשאב" פנימה, היינו, כמות גדולה של בטון לפתע נעלמת, ההנחה הסבירה היא שהבטון נתקל בתוואי חפור של מנהרה התקפית בשטח ישראל וקטע אותה. בתום הזרמת הבטון מוכנסים למקומות הייעודיים צינורות האינדיקציה, שיתריעו מפני חפירת מנהרה חדשה ויספקו נקודת ציון מדויקת, לרבות עומק, של החפירה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו